VolwASSENENEDUCATIE GENT, 29 januari 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Leonardo project : EuroVITO Tsjechië België.
Infosessie Sector Hoger Onderwijs Brugge, 14 oktober 2013 Gent, 21 oktober 2013 Bilzen, 22 oktober 2013 Brussel, 24 oktober 2013 Antwerpen, 25 oktober.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Van LLP Grundtvig naar Erasmus Onder voorbehoud van officiële goedkeuring door het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie.
KA2 voor schoolonderwijs. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerkingen tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Welkom en introductie Annemarie de Ruiter. Erasmus+ Hoger Onderwijs  Presentatie team NA  Plannen 2014 
The CAF Procedure voor externe feedback
Strategische partnerschappen PO/VO
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
ERASMUS+ in onderwijs en opleiding. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren (+ Youth in Action) :
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Programma 09:00uOnthaal 09:30uStrategische partnerschappen: wat? Doelstellingen Budget Activiteiten Financieringsmodel 09:55uStrategische partnerschappen:
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
Beurzen voor personeel Training Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Beurzen voor personeel Lesopdrachten Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
ERASMUS+. GRUNDTVIG ERASMUS + ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ Formeel & non-formeel & informeel leren Een Leven Lang Leren.
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z Gent, 24 april 2009.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z voor het basis- en secundair onderwijs Gent, 11 maart 2010.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Jaap van Lakerveld Directeur
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr LV1-LEO
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
ERASMUS+ KERNACTIE 2. ERASMUS+ SCHOOL ONDERWIJS BEROEPS OPLEIDING HOGER ONDERWIJS VOLWASSENEN ONDERWIJS JEUGDSPORT.
Adult Learners Online! Online and Blended Learning (OBL) in Adult Education and Training Event Gecombineerd Onderwijs Brussel, 05/03/2015 Ruth Boelens,
ERASMUS+ STARTVERGADERING KA1.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
De school in Europa - Europa in de school
KA 1 project: BE02-KA Het ontwikkelen van een e-safe e-learning leeromgeving.(platform) Groeien naar een tabletschool Gebruik van tablet.
ERASMUS+ CLIL en Internationalisering. ERASMUS+ : subsidieprogramma.
Erasmus december 2015 Pieter Tratsaert. Programma – Verwelkoming en inleiding – Kernactie 1 (KA1) Koffiepauze
KERNACTIE 2. ERASMUS+ KA1 INDIVIDUELE LEERMOBILITEIT KA2 SAMENWERKING VOOR INNOVATIE EN DE VERSPREIDING VAN GOEDE PRAKTIJKEN KA3 STEUN VOOR BELEIDS- HERVORMING.
ERASMUS+ KERNACTIE 1. ERASMUS+ SCHOOL ONDERWIJS BEROEPS OPLEIDING HOGER ONDERWIJS VOLWASSENEN EDUCATIE JEUGD SPORT.
VOLWASSENENEDUCATIE GENT, 27/10/2015 ERASMUS +. ERASMUS VET Volw vorming Volw vorming Hoger Ond School Ond JeugdSport KA1 Nascholing / Leermob.
VOLWASSENENEDUCATIE BRUGGE, 14/01/2016 ERASMUS +.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
WAT KAN ERASMUS+ ONDERWIJS EN VORMING VOOR U BETEKENEN?
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
Jaap van Lakerveld Directeur
Kia Tsakiridis | tapis plein vzw
Erasmus + Geneviève Cochez.
KA2 – "The Future Teachter 3
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
multinationaal | multitalig | multigelaagd KA2 project
Workshop internationalisering
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Netwerksessie Erasmus+ Key action 1 mobiliteiten
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

VolwASSENENEDUCATIE GENT, 29 januari 2017 ERASMUS + VolwASSENENEDUCATIE GENT, 29 januari 2017

ERASMUS+ 2014-2020 Volw vorming VET Hoger Ond School Ond Jeugd Sport VOLW EDU Volw vorming VET Hoger Ond School Ond Jeugd Sport KA1 Nascholing / Leermob KA2 Strategische partnersch KA3 beleidshervorming ! ALTIJD projecten door ORGANISATIES, NOOIT door individuen

Formeel leren & Non-formeel leren Volwasseneneducatie Formeel leren & Non-formeel leren

niet-beroepsopleidingsgericht Volwasseneneducatie Non-vocational = niet-beroepsopleidingsgericht

Volwasseneneducatie VOLWASSENEN

ERASMUS+ : Adult Learning/VOLW EDU Formeel & non-formeel & informeel leren Sterke link met het beleid * EUROPESE PRIORITEITEN

ERASMUS+ :

ERASMUS+ : Adult Learning IMPACT

ERASMUS+ : Adult Learning / Volw educatie WIE ? * Leraren / opleiders / vormingswerkers / vrijwilligers = personeel uit organisaties uit de volw edu (KA1 & KA2) * Volwassen lerenden in de volw edu (KA2) * Organisaties die iets kunnen bijdragen aan volw edu (KA2) 9

WIE ? ERASMUS+ : Adult Learning / Volw educatie *Organisaties uit de Programma-Landen * Organisaties uit de Partner-landen (KA2) 10

ERA+/Volw edu & KA1: Leermobiliteit voor individuen Staf

KA1 CONCEPT LEERMOBILITEIT

KA1 CONCEPT - Je organisatie stuurt je naar het buitenland om er iets te leren zodat je organisatie en/of je cursisten er beter van worden

KA1 Mogelijkheden voor personeel in de volwasseneneducatie een onderwijs-/vormings-/opleidingsopdracht 2-60 dagen in een gelijkaardige organisatie

KA1 Mogelijkheden voor personeel in de volwasseneneducatie jobshadowing 2-60 dagen in een relevante organisatie

KA1 Mogelijkheden voor personeel in de volwasseneneducatie Gestructureerde cursus of “training event” / ‘op maat’ Conferentie / seminarie / workshop… 2-60 dagen

Erasmus+

KA1: doelstellingen Professionele ontwikkeling van de lesgevers/vormingswerkers Cursisten beter ondersteunen in het verwerven van competenties om hun persoonlijke ontwikkeling en inzetbaarheid te vergroten Vreemde talenkennis Andere culturen, landen, Europees burgerschap Europese dimensie in de organisatie/vorming

KA1: doelstellingen Vorming beter laten aansluiten bij de noden van de cursisten ( ! Minder bevoordeelden) Synergie tussen/begrip van formeel, non-formeel & informeel leren, de beroepsopleiding, ondernemerschap en werkgelegenheid

KA1: LEERmobiliteit Betere erkenning van competenties die men tijdens leermobiliteit in het buitenland opdeed – *Europass – OSCAR… Modernisering en internationalisering sociale, taalkundige en culturele diversiteit: beter begrijpen en mee omgaan *Motivatie en tevredenheid in het werk

KA1: kwaliteit & innovatie Vertrek vanuit de noden van je organisatie ! Welke zijn er ? Hoe kan je ze aanpakken ?

Het Europees Ontwikkelingsplan KA1 Schrijf dit uit in een plan / strategie op middellange termijn op korte termijn (dit project) Het Europees Ontwikkelingsplan

Het Europees Ontwikkelingsplan KA1 Noden bv op het vlak van: - management - nieuwe onderwijsmethodes / - middelen - Europese dimensie - taal-competenties - organisatie van opleiding / onderwijs / vorming Het Europees Ontwikkelingsplan

KA1: noden plannen Plan vanuit de noden activiteiten voor mobiliteit en samenwerking

Stafmobiliteit (KA1) in Volw Edu WHY ? European Development Plan > Noden van het personeel EN aansluitend bij doelstellingen KA1 ! Modernisering vanuit de ORGANISATIE Selectie, voorbereiding en opvolging Erkenning van de leerresultaten en de disseminatie ervan

Stafmobiliteit (KA1) in Volw Edu WHY ? Learning agreement met buitenlandse organisator / ontvangenr Gedetailleerd programma Taken in het buitenland Verworven kennis, vaardigheden, competenties Monitoring, opvolging, mentoring Evaluatie & erkenning /validation

Stafmobiliteit (KA1) in Volw Edu Zendende organisatie (kan een consortium zijn – min 3 organisaties uit de Volw Edu) Ontvangende organisatie (indien gekend) Coördinator (kan zendende org zijn)

Stafmobiliteit (KA1) in Volw Edu Duur contract met NA: 1 of 2 jaar Voor PERSONEELSLEDEN (hoeven nog niet gekend te zijn !) – eigen personeel Aantal: onbeperkt 1 Deadline: 2 febr 2017 om 12u ’s middags

( dag/week vergoeding) KA 1 : financiering Organisatie (€ 350 p.p.) Mobiliteit Reiskosten (afh vd km) Verblijf ( dag/week vergoeding) Deelname Cursuskosten (€ 70 per dag/max € 700) Extra* Bijzondere noden (100 %) * o.b.v. reële kosten

ERASMUS+/volw edu : KA1 voorbeeld - consortium Gemeenschapscentrum De Pianofabriek & De Platoo & De Zeyp & Heembeek Mutsaard & VGC Noden: contacten tussen diverse gemeenschappen omgaan met racisme – diversiteit vrijwilligers vergroten Activ: Cursussen (IS) – jobshadowing (FR & UK)

PIC (Personal Identity Code) Slechts 1 PIC per organisatie; scholen: eigen PIC KA1: Max. 1 aanvraag in zelfde domein ! * KA2: Geen max. aantal aanvragen

INTERNATIONALISATION@HOME Buitenlandse collega’s : - Doen jobshadowing bij jouw organisatie - Komen bij jou vorming / les geven - Volgen een Cursus in Vlaanderen * KA2: Geen max. aantal aanvragen - Sturen stagiairs (leerlingen / pas afgestudeerden) naar je organisatie

KA2: Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Strategische partnerschappen IT ondersteuning (EPALE)

STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN Ondersteuning van: UITWISSELING VAN GOEDE PRAKTIJKEN INNOVATIE Projects are ecpected to develop innovative outputs, and/or engage into intensive dissemiination and exploitation activities of existing and newly produced products or innovative ideas. Applicants have the possibility to request a dedicated budget for Intellectual Outputs and Multiplier Eevents in order to directly answer to the innovation aspect of the Action. These types of projects are open to all fields of education, training and youth. The primary goal is to allow organisations to develop and reinforce networks, increase their capacity to operate at transnational level, share and confront ideas, practices and methods. Selected projects may also produce tangible outputs and are expected to disseminate the results of their activities, although in a way that is ptoportional to the aim and scope of the project. These results and activities will be co-financed through the standard budget for project management and implementation. Strategic Partnerships relevant to the field of higher education will not support these types of projects.

DE 2 TYPES UITWISSELING INNOVATIE FEITEN DOELSTELLING METHODE Geen budget mogelijk voor Intellectual Outputs en Multiplier Events Niet voor Hoger Onderwijs Tastbare resultaten en disseminatie via basisfinanciering Budget mogelijk voor Intellectual Outputs en Multiplier Events Niet voor Schoolonderwijs School Only en Regio DOELSTELLING Zichzelf, elkaar versterken, inspireren Vertalen naar eigen context Organisatie-impact Door samenwerking toegevoegde waarde creëren Systeemimpact METHODE Uitwisselen, confronteren, uitwerken Innovatie creëren / samenbrengen / aanpassen / transfereren / implementeren REIKWIJDTE Eerder gericht op partnerschap Eerder extern, bredere buitenwereld VALORISATIE Vooral intern, maar ook extern Proportioneel Vooral extern, maar ook intern Intensief

PRIORITEITEN Financiering enkel mogelijk als een SP gericht is op min 1 horizontale of 1 specifieke / sectorale prioriteit Opgelet: ‘Europese prioriteiten in de nationale context’: - NIET in Vlaanderen - KUNNEN wel in andere landen

HORIZONTALE PRIORITEITEN Ontwikkeling van sleutelcompetenties Sociale inclusie ICT Opleiders / vormingswerkers / lesgevers / trainers: Best mogelijke kandidaten Professionele ontwikkeling Kansengroepen Diversiteit Werkplek-leren Erkenning van vaardigheden & qualificaties Duurzame investeringen, ‘performance’ & efficiëntie

PRIORITEITEN VOLWASSENENEDUCATIE Aanbod van leermogelijkheden van hoge kwaliteit, aangepast aan de noden van de individuele ‘low-skilled of low-qualified’ volwassenen zodat ze vaardigheden verwerven op het vlak van *geletterdheid, *rekenvaardigheid of *digitalisering, inclusief de validering van vaardigheden via informeel en non-formeel leren.

PRIORITEITEN VOLWASSENENEDUCATIE Increasing the demand and take-up through effective outreach, guidance and motivation strategies which encourage low-skilled or low-qualified adults to develop and upgrade their literacy, numeracy and digital skills.

PRIORITEITEN VOLWASSENENEDUCATIE Extending and developing educators’ competences, particularly in the effective teaching of literacy, numeracy and digital skills to low-skilled or low-qualified adults, including through the effective use of ICT.

KA2: * cross-sectoraal van het project: bv. projectvergaderingen + : * In 1 specifiek domein * cross-sectoraal * Mobiliteit ALS die aansluit bij de doelstellingen van het project: bv. projectvergaderingen + : Korte duur: Personeel: Joint staff training events (3 – 60 dagen) Cursisten: Blended mob of learners (< 2 maanden) Lange duur: * Personeel: Onderwijs/vormingsopdrachten (2 – 12 maanden)

KA2: activiteiten Blended mobility: fysieke mobiliteit (= naar het buitenland) in combinatie met virtuele mobiliteit (= via Skype, e-mail…) Joint staff training: gezamenlijk leren; samen opleiding volgen rond het thema van het project

KA 2 Aantal partners 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Duur 1 j 2 j 3 j Soort partner Coördinator Soort activiteit Activiteiten voor cursisten en organisatie Activiteiten voor de organisatie

Strategische partnerschappen (KA2) Land v Co selecteert Financiering in modules Projectmanagement en implementatie Transnationale vergaderingen Transnationale leeractiviteiten (max 100 voor ‘uitwisselings’ proj) Uitzonderlijke kosten Intellectuele produkten Multiplicator-evenementen ‘innovatie’ proj * Co ontvangt contract en budget van NA

INDIENING Onbeperkt aantal aanvragen per selectieronde Deadline: 29/03/2016 – 12u ‘s middags projectaanvrager een organisatie uit een programmaland duurtijd: Hoger onderwijs: tussen 24 – 36 maanden VET, schoolonderwijs en volwasseneneducatie: tussen 12 – 36 maanden startdatum: tussen 1 september en 31 december 2017

KA1 hoe vind je geschikte activiteiten ? Via voorbereidende bezoeken Via contactseminaries Via persoonlijke contacten Via professionele contacten / literatuur / websites…

Erasmus+ : EPALE – Elektronisch Platform voor de volwasseneneducatie http://ec.europa.eu/epale Netwerking !

Award criteria Relevance max. 30 pts Quality of the project design and implementation max. 20 pts Quality of the project team and the cooperation arrangements max. 20 pts Impact and dissemination max. 30 pts Min. needed: 60% in total and 50% per criterion “Proportionality” !

Het aanvraagformulier En… veel succes ! Renilde Reynders renilde.reynders@epos-vlaanderen.be Tel 02 / 553 97 46