Innovatie en de rol van HR

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wetsvoorstel stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Technische briefing OCW 25 april 2013 KB Den Haag.
Advertisements

Scenario’s bezuinigingen. Als bibliotheek zorgen voor: Bronnen voor kennis en informatie (basis voor) ontwikkeling (ruimte voor) verbeelding Wij zijn.
Bestuurlijke relevantie
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
De Bibliotheek onder vuur E-Books Tablets Internet Social Media Bezuinigingen Heeft de bibliotheek nog toekomst?
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Begeleidingsplannen GGZ
Jongeren Preventie Team
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Digitale duurzaamheid: (ook) een kwestie van organiseren Inge Angevaare, coördinator Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid DEN conferentie - 10 december.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
Wmo-scan voor dorpshuizen!
Amateurkunst nu en in de toekomst 28 mei 2011 Kunstfactor Sectorinstituut amateurkunst Missie Visie Kerntaken Hoofdlijnen beleid 28 mei 2011.
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Cursus Intern Cultuur Coördinator
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Samen aan de slag voor verbreding Resultaten van een interactieve werksessie Op 2 november 2015 Jos Debeij Samen aan de slag voor verbreding - een interactieve.
Wmo-scan voor dorpshuizen! Plattelandsparlement 14 november 2015 Gerrit Kapteijns.
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Bibliotheekbeleid gemeente Nuth Eén gecertificeerde bibliotheek.
Toekomst Culturele Functies Heerenveen Commissie Saza; 20 april 2015.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
1. Zo lang als verantwoord en mogelijk, thuis blijven wonen. Een goed uitgangspunt. Dat kon met Thuiszorg, dagbesteding, thuishulp.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Shared Services Network Twente Krachtenbundeling op het gebied van communicatie Regionaal Platform Communicatie Twente.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
<plaats en datum>
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
De Wet hergebruik overheidsinformatie en de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Aad van Tongeren Fobid/KB 17 november 2016.
Resultaatgericht Samenwerken
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Visie mediawijsheid KB
Cliëntenraad Sociaal Domein
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Waarde(n)vol werk in uitvoering
<plaats en datum>
Ratificatie VN-verdrag: 14 juli 2016
Naar een stad waarin iedereen meedoet
“Omgeving in beweging”
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Alle teksten in de annotaties bij deze presentatie, zijn letterlijk afkomstig uit het De Kracht van het Netwerk: KB Beleidsplan Zie voor het.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Een lerende en adaptieve organisatie
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Transcript van de presentatie:

Innovatie en de rol van HR Gezamenlijke innovatie agenda en de rol van HR Jos Debeij Innovatie en de rol van HR 26 januari 2017 Innovatie en de rol van HR

Bibliotheekvernieuwing en innovatie Bibliotheek van de toekomst – Wsob Gezamenlijke innovatie agenda – actie agenda Model Copenhagen als inspiratie? Innovatie en de rol van HR

Rapport commissie Cohen Innovatie en de rol van HR

Innovatie en de rol van HR De wereld verandert Kennis wordt steeds belangrijker productiemiddel Lissabon Leven lang leren Formeel – non formeel leren Belang specifieke vaardigheden Geletterdheid als fundament Digitale en informatievaardigheden 21ste eeuwse vaardigheden Digitalisering en personalisering Belang van netwerken en de community Consument heeft minder tijd en verwacht meer beleving Veranderingen in het sociale weefsel van steden en dorpen Innovatie en de rol van HR

De opdracht van de bibliotheek Bijdrage aan de kennissamenleving Stimuleren van lezen en leesplezier Professionele ondersteuning van het onderwijs Aanpak laaggeletterdheid Adviseren en bieden van ondersteuning bij informatievaardigheden Bijdragen aan kennisontwikkeling en kenniscirculatie Sociaal-culturele rol De bibliotheek als moderne sociaal-culturele marktplaats Werkplek en leeromgeving Ontmoetingsplek Gemeenschapsbetrokkenheid en actief burgerschap Innovatie en de rol van HR

Innovatie en de rol van HR Kernfuncties Warenhuis kennis en informatie Centrum ontwikkeling en educatie Inspiratiebron voor lezen en literatuur Encyclopedie voor kunst en cultuur Podium voor ontmoeting en debat Innovatie en de rol van HR

De invulling van de opdracht Van collecties naar connecties Connecties tussen mensen en informatie: de bibliotheek als kennispoort Connecties tussen mensen: de bibliotheek als platform Connecties met en binnen de gemeenschap: de bibliotheek als maatschappelijk hart Connecties tussen informatiebronnen: informatie in context Innovatie en de rol van HR

Wet Stelsel Openbare Bibliotheekvoorzieningen De WSOB 2015 Wet Stelsel Openbare Bibliotheekvoorzieningen Innovatie en de rol van HR

Artikel 4. Publieke waarden Onafhankelijkheid Betrouwbaarheid Toegankelijkheid Pluriformiteit Authenticiteit Innovatie en de rol van HR

Artikel 5. Bibliotheekfuncties Ter beschikking stellen van kennis en informatie Bieden van mogelijkheden voor ontwikkeling en educatie Bevorderen van lezen en het laten kennismaken met literatuur Organiseren van ontmoeting en debat Laten kennis maken met kunst en cultuur FOCUS Innovatie en de rol van HR

Art. 6 Netwerkverantwoordelijkheid Minister Provinciebesturen Gemeentebesturen Art. 7 Deelnemers netwerk Koninklijke Bibliotheek (KB) Provinciale ondersteuningsinstellingen (POI) Lokale bibliotheken Innovatie en de rol van HR

Art. 9 Taken Koninklijke Bibliotheek Aansturen netwerk Afstemming en coördinatie Educatie, informatie en reflectie Vertegenwoordiging en promotie In stand houden landelijke digitale bibliotheek Verzorgen bibliotheekvoorziening ‘Aangepast Lezen’ Innovatie en de rol van HR

Innovatie en de rol van HR Beleidsplan KB Innovatie en de rol van HR

Innovatie en de rol van HR Missie en visie (1/2)   Missie De Koninklijke Bibliotheek (KB), de nationale bibliotheek van Nederland, brengt mensen en informatie samen. De KB maakt hiertoe de bibliotheekcollectie-Nederland zichtbaar, houdbaar en bruikbaar. De vrije toegang tot dit gezamenlijke bezit van publiek gefinancierde bibliotheken zorgt ervoor dat mensen op nieuwe ideeën worden gebracht en op elkaars inzichten kunnen voortbouwen. Dit netwerk van bibliotheken is een bron voor onderzoek en helpt mensen om vaardiger, slimmer en creatiever te worden. De KB neemt een centrale positie in dit netwerk in. Visie: De kracht van het netwerk De kwaliteit van de keten van publieke toegang tot informatie en het bestaansrecht van organisaties daarbinnen wordt niet meer alleen bepaald door hun eigen missie, maar ook door de positie die organisaties innemen in de netwerken waarin zij opereren. Dit uitgangspunt vraagt om goede kennis van de eigen rol en die van anderen om op basis daarvan te handelen. De KB zal zich bij de uitvoering van haar taken baseren op de kracht van haar netwerk. Innovatie en de rol van HR

Missie en visie (2/2)   Maatschappelijke waarde De maatschappelijke waarde van de KB ligt verankerd in het bij elkaar brengen van mensen en informatie. Klanten uit de hiervoor genoemde verschillende, maar ieder publiek gefinancierde domeinen, zullen op den duur kunnen profiteren van toegang tot collecties die vroeger vaak voorbehouden bleef aan deelnemers van het eigen domein. Uiteindelijk zullen alle klanten dus meer en bredere informatie ter beschikking hebben en daar hun voordeel mee kunnen doen. Transitie Dit beleidsplan treedt in werking op de dag dat de taken van drie organisaties bij de KB geïntegreerd worden. Het bouwt daarom, behalve op de activiteiten die de KB tot nu toe ontplooid heeft, óók voort op de activiteiten van Bibliotheek.nl (BNL), het Sectorinstituut Openbare Bibliotheken (SIOB) en de DBNL. In eerste instantie is het integratieproces gericht op continuering van de taken met behoud van de kracht van de verschillende culturen, in tweede instantie op het toegroeien naar een nieuwe organisatie, waarin ‘oude’ en ‘nieuwe’ KB-ers samen werken aan het realiseren van een gedeelde visie. In dat proces is dit beleidsplan een eerste stap en is de komende beleidsperiode er een van transitie. Synergie tussen de verschillende taken van de KB De komende jaren gaan we als KB een nieuwe invulling geven aan het begrip nationale bibliotheek; we willen nog meer dan voorheen een platform bieden, waar mensen en informatie samen komen. Dat platform is niet een eindpunt (zoals een portal), maar een startpunt van ontwikkeling voor mensen, technologie en informatie. Dit platform kunnen we alleen in samenwerking met anderen realiseren. Als nationale bibliotheek opereren we daarbij in verschillende domeinen: wetenschap, openbare bibliotheken en erfgoed. We zijn bovendien een actief onderdeel van het bredere digitale informatieveld, zoals bijvoorbeeld blijkt uit onze samenwerking met Google Books en Wikimedia Nederland. De KB is met NWO en de KNAW één van de drie door OCW gefinancierde nationale onderzoeksinstellingen die gericht zijn op het bevorderen van de kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek en het initiëren en stimuleren van nieuwe ontwikkelingen daarbinnen. Aan deze taak die is vastgelegd in de Wet op het Hoger Onderwijs en Onderzoek (WHW) wordt in 2015 een taak van vergelijkbare omvang toegevoegd: een centrale positie in het openbare bibliotheekveld. De overheid heeft in de Wet Stelsel Openbare Bibliotheekvoorzieningen (Wsob) de publieke taak van de openbare bibliotheek vastgelegd: het ter beschikking stellen van kennis en informatie, bieden van mogelijkheden tot ontwikkeling en educatie, bevorderen van lezen en laten kennismaken met literatuur, kunst en cultuur en het organiseren van ontmoeting en debat. De KB krijgt onder de Wsob een regierol binnen het netwerk van openbare bibliotheken, en de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van stelseltaken. Naast onze taken voor wetenschap en openbare bibliotheken zijn wij met het Nationaal Archief, het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed verantwoordelijk voor het Nederlands erfgoed op het terrein van (respectievelijk) publicaties, archieven, audiovisueel materiaal en museaal en ruimtelijk erfgoed. We werken met deze partijen en KNAW en DEN samen in het Netwerk Digitaal Erfgoed, dat onder regie staat van OCW. Met Vlaanderen werken we voor ons gedeelde erfgoed samen in het kader van Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren (DBNL), gefinancierd door de Taalunie. … een belangrijke bijdrage te leveren aan het slimmer, vaardiger en creatiever

Feest voor de klant (1/3)

Feest voor de klant (2/3)

Feest voor de klant (3/3)

Innovatie en de rol van HR De gezamenlijke (innovatie) agenda netwerk openbare bibliotheekvoorzieningen 2016-2018 Innovatie en de rol van HR

Innovatie en de rol van HR De opdracht De (innovatie) agenda formuleert als richtinggevend meerjarig strategisch kader de gezamenlijke ambities en prioriteiten de daarbij behorende activiteiten en innovaties de rollen / netwerktaken en (financiële) verantwoordelijkheden van de netwerkpartners en de samenhang die nodig is om ambities en prioriteiten te kunnen realiseren Innovatie en de rol van HR

Innovatie en de rol van HR

Inputgesprekken Brede Bieb OCW VOB KB IPO SPN Strategische partners …. VNG G4 St Lezen St L&S CPNB

Innovatie en de rol van HR

Innovatie en de rol van HR

Innovatie en de rol van HR

4 prioriteiten

Naar een actie agenda

Innovatie en de rol van HR Uitdaging Innovatie en de rol van HR

Innovatie en de rol van HR Naar een HRM agenda? The Copenhagen model? Innovatie en de rol van HR

Innovatie en de rol van HR

Innovatie en de rol van HR

Innovatie en de rol van HR

Nieuwe rollen en functies HRM agenda 2017/2018? Platform Nieuwe strategie Nieuwe realiteit

De wereld verandert, de bibliotheek verandert In het rapport van de commissie Cohen worden ontwikkelingen genoemd voor de bibliotheken van de toekomst: Kennis wordt steeds belangrijker productiemiddel Lissabon Leven lang leren Formeel – non formeel leren Belang specifieke vaardigheden Geletterdheid als fundament Digitale en informatievaardigheden 21ste eeuwse vaardigheden Digitalisering en personalisering Belang van netwerken en de community Consument heeft minder tijd en verwacht meer beleving Veranderingen in het sociale weefsel van steden en dorpen

De wereld verandert, de bibliotheek verandert Digitalisering * Ebooks Tablets * Digitale overheid Bezuinigingen* Druk spreidingsbeleid * Decentralisaties Leesvaardigheid * Digitale vaardigheden Ruime openingstijden * Digitale service * Mondig Meer samenwerking * Co-creatie * Vrijwilligers 2.0 De wereld verandert, de bibliotheek verandert Media Netwerksamenleving Deze ontwikkelingen zien we op verschillende terreinen terug: Media: verdere digitalisering op verschillende devices. Dit naast het blijven bestaan van traditionele media. Terugtrekkende overheid: Financiële kaders zijn krap en door de decentralisaties van 2015 is het gemeentelijk kader groter geworden maar ook omgeven met meer risico’s. Door bezuinigingen is spreidingsbeleid onder druk gekomen. Tweedeling: Er is extra aandacht gekomen voor taalachterstand en gebrek aan digitale vaardigheden van veel Nederlanders. Zonder vaardige Nederlanders geen kenniseconomie. Veranderend klantengedrag: Burgers verwachten een steeds hoger serviceniveau. Stilstand is achteruit gang. Dit vraagt om met minder middelen meer prestaties te leveren. Netwerksamenleving: Instellingen werken steeds vaker samen om maatschappelijke problemen op te lossen en steeds vaker wordt de burger daar in co-creatie bij betrokken. Terugtrekkende overheid Veranderend klantgedrag Tweedeling

2. Strategie voor de bibliotheek

Consolideren en vernieuwen De bibliotheek transformeert van klassieke uitleenbibliotheek tot maatschappelijke en educatieve bibliotheek. Met gelijke middelen wordt een diverser dienstenpakket aangeboden. Dit vraagt om een dubbelstrategie van consolideren en vernieuwen. Consolideren op klassieke taken door verruiming van openingstijden met partners of door inzet van zelfservice. Vernieuwen door nieuwe taken te implementeren zoals het programma Bibliotheek op School en het programma Basisvaardigheden.

Nieuwe strategie & nieuwe rollen Leesprogramma’s van 0-18 Bibliotheek op School Programma voor Leven Lang Leren Laaggeletterdheid Basisvaardigheden Digitale cursusen Verblijfsunctie Horeca Digitale bibliotheek Verbrede functie Inzet van burgers Alliantie-management Nieuw organiseren Jeugd & onderwijs De veranderende wereld nodigt de bibliotheek uit om nieuwe rollen op te pakken op het gebied van: Jeugd en onderwijs Persoonlijke ontwikkeling Participatie Bibliotheek 2.0 Nieuwe vormen van organiseren Het gaat bij deze nieuwe rollen om lees- en taalprogramma’s, programma’s rond laaggeletterdheid en Leven Lang Leren. Het gaat om meer digitale ontwikkelingen en een andere invulling van de fysieke bibliotheek. Persoonlijke ontwikkeling Bibliotheek 2.0 Participatie

4. Nieuwe rollen voor de bibliotheekmedewerker

Mediacoach Trainer digitale vaardigheden Privacy officer Consulent basisvaardigheden Taalmaatje Coördinator vrijwilligers Leesconsulent Onderwijsspecialist Programmeur Leven Lang Leren Alliantiemanagement en co-creatie Nieuwe rollen Leiderschap Digitale bibliotheek De veranderende wereld nodigt de bibliotheek uit om nieuwe rollen op te pakken op het gebied van: Digitale Bibliotheek Basisvaardigheden Bibliotheek op School Leven Lang Leren en Leiderschap Per onderdeel zijn de (nieuwe) functies benoemd: Functieprofielen – kloofanalyse – HR instrumenten – scholing, training, opleidingshuis Basisvaardigheden Leven Lang Leren Bibliotheek op School

5. HRM-doelen en -programma

Bibliotheek-medewerkers HR-doelen / programma directeuren/MT-leden Alliantiemanagement en co-creatie Management 1.200 consulenten basisvaardigheden en Leven Lang Leren 100 extra onderwijsspecialisten 600 extra leesconsulenten 50 extra mediacoaches 50 privacy officers Bibliotheek-medewerkers 150 Vrijwilligersmanagers Vrijwilligers academie (coproductie) Burgerparticipatie 400 € 2.000 10.000

HR-programma ??

Innovatie en de rol van HR ? Innovatie en de rol van HR