iVRI: verkeerslichten van de toekomst Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 23 november 2016
Technologische ontwikkelingen In-car informatievoorzieningen Coöperatieve systemen Systemen die de rijtaken van een bestuurder ondersteunen, gebruikmakend van communicatie met andere voertuigen en/of systemen langs de kant van de weg. Deze ondersteuning vindt plaats door de bestuurder te informeren, te waarschuwen of zelfs actief in te grijpen in de besturing van het voertuig. Rijtaakondersteunende systemen: ADAS (Advanced Drivers Assistance System) CCC (Connected Cruise Control) Lane Departure Warning System Communicatieprotocollen (UMTS, GRPS, GPS, WiFi, WiFi-p,…..) Inwinning data
Trends Trends Individualisering; informatie op maat Vergrijzing; mobiele ouderen (Veel) meer data Eigendoms- en privacy-issues Afvlakking groei mobiliteit Meer mobiliteit op maat Van unimodaal naar multimodaal Dalende acceptatie verstoringen Sterke toename technologische mogelijkheden en (technologische) innovaties door marktpartijen Snellere acceptatie nieuwe technologie Ouderen meer autogebruik, jongeren minder (trek naar de stad, langer doorleren, internet)
Trends in mobiliteit Zelfrijdende auto Internet of things Mobility as a Service (MAAS)
Internet of things “De mogelijkheden die ontstaan wanneer fysieke objecten en de virtuele wereld samenkomen” “Ingebedde informatie- en communicatie-technologie heeft potentieel om de bruikbaarheid van objecten revolutionair te doen toenemen” In 2020 26 miljard apparaten
Landelijke ambities:
Andere landen: Japan
Andere landen: Noorwegen/Trondheim 48 VRI’s worden uitgerust met SPAT/MAP functies. Test voor cooperatieve use cases via bestaand 4G netwerk
Andere landen: Duitsland/Berlijn
Beter Benutten ITS: Talking Traffic Beter Benutten ITS werkt aan een betere doorstroming op het wegennet. Zowel binnen als buiten de stad. Door ‘intelligentie’ toe te voegen aan mobiliteit verkorten we de reistijd van deur tot deur. Van 2015 tot en met 2017 wil Beter Benutten met intelligente transportsystemen (ITS) een flinke stap vooruit maken. Coöperatieve ITS; Auto’s, vrachtwagens, openbaar vervoer, fietsen en hulpdiensten communiceren met elkaar en met verkeerslichten en andere bakens en sensoren. Dat is de kern van C-ITS. Werkgroep Intelligente Kruispunten
Beter Benutten ITS 12 stedelijke regio’s & min IenM Slimmer, goedkoper, veiliger en duurzamer reizen Efficiënt gebruik van de bestaande infrastructuur Overheden investeren 80 mln, co-financiering Meer kansen en verantwoordelijk- heden voor private sector Aantoonbare effecten op bereikbaarheid, veiligheid, leefbaarheid Resultaat gemeten in spitsmijdingen en reistijdverkorting van deur tot deur.
Dan doen we met een heleboel partners
Problemen? Werkgroep Intelligente Kruispunten
Kansen voor het verkeerslicht 90 miljoen euro maatschappelijke besparingen door continue aanpassing van verkeerslichten Verkeerslichten worden ‘things of internet’ Meer data geproduceerd (auto’s, smartphones) Beter informeren van de gebruiker Makkelijker prioriteren van doelgroepen Slimmer optimaliseren (lokaal en op netwerkniveau) Werkgroep Intelligente Kruispunten
Informeren
Prioriteren
Optimaliseren
Talking Traffic Cluster 1. De bestaande verkeersregelinstallaties slimmer maken Cluster 2 De data- en clouddiensten die data transporteren, verrijken, fuseren en combineren met data uit andere bronnen (publiek of privaat). Cluster 3. Informatiediensten leveren aan eindgebruikers Werkgroep Intelligente Kruispunten
Clusters Cluster 2 Cluster 3 Cluster 1
iVRI ontwikkeling Bouwen en testen van nieuwe iVRI architectuur (standaarden) Topologie (MAP) Beleidskaders opstellen Werkgroep Intelligente Kruispunten
Standaarden NL Functie Naam Beheerder Data: Events VRI VLOG Vialis Kruispuntconfiguratie ? ? Verkeersinformatie DATEX II MOGIN Communicatie: VRI centrale IVERA St. IVERA centrale centrale DVM Exchange CONNECT VRI gebruiker KAR BISON Europa Data: Events VRI SPAT ETSI Kruispuntconfiguratie MAP ETSI Communicatie: VRI centrale ? ? centrale centrale ? ? VRI gebruiker Wifi-p ETSI
iVRI functionele scheiding Regelen van verkeer Veiligheid op het kruispunt Communicatie Werkgroep Intelligente Kruispunten
iVRI architectuur Werkgroep Intelligente Kruispunten
Voordelen Regelapplicaties sneller en goedkoper aan te passen Nieuwe manieren van communicatie naar de weggebruiker Meer informatie beschikbaar over en voor weggebruikers Op termijn minder fysieke lussen in het asfalt Sneller regelen (ontruimingstijden, geeltijden) Efficiëntie in beheer en investeringen wegbeheerders Werkgroep Intelligente Kruispunten
Topologie
iVRI: Naar een regierol voor de overheid? Kaders stellen voor het regelen en informeren van verkeer Welke doelgroep gaat voor? Verkeerskundige streefwaarden Hiërarchie in routes/wegen? Optimaliseren, prioriteren en informeren altijd op basis van randvoorwaarden van de wegbeheerder Daarom: beleidskaders nodig Uitdaging: landelijke uniformiteit Werkgroep Intelligente Kruispunten
Stand van zaken Opdrachten aan markt gegeven Testen van de architectuur in de fabriek Interoperabiliteit tussen leveranciers Landelijke wordt circa 20% van het VRI areaal omgebouwd Bouwen van topologieën voor de Talking Traffic VRI’s Realiseren van de totale keten (clusters) Werkgroep Intelligente Kruispunten
Vragen? Vragen? Werkgroep Intelligente Kruispunten