iVRI: verkeerslichten van de toekomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Duurzaam mobiliteitsbeleid Jan Cornillie, Adjunct-Kabinetschef van de Vlaamse minister van Mobiliteit 9 november 2007.
Advertisements

Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Centrale van Morgen MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten
ITS Beter Benutten DATA
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
V&W projecten Reisinformatie (V201006) Strategisch Samenwerkin g Inwinning Distributi e Bewerking Gebruiker en communicatie Product- verbetering Techniek.
ICT van noodzakelijk kwaad naar strategisch bedrijfsmiddel
Marktbeleid en Landelijke Diensten
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
“Positief op weg” Positive Drive & Fietsberaad Breda, 13 juni 2013.
Confidential 1 Trends in ICT J. Bruijning KPN Research 8 juni 2001.
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Vooraf: van - naar.
Visie informatievoorziening
Govroam Presentatie tijdens DSA-bijeenkomst over Public WiFi 3 juni 2014, door Paul Francissen.
De computer aan het stuur Buelens Mattias Clerckx Robin reeks A2.
uitvoering Paul Wesemann 2 november 2005 De uitvoering Paul Wesemann.
TraceNet CLIFFORD Electronics Benelux B.V.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Hom Com 19 oktober Zelfrijdende auto Google leert wagen rijden zoals mensen (slecht dus) Tegen 2040 zijn we zo ver ?
Smart Traffic: pilot N201 Dataverrijking door combinatie met simulatie
Bio-energie cluster Oost Nederland Bioenergie cluster Oost-Nederland
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Prestatie afspraken met Union1 Prestatie afspraken Gemeente Oud-Beijerland en Union Commissie Ruimte + Commissie Samenleving 3 december 2008.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
The Future of Carsharing Welkom Filip Watteeuw Schepen van mobiliteit Gent.
Symposium ROCOV Utrecht “OV zonder oogkleppen” Utrecht, 15 november Marktwerking en aanbesteding in het OV: naar een nieuwe fase met meer reizigersparticipatie.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
Webinar Beter Benutten: 18 mei 2016 Zijn de Brabantse ITS projecten ook iets voor jouw regio?
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
Collegeprogramma Kansen zien, kansen grijpen, kansen bieden Structuurvisie -> Laan 1945 als voorzieningenas Ontwikkeling “ontmoetingsplek” op locatie Kloosterhof.
Praktijkervaring vernieuwende mobiliteitsconcepten landelijk gebied Bijeenkomst leerplatform MIRT Vernieuwing Amersfoort, 22 september
Trends en toekomst Vooruitblik Trends, drivers en thema’s
Beugels en zonnepanelen in één campagne:
Crowd Navigatie in Publiek Private Alliantie
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Internet of Things (IoT)
Blockchain technologie
Katern GEMMA Mobiel.
Klankbordsessie 2 december 2015
Gregory, Kevin, Peter, Pim
Gregory, Kevin, Peter, Pim
Grip & Controle op digitalisering
Smart Cities Groep: Bas Frans Martin Rakesh Ron.
Stand van zaken Samen, Slim en Robuust Doel van vanmiddag
Van marktplaats naar MaaS
Spelregels Digitale stad
Daimler showcase “Future Bus”
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Marktconsultatiedag 29 november
Programma uur Welkom en toelichting op programma van de workshop door Silvie Spreeuwenberg uur Overzicht organisatie veranderingen binnen de.
Master Class: Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken Maatschappelijke kosten van de voortgaande privatisering van infrastructuur.
De weg vrij voor zelfrijdende auto´s Over innovatie en wetgeving
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
De kracht van de Fietsersbond
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Startbijeenkomst aanbesteding hulp bij het huishouden
Gedeputeerde Eric Geurts, portefeuillehouder Mobiliteit, Stedelijke Ontwikkeling en Toerisme Gedeputeerde Hubert Mackus, portefeuillehouder Landbouw, Natuur,
Mogelijkheden om de kwaliteit van leven te verbeteren.
Privacybescherming als ontwerp- en inkoopprincipe
Machevo & Bulk in het cluster Partners voor een sterke sector!
Ineke Meijer (namens provincie Gelderland/ Beter Benutten)
Bereikbaarheid & duurzaamheid door innovatie
Klik om verder te lezen.
Transcript van de presentatie:

iVRI: verkeerslichten van de toekomst Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 23 november 2016

Technologische ontwikkelingen In-car informatievoorzieningen Coöperatieve systemen Systemen die de rijtaken van een bestuurder ondersteunen, gebruikmakend van communicatie met andere voertuigen en/of systemen langs de kant van de weg. Deze ondersteuning vindt plaats door de bestuurder te informeren, te waarschuwen of zelfs actief in te grijpen in de besturing van het voertuig. Rijtaakondersteunende systemen: ADAS (Advanced Drivers Assistance System) CCC (Connected Cruise Control) Lane Departure Warning System Communicatieprotocollen (UMTS, GRPS, GPS, WiFi, WiFi-p,…..) Inwinning data

Trends Trends Individualisering; informatie op maat Vergrijzing; mobiele ouderen (Veel) meer data Eigendoms- en privacy-issues Afvlakking groei mobiliteit Meer mobiliteit op maat Van unimodaal naar multimodaal Dalende acceptatie verstoringen Sterke toename technologische mogelijkheden en (technologische) innovaties door marktpartijen Snellere acceptatie nieuwe technologie Ouderen meer autogebruik, jongeren minder (trek naar de stad, langer doorleren, internet)

Trends in mobiliteit Zelfrijdende auto Internet of things Mobility as a Service (MAAS)

Internet of things “De mogelijkheden die ontstaan wanneer fysieke objecten en de virtuele wereld samenkomen” “Ingebedde informatie- en communicatie-technologie heeft potentieel om de bruikbaarheid van objecten revolutionair te doen toenemen” In 2020 26 miljard apparaten

Landelijke ambities:

Andere landen: Japan

Andere landen: Noorwegen/Trondheim 48 VRI’s worden uitgerust met SPAT/MAP functies. Test voor cooperatieve use cases via bestaand 4G netwerk

Andere landen: Duitsland/Berlijn

Beter Benutten ITS: Talking Traffic Beter Benutten ITS werkt aan een betere doorstroming op het wegennet. Zowel binnen als buiten de stad. Door ‘intelligentie’ toe te voegen aan mobiliteit verkorten we de reistijd van deur tot deur. Van 2015 tot en met 2017 wil Beter Benutten met intelligente transportsystemen (ITS) een flinke stap vooruit maken. Coöperatieve ITS; Auto’s, vrachtwagens, openbaar vervoer, fietsen en hulpdiensten communiceren met elkaar en met verkeerslichten en andere bakens en sensoren. Dat is de kern van C-ITS. Werkgroep Intelligente Kruispunten

Beter Benutten ITS 12 stedelijke regio’s & min IenM Slimmer, goedkoper, veiliger en duurzamer reizen Efficiënt gebruik van de bestaande infrastructuur Overheden investeren 80 mln, co-financiering Meer kansen en verantwoordelijk- heden voor private sector Aantoonbare effecten op bereikbaarheid, veiligheid, leefbaarheid Resultaat gemeten in spitsmijdingen en reistijdverkorting van deur tot deur.

Dan doen we met een heleboel partners

Problemen? Werkgroep Intelligente Kruispunten

Kansen voor het verkeerslicht 90 miljoen euro maatschappelijke besparingen door continue aanpassing van verkeerslichten Verkeerslichten worden ‘things of internet’ Meer data geproduceerd (auto’s, smartphones) Beter informeren van de gebruiker Makkelijker prioriteren van doelgroepen Slimmer optimaliseren (lokaal en op netwerkniveau) Werkgroep Intelligente Kruispunten

Informeren

Prioriteren

Optimaliseren

Talking Traffic Cluster 1. De bestaande verkeersregelinstallaties slimmer maken Cluster 2 De data- en clouddiensten die data transporteren, verrijken, fuseren en combineren met data uit andere bronnen (publiek of privaat). Cluster 3. Informatiediensten leveren aan eindgebruikers Werkgroep Intelligente Kruispunten

Clusters Cluster 2 Cluster 3 Cluster 1

iVRI ontwikkeling Bouwen en testen van nieuwe iVRI architectuur (standaarden) Topologie (MAP) Beleidskaders opstellen Werkgroep Intelligente Kruispunten

Standaarden NL Functie Naam Beheerder Data: Events VRI VLOG Vialis Kruispuntconfiguratie ? ? Verkeersinformatie DATEX II MOGIN Communicatie: VRI  centrale IVERA St. IVERA centrale  centrale DVM Exchange CONNECT VRI  gebruiker KAR BISON Europa Data: Events VRI SPAT ETSI Kruispuntconfiguratie MAP ETSI Communicatie: VRI  centrale ? ? centrale  centrale ? ? VRI  gebruiker Wifi-p ETSI

iVRI functionele scheiding Regelen van verkeer Veiligheid op het kruispunt Communicatie Werkgroep Intelligente Kruispunten

iVRI architectuur Werkgroep Intelligente Kruispunten

Voordelen Regelapplicaties sneller en goedkoper aan te passen Nieuwe manieren van communicatie naar de weggebruiker Meer informatie beschikbaar over en voor weggebruikers Op termijn minder fysieke lussen in het asfalt Sneller regelen (ontruimingstijden, geeltijden) Efficiëntie in beheer en investeringen wegbeheerders Werkgroep Intelligente Kruispunten

Topologie

iVRI: Naar een regierol voor de overheid? Kaders stellen voor het regelen en informeren van verkeer Welke doelgroep gaat voor? Verkeerskundige streefwaarden Hiërarchie in routes/wegen? Optimaliseren, prioriteren en informeren altijd op basis van randvoorwaarden van de wegbeheerder Daarom: beleidskaders nodig Uitdaging: landelijke uniformiteit Werkgroep Intelligente Kruispunten

Stand van zaken Opdrachten aan markt gegeven Testen van de architectuur in de fabriek Interoperabiliteit tussen leveranciers Landelijke wordt circa 20% van het VRI areaal omgebouwd Bouwen van topologieën voor de Talking Traffic VRI’s Realiseren van de totale keten (clusters) Werkgroep Intelligente Kruispunten

Vragen? Vragen? Werkgroep Intelligente Kruispunten