Dinsdag 4 oktober 2016 Kick off KA2 call 2016
Agenda en verwelkoming 09.30-10.00u Inleiding 10.00-11.00u Duiding bij de contracten 11.00-11.15u Pauze 11.15-11.45u Mobility Tool+ 11.45-12.00u Vragen Doel van de kick off – starten met het project 2e deel in maart 2017 Rapporteren over het project/ checks Disseminatie en impact Vragen en antwoorden Beperkte mogelijkheid tot vragen Inventarisering van de vragen antwoord nadien
EPOS teams
INPUT INPUT Stakeholders Nieuw publiek begunstigden / klanten geïnteresseerden Internationalisering en samenwerking Vlaamse en Europese Fondsen Communicatie E-team Etwinning Europass Epale Ondersteunende diensten Financiën Secretariaat IT kwaliteitsmanagement Cockpit Omgevingsfactoren en externe evoluties INPUT Opdrachtgevers
Teams Team communicatie & Euroguidance Team SINT (samenwerking & internationalisering) Inspireren, informeren, counselen, ondersteunen en feedback Team VEF (Vlaamse & Europese fondsen) Management van de projectlevenscyclus E-team Etwinning, Europass, Epale Team FINSE (Financiën & secretariaat) IT Kwaliteitsmanagement Cockpit (management team) Directeur, teamleiders, stafmedewerker EPOS
Team VEF Dossierbeheerders - contactpersonen Schoolonderwijs & volwasseneneducatie Filip Bellinckx Johan De Witte Beroepsopleiding (regulier + charterhouders) Karine Van Impe Stafmedewerker Vlaamse en Europese fondsen Jan Ceulemans Teamleider Vlaamse en Europese fondsen Jill Peiffer IT verantwoordelijke Frederik Van Crombrugge Stafmedewerker EPOS – kwaliteitsmanagement Petra Gillis
Nieuw 2016
Twee types SP Binnen SE, VET en AE ontwikkelingsgericht uitwisselingsgericht # aanvragen kwaliteitsnorm KA201 – SE 2 (op 17) 2 KA202 – VET 3 (op 17) 1 KA204 - AE 2 (op 12)
Kwaliteitsbeoordeling van aanvragen
Beoordelingsproces 2016 Nieuwe manier van werken – optimaliseren van de kwaliteit Expert + expert consolidator Verhoging vergoeding Opleiding + opleiding expert consolidator Toewijzing experten Match tussen profiel expert en profiel aanvraag Individuele lezingen + 3e lezingen Consolidatiebijeenkomsten per domein Geleid door externe referee – procesbegeleiding Ondersteuning vanuit expertise NA Definitieve consolidatie door expert consolidator Verwerking door EPOS
Beoordelingsproces 2016 Doelstellingen: streven naar gezamenlijke kwaliteitsnorm Coherentie: correlatie tussen scores en commentaren Volledigheid: alle criteria beoordelen Begrijpelijk en aanvaardbaar: Taalkundig duidelijk Kritisch constructief Kwaliteit van de samenvatting: toegevoegde waarde voor begunstigde, EPOS (counseling, feedbacksessies, …) Eindproduct = tekst die in naam van Epos verspreid kan worden
Enkele cijfers KA2 KA aantal beoordeeld aantal experten consolidatievergadering aantal derde lezers KA201 17 6 KA219 19 7 3 KA202 8 2 KA203 KA204 12 5 KA beiden <60 beiden >60 aantal > en < 60 gemiddeld puntenverschil voor consolidatie gemiddelde score per expert voor consolidatie KA201 17 8,3 73,8 KA219 1 13 5 12 71,3 KA202 9 3 18 66 KA203 2 13,1 73,6 KA204 8 13,2 68,3
Enkele cijfers KA2 KA gemiddelde score per project na consol verschil gemiddeld bedrag per gefin. project KA201 71,39 -1,16 167.804 KA219 KA202 64,24 -1,76 212.107 KA203 69,1 -4,5 266.420 KA204 65,6 -2,7 234.328
Resultaten call 2016 KA2 – strategische partnerschappen (SE, VET en AE)
KA2 - budget 2014 2015 2016 t.o.v. 2016 KA201 + 219 - SE 1.198.978 € 1.825.120 € 2.001.868 € + 66,96 % KA202 – VET 1.253.503 € 1.240.551 € 1.292.701 € + 3,13% KA203 – HE 464.662 € 464.192 € 498.722 € + 7,3% KA204 - AE 577.022 € 606.123 € 732.791 € + 27%
KA2 - aanvragen 2014 2015 2016 t.o.v. 2014 Onontvankelijk: KA201- SE 19 (5) 19 17 - 10,5 % KA219 – S2S 47 25 19 (1) - 59,6 % KA202 – VET 18 - 5,5 % KA203 – HE 16 21 7 - 56,25 % KA204 - AE 14 (2) 12 - 14,29 % Onontvankelijk: Te laat ingediend
KA2 - kwaliteitsvol 2014 2015 2016 KA201- SE 8 10 17 KA219 – S2S 33 15 KA202 – VET 9 11 KA203 – HE 13 12 6 KA204 - AE 7 42,11 % 52,63 % 100 % 70,21 % 60 % 80% 50 % 78,95 % 64,71 % 81,25 % 57,14 % 85,71 % 43,75 % 72,22 % 66,67 %
KA2- financiering Reserveprojecten voor 2016 nog niet gekend 2014 2015 KA201- SE 4 KA219 – S2S 5 4 (*) 6 (*) KA202 – VET 4 + 2 + 1 4 + 2 6 KA203 – HE 1 + 1 1 KA204 - AE 3 + 1 2 3 50 % 40 % 23,53% 15,15 % 26,67 % 31,58% 77,77 % 35,29% 15,38 % 16,67 % 14,29% 57,14% 25% Reserveprojecten voor 2016 nog niet gekend
KA2 - financiering Reserveprojecten voor 2016 nog niet gekend 2014 2015 2016 KA201- SE 997.892 € 1.244.872 € 1.117.199 KA219 – S2S 620.500 € 754.567 € 560.845 KA202 – VET 842.482 € + 960.076 € 934.354 € + 619.788 € 1.272.643 KA203 – HE 439.898 € + 447.190 € 274.840 € + 359.612 € 266.420 KA204 - AE 522.760 € + 244.627 € 573.456 € 702.983 KA201 + 219 – SE 143,98 % 109,55 % 83,82% 67,21 % (143,80 %) 75,32 % (125,28 %) 98,45% 94,67 % (190,91 %) 59,21% (136,68%) 53,42% KA204 – AE 90,60 % (132,99% 94,61 % 95,93% Reserveprojecten voor 2016 nog niet gekend
Na beslissing KA1 & KA2 Schuiven met “rest-budgetten” Binnen vastgestelde grenzen Binnen domein (KA1 KA2) Over domein van KA2 KA1 Over domein van KA1 KA2 Voor KA1: alle reserves gefinancierd Voor KA2: sowieso niet mogelijk voor KA219 (S2S) resultaat 2e call KA102 afwachten afwijking vragen aan EC
Partnerschapsovereenkomst
Inhoud Partners maken afspraken over gedetailleerde uitvoeringsvoorwaarden van het project: Financiële, technische en juridische aspecten mbt uitvoering van het project, o.a.: Rollen en verantwoordelijkheden van partners Begrotingskwesties (opsplitsing van het budget per activiteit en per partner, voorwaarden voor overdracht van middelen Voorwaarden voor terugbetaling van reis- en verblijfskosten Rapportagemechanismen Mechanismen voor conflictbeheer Enz. Formaliseren onder de vorm van een partnerschapsovereenkomst Geen verplichting voor SP, maar wel sterk aanbevolen
Duiding bij de contracten
Inhoud Inleiding Bijzondere voorwaarden Bijlage 1 – algemene voorwaarden Bijlage 2 – beschrijving van het project en de begroting Bijlage 3 – financiële en contractuele regels Bijlage 4 – mandaten
Inleiding KA201… schoolonderwijs KA202… beroepsonderwijs en -training Eerste en belangrijkste referentie + programmagids Monobeneficiary vs multibeneficiary Bijzondere voorwaarden vs algemene voorwaarden Engels vs Nederlands KA2 strategische partnerschappen KA201… schoolonderwijs KA202… beroepsonderwijs en -training KA203… hoger onderwijs (na) KA204… volwassenenonderwijs KA219… school-to-school Begunstigde (‘beneficiary’) vs deelnemer (‘participant’) Coordinator vs beneficiaries (= incl. coordinator) Amendementen mogelijk
Project management van bij de start Veel gegevens, data en regeltjes… Sorteer in Bijlage I die onderdelen die voor jou van toepassing zijn Maak heldere afspraken met alle betrokkenen Draaiboek: Wat Door wie Tegen wanneer Hoe Afloop Noteer de interne en officiële deadlines in een agenda met ‘alarmfunctie’ …
Inhoud Inleiding Bijzondere voorwaarden Bijlage 1 – algemene voorwaarden Bijlage 2 – beschrijving van het project en de begroting Bijlage 3 – financiële en contractuele regels Bijlage 4 – mandaten
Bijzondere voorwaarden Art. I.1 Onderwerp van de overeenkomst Art. I.2 Inwerkingtreding en duur van de overeenkomst duur van het project in maanden + startdatum + einddatum Art. I.3 Maximaal bedrag en vorm van subsidie I.3.1 maximaal toegekende subsidie voor de uitvoering I.3.2 beurs = unit contribution + vergoeding voor ontvankelijke kosten, maar daarbij rekening houden met De ontvankelijke kosten – zie bijlage I en III Het goedgekeurde budget – zie bijlage II De financiële regels – zie bijlage II
Bijzondere voorwaarden I.3.3 overdracht tussen begrotingsposten zonder amendement Project man. & impl., transnat. project meetings, IO, ME, LTT activ., except. costs elke andere budgetpost voor max. 20% van de ‘gevende’ budgetpost behalve naar de rubrieken project. man. & impl. en except. cost = de rubrieken project man. & impl. en except. costs kunnen nooit stijgen De ‘ontvangende’ budgetpost mag met maximaal 20% stijgen Special needs support: kan van elke budgetpost komen, zelfs als er niets werd aangevraagd + 20% regel geldt niet Uitzondering voor de financiële garantie (niet van toepassing bij ons)
Bijzondere voorwaarden Art. I.4 Bepalingen mbt rapportering en betaling I.4.1 Betalingen <= 2 jaar: één voorschot + saldo > 2 jaar: twee voorschotten + saldo uitzondering: afwijking op aantal voorschotten indien een onvoldoende op financial capacity check I.4.2 Betaling van een eerste voorschot (door Epos) Eén voorschot: 80% van het maximum beursbedrag Twee voorschotten: eerste voorschot = 40% van het maximum beursbedrag Binnen de 30 dagen na ondertekening door beide partijen I.4.3 Progress report & interim report Progress report of voortgangsrapport, via Mobility Tool+, geeft geen aanleiding tot tweede voorschot Interim report: enkel indien project > 2 jaar of sprake van meerdere voorschotten (cfr. afwijking), vaste datum + minimum 70% van het eerste voorschot is opgebruikt, is een vraag tot uitbetaling van het tweede voorschot
Bijzondere voorwaarden Art. I.4 Bepalingen mbt rapportering en betaling (vervolg) I.4.4 Eindrapportering (door begunstigde) Eindrapport binnen de 60 dagen na einddatum contract Via Mobility Tool+ en E+ Project Results Platform Rechtvaardiging van het gevraagde subsidiebedrag Ondersteunende documenten: zie bijlage 1 en bijlage 3 met vermelding wat moet worden bezorgd samen met het eindrapport Is meteen ook het verzoek om het project financieel af te handelen (saldo of terugvordering) Aanvullende documenten kunnen worden opgevraagd door Epos Bewaar alles!!!
Bijzondere voorwaarden Art. I.4 Bepalingen mbt rapportering en betaling (vervolg) I.4.4 Eindrapportering KA219 (begunstigde = coördinator) Eindrapport binnen de 60 dagen na einddatum contract Via Mobility Tool+ en E+ Project Results Platform Verzamelt de bijdragen van de partners in het project en vervolledigt door de coördinator Rechtvaardiging van het gevraagde subsidiebedrag Ondersteunende documenten: zie bijlage 1 en bijlage 3 met vermelding wat moet worden bezorgd samen met het eindrapport Is meteen ook het verzoek om het project financieel af te handelen (saldo of terugvordering) Aanvullende documenten kunnen worden opgevraagd door Epos Bewaar alles!!!
Bijzondere voorwaarden Art. I.4 Bepalingen mbt rapportering en betaling (vervolg) I.4.4 Eindrapportering KA219 (begunstigde = partner in een project) Eindrapport binnen de 60 dagen na einddatum contract door coördinator Levert bijdrage in het eindverslag van het project voor wat betreft de eigen activiteiten; de coordinator maakt het eindverslag van het volledige project Inhoudelijk De door de partner gemaakte kosten
Bijzondere voorwaarden Art. I.4 Bepalingen mbt rapportering en betaling (vervolg) I.4.5 Eindafrekening (door Epos) Evaluatie van het eindverslag met bijhorend financieel verslag Binnen 60 kalenderdagen na ontvangst eindrapport Opschorting periode mogelijk Finaal bedrag voor het project wordt bepaald tijdens de evaluatie van het eindrapport Betaling: voorschot < door NA aanvaarde bedrag Terugvordering: voorschot > door NA aanvaarde bedrag (verrekening met uitstaande schulden mogelijk) Mogelijkheid tot beroep bij besluit
Bijzondere voorwaarden Art. I.4 Bepalingen mbt rapportering en betaling (vervolg) I.4.6 Notifications of amounts due formeel door het NA aan de coordinator I.4.7 Payments from the NA to the coordinator uitsluitend op het rekeningnummer van de coordinator! I.4.8 Payments from the coordinator to the beneficiaries via bankoverschrijving + audit trail I.4.9 Language of requests for payments and reports officieel Engels I.4.10 Currency for requests for payments and conversion to euro
Bijzondere voorwaarden Art. I.4 Bepalingen mbt rapportering en betaling (vervolg) I.4.11 Currency of payments euro I.4.12 Date of payment I.4.13 Costs of payment transfers NA: eigen bankkosten – begunstigde: idem I.4.14 interest on late payment door het NA nav te late betaling
Bijzondere voorwaarden Art. I.5 Bankrekening voor betalingen IBAN op naam van de organisatie van de coordinator (geen privé-personen en niet naar partners!) Art. I.6 Data controller en contactgegevens Art. I.7 Bescherming en veiligheid van deelnemers - Procedures en regelgevingen voor de bescherming en veiligheid van deelnemers - Begunstigde ziet toe op afdoende verzekering voor deelnemers Art. I.8 Gebruik van resultaten zie ook Artikel II.9.3 beschikbaar via internet, zonder vergoeding
Bijzondere voorwaarden Art. I.9 Gebruik van IT-instrumenten Mobility Tool+: alle activiteiten in het kader van het project, rapporteringen (mits beschikbaar) Verspreidingsplatform: http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/ = “Erasmus+ Project Results Platform” (tvv naam ‘VALOR’) KA219 – door de coordinator obv de input door de partners (bv. Projectresultaten) Art. I.10 Subcontracting zie ook Art. II.11 nooit subcontracting voor activiteiten in het kader van IO Art. I.11 Financial responsibility for recoveries begunstigden ( coordinator): enkel financieel verantw voor het ontvangen bedrag door die begunstigde I.10 Uitbesteding ``Zie bijlage 1 - Artikel II.11: activiteiten in het kader van intellectual outputs kunnen niet worden uitbesteed Art. I.11 Special provisions on the financial responsibility for recoveries
Bijzondere voorwaarden Art. I.12 Visibility of the funding EU Epos Art. I.13 Support to participants (enkel igv Transnat. Learning/teaching/training act.) zie bijlage I voor financieringsposten en bijlage III voor financieringsregels Art. I.14 Parental/guardian consent (enkel igv pupil mobility!) Art. I.15 Beneficiaries which are internat. org. (nvt) Art. I.16 Beneficiaries which are located in partner countries enkel voor domein hoger Onderwijs zelfde regels van toepassing als voor org. in programmalanden: ECHE-afspraken toepassen
Bijzondere voorwaarden Art. I.17 Additional provision on monitoring and evaluation enkel indien HEI betrokken zijn: correcte toepassing van ECHE-regels indien de monitoring problemen blootlegt, worden er acties ondernomen conform ECHE Art. I.18 Specific derogations from Annex I General conditions Juridisch jargon
Bijlage 3 Terug te vinden op www.epos-vlaanderen.be (homepage onderaan rechts Annex III Financial and contractual rules (KA 201, 202, 203, 204) Bijlage III Financiële en contractuele regels (KA219)
Bijlage 3 Kostenposten: unit contribution/actual incurred costs (bedragen per eenheid/werkelijke kosten)
Bijlage 3 Project management and implementation Welke kosten? planning financiële regelingen coördinatie en communicatie tussen partners leer-, onderwijs- en opleidingsmateriaal instrumenten (tools) benaderingen op kleine schaal (approaches) virtuele samenwerking lokale projectactiviteiten (bv werkzaamheden in klasverband met lerenden, organisatie en mentorschap van geïntegreerde leer- en opleidingsactiviteiten) informatie, promotie, verspreiding (bv brochures, informatiefolders, informatie op internet)
Bijlage 3 Project management and implementation Berekening: aantal maanden * unit contribution Voor de coördinerende organisatie: 500 EUR per maand Voor andere deelnemende organisaties: 250 EUR per maand Max 2 750 EUR per maand
Bijlage 3 Project management and implementation Voorbeeld SP bestaande uit 5 partners uit 5 programmalanden, duurtijd 24 maanden, 1 deelnemende organisatie trekt zich terug na 12 maanden en wordt vervangen door een andere vanaf de 15de maand
Bijlage 3 Project management and implementation Aanleiding gevende gebeurtenis (“triggering event”) Activiteiten uitvoeren en prestaties/producten leveren die onder deze rubriek thuishoren Bewijsstukken (“supporting documents”) Beschrijving van activiteiten + prestaties/producten in eindverslag (“final report”) Geleverde prestaties/producten oploaden naar Platform voor Erasmus+ Projectresultaten Beschikbaar houden voor controles en audits
Bijlage 3 Transnational project meetings Welke kosten? Deelname aan bijeenkomsten tussen projectpartners, waarbij een van de deelnemende organisaties optreedt als gastorganisatie voor uitvoerings- en coördinatiedoeleinden
Bijlage 3 Transnational project meetings Berekening Reis- en verblijfskosten o Voor reisafstand tussen 100 en 1 999 km : 575 EUR o Voor reisafstand van 2 000 km of meer : 760 EUR o Max. 23 000 EUR per jaar Reisafstand berekenen met distance calculator van de EC (http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/tools/distance_nl.htm) Plaats van oorsprong: waar uitzendende instelling is gevestigd Locatie van de activiteit: waar ontvangende organisatie is gevestigd Indien afwijkend moet dit verantwoord worden
Bijlage 3 Transnational project meetings Triggering event Deelnemer heeft daadwerkelijk deelgenomen aan transnationale projectbijeenkomst + verplaatsing daadwerkelijk ondernomen Supporting documents Verplaatsingen: Verklaring van de ontvangende organisatie Indien afwijkende verplaatsing: vervoersbewijzen of facturen Bewijs van aanwezigheid: deelnemerslijst Gedetailleerde agenda + documenten die tijdens meeting gebruikt of verspreid zijn
Bijlage 3 Exceptional costs Welke kosten? Uitbesteding of inkoop van goederen en diensten Kosten voor een financiële garantie Afschrijvingskosten van uitrusting of andere activa Kosten van huur en leasing Berekening 75% van de subsidiale kosten Max. 50 000 EUR per project (exclusief kosten voor financiële garantie)
Bijlage 3 Exceptional costs Supporting documents Uitbesteding: facturen Financiële garantie: bewijs afgeleverd door instantie die financiële garantie verstrekt Afschrijvingskosten: bewijs van aankoop, huur of leasing
Bijlage 3 Special needs support Welke kosten? Voor deelnemers met functiebeperking (en hun begeleiders) bij een verblijfsduur van meer dan 60 dagen Kosten die bovenop de kosten komen gedekt door unit cost Berekening 100% van de subsidiale kosten
Bijlage 3 Special needs support Supporting documents Facturen
Bijlage 3 Intellectual outputs Welke kosten? Intellectuele prestaties/tastbare resultaten van het project (bv onderwijsprogramma’s, materiaal voor pedagogische doeleinden, open leermiddelen, IT-instrumenten, analyses, studies, methoden voor peer learning, …)
Bijlage 3 Intellectual outputs Berekening per dag dat aan het project wordt gewerkt afhankelijk van profiel van het betrokken personeel: Projectleider Administratief medewerker Leerkracht/opleider/onderzoeker Specialist afhankelijk van het land van de deelnemende organisatie waarvan het personeel bij het project betrokken is tarieven zie Annex IV van contract – 2 tabellen (programmalanden / partnerlanden)
Bijlage 3 Intellectual outputs - Voorbeeld Application Output description The current e-learning platform (moodle) will be upgraded to a moodle + version. This means it will have more applications (newsfeed, interactive tools and a search engine). These extra functions make the platform more user-friendly, interactive and attractive.
Bijlage 3 Intellectual outputs - Voorbeeld MT+ (Report) Output description This intellectual output focused on further developing and improving the online learning platform (moodle) that was created at the end of the first project. The structure and content turned out to be still too academic to use so it was crucial to make some changes to both the content and the look and feel of the platform. New content was designed (powerpoints, exercises, papers,...) and it was put on the moodle in a more user-friendly structure. Moreover it turned out that not all extra facilities to make the moodle more interactive and user-friendly (e.g. blog) could be integrated in a moodle. We thus decided to make the overall project website our central communication tool and online community. Output 4 is all the work that was done to put the right content and the right structure both on moodle and website. The e-learning platform thus became an integral part of our project website..
Bijlage 3 Intellectual outputs - Voorbeeld MT+ (Report)
Bijlage 3 Intellectual outputs Triggering event Intellectuele output is geproduceerd en van voldoende kwaliteit Supporting documents Bewijs dat intellectuele output geproduceerd is ( E+ Project Results Platform) + beschikbaar voor checks en audits Time sheet per persoon die tijd heeft geïnvesteerd in productie IO Bewijs van de relatie tussen die personen en de begunstigde (arbeidscontract, vrijwilligerswerk). Formele link! Personeel met dienstcontract (bv vertaler, web designer, …) vallen hier niet onder exceptional costs
Bijlage 3 Multiplier events Welke kosten? Alleen steun aan evenementen met multiplicatoreffect die rechtstreeks verband houden met IO Nationale en internationale conferenties Seminars Andere evenementen voor het delen en verspreiden van intellectuele prestaties van het project
Bijlage 3 Multiplier events Berekening 100 EUR per lokale deelnemer (afkomstig uit land waar evenement plaatsvindt) 200 EUR per internationale deelnemers (afkomstig uit andere landen) Max 30 000 EUR per project Geen financiering voor vertegenwoordigers van organisaties die bij het evenement betrokken zijn
Bijlage 3 Multiplier events Triggering event Multiplier event heeft plaatsgevonden en is van voldoende kwaliteit Supporting documents Aanwezigheidlijst ondertekend door deelnemers Agenda + documenten die werden uitgedeeld tijdens multiplier event
Bijlage 3 Opleidings-, onderwijs- en leeractiviteiten Welke kosten? Type of activity Particular relevant for Soort activiteit Blended mobility of learners SE, VET, HE, AE, Youth Gemengde mobiliteit door leerders Short-term exchanges of groups of pupils SE Kortdurende uitwisseling van scholierengroepen Intensive Study Programmes HE Intensieve studieprogramma’s Long-term study mobility of pupils Langdurige studiemobiliteit door scholieren Long-term teaching or training assignments SE, VET, HE, AE Les geven of een lesopdracht voor een lange periode Short-term joint staff training events Kortdurend evenementen in het kader van gemeenschappelijke personeelsopleiding Long-term mobility of youth workers Youth Langdurige mobiliteit door jeugdwerkers Voor gedetailleerde beschrijving: Programmagids Bijlage I SP
Bijlage 3 Opleidings-, onderwijs- en leeractiviteiten Travel Berekening: Voor een reisafstand tussen 100 en 1 999 km: 275 EUR per deelnemer Voor een reisafstand van 2 000 km of meer : 360 EUR per deelnemer Reisafstand wordt berekend met distance calculator van de EC
Bijlage 3 Opleidings-, onderwijs- en leeractiviteiten Travel Triggering event Deelnemer heeft gerapporteerde verplaatsing gemaakt Supporting documents Verklaring van de ontvangende organisatie Afwijkende verplaatsing + hogere distance band: reisdocumenten of facturen
Bijlage 3 Opleidings-, onderwijs- en leeractiviteiten Individual support Berekening (korte duur = max. 60 dagen)
Bijlage 3 Opleidings-, onderwijs- en leeractiviteiten Individual support Berekening (lange duur = max. 12 maanden)
Uittreksel uit tabel in Annex IV Bijlage 3 Opleidings-, onderwijs- en leeractiviteiten Individual support Berekening (lange duur = max. 12 maanden) Uittreksel uit tabel in Annex IV
Bijlage 3 Opleidings-, onderwijs- en leeractiviteiten Voorbeeld 6 short term joint staff training events van telkens 5 dagen Application
Bijlage 3 Opleidings-, onderwijs- en leeractiviteiten Voorbeeld 6 short term joint staff training events van telkens 5 dagen Report MT+ (work in progress)
Bijlage 3 Opleidings-, onderwijs- en leeractiviteiten Individual support Triggering event Deelnemer heeft activiteit daadwerkelijk ondernomen Supporting documents Verklaring van de ontvangende organisatie
Bijlage 3 Opleidings-, onderwijs- en leeractiviteiten Linguistic support Welke kosten? Verbetering van de kennis van de instructie- of werktaal bij deelnemers Alleen voor activiteiten 2-12 maanden Berekening 150 EUR per deelnemer
Bijlage 3 Opleidings-, onderwijs- en leeractiviteiten Linguistic support Triggering event Deelnemer heeft activiteit van langer dan 2 maanden ondernomen Deelnemer heeft in het buitenland deelgenomen aan voorbereidende taalcursussen Supporting document Verklaring van de cursusorganisator OF Aankoopfactuur van leermaterialen OF Verklaring van deelnemer
Aan de slag met MOBILITY TOOL+
Toegang Domein: External Login: ECAS username + password https://webgate.ec.europa.eu/eac/mobility Domein: External Login: ECAS username + password e-mail contactpersoon uit aanvraag e-mail uit aanvraag ≠ ECAS -> geen toegang
DEMO
Contactgegevens Frederik Van Crombrugge 02 553 99 41 frederik.vancrombrugge@epos-vlaanderen.be 02 553 99 41
Vragen
Bedankt en succes