Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding Marketing van voedingsmiddelen gericht op kinderen: Mag het gezonder?! DeMeter, 21 maart 2017 Carolien Martens, relatiemanager public affairs
Voorbeeld (1) 20 van de 76 pagina’s: Advertenties voor ongezonde producten
Reclame richting kinderen onder 7 jaar verboden Voorbeeld (2) Regel industrie: Reclame richting kinderen onder 7 jaar verboden
Voorbeeld (3) Regel industrie: Product “Frosties” & “Cocopops” voldoen niet Honeypops met 29 gram suiker / 100 gram vreemd genoeg wel
Verpakking uitgezonderd Voorbeeld (4) Regel industrie: Verpakking uitgezonderd Kindermarketing mag, ook wanneer product NIET voldoet aan voedingscriteria
Voorbeeld (5)
Reclame richting kinderen onder 7 jaar verboden Voorbeeld (6) Regel industrie: Reclame richting kinderen onder 7 jaar verboden
Maatschappelijke raadpleging Alliantie is opgericht Oprichting Alliantie Februari 2014 Februari 2015 Maatschappelijke raadpleging Centrale vraag: Is de urgentie er nog steeds om te blijven acteren op dit dossier? Antwoord: JA Alliantie is opgericht Formulering: Uitgangspunt Standpunt Wetenschappelijke onderbouwing
Basisvraag: Wat wordt onze focus? BEPERKEN STIMULEREN VERSTERKEN Ongezonde voedingsmiddelen STIMULEREN Gezonde voedingsmiddelen VERSTERKEN Reclamewijsheid
Beïnvloedt Voedingskennis Voedingsvoorkeuren koopgedrag en consumptie
Deze voettekst veranderen
Deze voettekst veranderen
Deze voettekst veranderen
Deze voettekst veranderen
Deze voettekst veranderen
Geen uitzondering verpakking & POS Betere bescherming online Standpunt Alliantie (samengevat) Aanscherping voedingscriteria Geen uitzondering verpakking & POS Tijdslot TV & radio 06.00 – 21.00 uur Betere bescherming online
Partners - Alliantie groeiende
Wat doet de Alliantie? K3-actie Brief aan woordvoerders preventie ivm Algemeen Overleg Lancering Klachten gehonoreerd Brief & gesprek staatssecr. Van Rijn, VWS + ambtelijk niveau Gesprekken met fabrikanten, retailers & licentieverstrekkers Minions ongezondste kinderidool Contact met diverse politieke partijen (oa verkiezingen): Onderzoek mening ouders Continue: beantwoording persvragen – columns – presentaties - - -
Wat bereikt? Op de politieke agenda PLUS, Albert Heijn, Jumbo Stichting Ik Kies Bewust Opdracht staatssecretaris Van Rijn van VWS aan voedingsindustrie: kinderidolen Onafhankelijk onderzoek voedingscriteria door Voedingscentrum In 10 verkiezingsprogramma’s Industrie zoekt contact op met Alliantie