Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
6.1: De macht van de media Planning SE Nakijken Intro HC
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Ren je Rot Voedingsspel!?.
College 5 Ethiek en business.
Hoe kom je er achter hoe gezond een product écht is?
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Marketingcommunicatie en ethische kwesties
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Samen werken aan een gezonde regio!
Stichting Derde Merwedehaven en Burgerinitiatief hoorzitting 12 oktober 2010 Vanuit de Sliedrechtse burgerij een reactie op de ontwerpvergunning naar de.
De Wet Langdurige Zorg Franz Roos Directeur Verenso juni 2014.
De Zorgstandaarden Astma bij volwassenen en Astma bij kinderen
Jeugdopbouwwerker als brugfiguur en promotor van een geïntegreerd beleid ten behoeve van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Welkom bij de ‘Weet wat je eet en beweegt ’ quiz!
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Hoe ver is jouw moestuintje?
6 Criteria Armen verenigingen zich Armen nemen het woord Maatschappelijke emancipatie Maatschappelijke structuren veranderen Dialoog met de samenleving.
De Seniorenraad -Opgericht op 20 maart 1998 Doel van de stichting -Het behartigen van de belangen van alle ouderen van Gemert-Bakel.
De beroepsoriënterende stage in leerjaar 3 F. Buizert.
KINDCENTRA 2020 December Kindcentra 2020 – de start o Signalen …. vanuit kopgroepen wethouders, kinderopvang en onderwijs o Het moet anders voor.
Presentatie “OnS”. “OnS” staat voor “Ontmoet in Slochteren”
Examenzaken 16 februari 2016 klas 2 Deze PowerPoint heeft alleen betrekking op het examen bij het Groene Lyceum en algemene examenzaken.
De Gezonde Sportkantine NHC 25 januari AGENDA Introductie Wat is een Gezonde Sportkantine? Stellingen & discussie Resultaten leden enquête Verenigingsondersteuning:
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
10 maart #vitaalvechtdal vitaalvechtdal Van zorg naar gezondheid.
Jumbo elke dag beter Dennis Altenburg & Danny Vallinga.
1 Thea Smid-Verheul, gemeente Amersfoort Paul van Bruggen, CROW IJsselstein, 13 februari 2014 Past Performance waarom positief voor alle partijen?
Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
De Gezonde Sportkantine 4 juni 2014 Erwin Bloeming Elissa Halbesma Lisette Luimstra.
Hoe wilt u oud worden? Vriendenbijeenkomst Kasteel Groeneveld 28 oktober 2016.
2 Keurmerk ZZP-ers in zorg en welzijn 5 oktober 2016.
Ouders, kinderen en reclame
Kunst en kunde van het lobbyen
Gebruik van deze masterpresentatie
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Bijeenkomst advies- & cliëntenraden Inkoop 2018 – Jeugdhulp & Wmo (inclusief Beschermd Wonen) Welkom!
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Maatschappelijk vraagstuk
Hoofdletters en leestekens
Een gezonde kijk op je werkomgeving
En jij? Kijk op: Infobijeenkomsten Zij maken de buurt En jij? Kijk op:
Voorbereiding op de Rekentoets
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Vereniging NLT: groei naar volwassenheid
Lifestyle Voeding.
VO PO VSO PRO MBO Ouders Professionals Leerlingen Opgeleid tot mediacoach, 3 collega’s, Begon met vraag politie: Sexting in het VO. Doel Lelystad.
Voorlichting, advies en instructie
Cliëntenraad Sociaal Domein
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Rookvrije schoolterreinen: op naar 2020
Antibioticaresistentie en teamleren
Rookvrije schoolterreinen: op naar 2020
Workshop Eetplezier & Beweegkriebels
Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
Eten is overal. Lessenserie: Voeding – mbo 2 Vak: burgerschap 2 Lesuren: Eten is overal ALS-DAN plan.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Staat dit in de Schijf?. Lessenserie: Voeding – mbo 2 Vak: burgerschap 2 Lesuren: Eetmeter Eetgedrag Staat dit in de Schijf?
Maak een Powerpoint of Reader van een Product
Gesloten settings in de zorg
Verleiding of misleiding?
Ongezond Voedsel en Preventie
Ongezond gedrag: de rol van het recht VGR, 12 april 2019
Transcript van de presentatie:

Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding Marketing van voedingsmiddelen gericht op kinderen: Mag het gezonder?! DeMeter, 21 maart 2017 Carolien Martens, relatiemanager public affairs

Voorbeeld (1) 20 van de 76 pagina’s: Advertenties voor ongezonde producten

Reclame richting kinderen onder 7 jaar verboden Voorbeeld (2) Regel industrie: Reclame richting kinderen onder 7 jaar verboden

Voorbeeld (3) Regel industrie: Product “Frosties” & “Cocopops” voldoen niet Honeypops met 29 gram suiker / 100 gram vreemd genoeg wel

Verpakking uitgezonderd Voorbeeld (4) Regel industrie: Verpakking uitgezonderd Kindermarketing mag, ook wanneer product NIET voldoet aan voedingscriteria

Voorbeeld (5)

Reclame richting kinderen onder 7 jaar verboden Voorbeeld (6) Regel industrie: Reclame richting kinderen onder 7 jaar verboden

Maatschappelijke raadpleging Alliantie is opgericht Oprichting Alliantie Februari 2014 Februari 2015 Maatschappelijke raadpleging Centrale vraag: Is de urgentie er nog steeds om te blijven acteren op dit dossier? Antwoord: JA Alliantie is opgericht Formulering: Uitgangspunt Standpunt Wetenschappelijke onderbouwing

Basisvraag: Wat wordt onze focus? BEPERKEN STIMULEREN VERSTERKEN Ongezonde voedingsmiddelen STIMULEREN Gezonde voedingsmiddelen VERSTERKEN Reclamewijsheid

Beïnvloedt Voedingskennis Voedingsvoorkeuren koopgedrag en consumptie

Deze voettekst veranderen

Deze voettekst veranderen

Deze voettekst veranderen

Deze voettekst veranderen

Deze voettekst veranderen

Geen uitzondering verpakking & POS Betere bescherming online Standpunt Alliantie (samengevat) Aanscherping voedingscriteria Geen uitzondering verpakking & POS Tijdslot TV & radio 06.00 – 21.00 uur Betere bescherming online

Partners - Alliantie groeiende

Wat doet de Alliantie? K3-actie Brief aan woordvoerders preventie ivm Algemeen Overleg Lancering Klachten gehonoreerd Brief & gesprek staatssecr. Van Rijn, VWS + ambtelijk niveau Gesprekken met fabrikanten, retailers & licentieverstrekkers Minions ongezondste kinderidool Contact met diverse politieke partijen (oa verkiezingen): Onderzoek mening ouders Continue: beantwoording persvragen – columns – presentaties - - -

Wat bereikt? Op de politieke agenda PLUS, Albert Heijn, Jumbo Stichting Ik Kies Bewust Opdracht staatssecretaris Van Rijn van VWS aan voedingsindustrie: kinderidolen Onafhankelijk onderzoek voedingscriteria door Voedingscentrum In 10 verkiezingsprogramma’s Industrie zoekt contact op met Alliantie