Hoor/werkcollege week 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Paragraaf 7 over Criminaliteit: gevolgen, oorzaken en bestrijding
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Voorstelling cursus criminologie
Auteurs artikel: Leontien M. van der Knaap & Stefan Bogaerts.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 4 Sociaal bewustzijn.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Theorieën over slachtofferschap
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Dossier Empowerment.
Criminaliteit & Rechtsstaat
Algemene Sociologie PA – B1
Docent: Anco R.O. Ringeling
Regie over eigen leven..
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Jongeren en de publieke ruimte: Hangjongeren en straatcultuur
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Social work Week 2.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
SPH voltijd Sociologie deeltijd jaar 1 Werkcollege 1 kwartaal 3 Corstin Dieterich L
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Een onderzoek naar criminele jeugdgroepen op Curaçua.
JEUGDBENDES Junger-Tas, J., Steketee, M. & Moll, M. (2008). Achtergronden van jeugddelinquentie en middelengebruik. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut Stefanie.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Minor: Werken in gedwongen kader
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Doelen behalen met activiteiten
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Diversiteit en integratie
Waarom worden mensen crimineel?
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Sociologische paradigma’s
Kenmerken van de concept contextbenadering
Lectoraat Verslavingskunde
Wij komen centraal te staan !
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Hoor/werkcollege week 3 Criminologie Hoor/werkcollege week 3

Agenda Lost Boys Wat is sociologie? Sociologie en het verklaren van crimineel gedrag Sociologische theorieën Lost Boys

Wat is sociologie? Sociologie bestudeert het functioneren van mensen in de maatschappij en onderzoekt en beschrijft hoe samenlevingen functioneren. Een socioloog bestudeert de kwaliteit van de samenleving, hoe de onderlinge samenhang van mensen en groepen in de maatschappij zich ontwikkelt, en wat dat betekent voor de mensen die daarin leven. Sociologie is een jonge wetenschap in beweging

Sociologie en crimineel gedrag Vanaf 20e eeuw grote invloed van sociologie op criminologie Belangrijkste bijdrage aan criminologie: Misdadig gedrag zien in de context (maatschappij) waarin dit gedrag zich manifesteert Onderscheid in sociologische verklaringen: Maatschappelijke achterstanden Kritische criminologie Controletheorie Rationele Keuze Theorieën

Presentaties Presenteer het fragment uit ‘Lost Boys’ en licht toe: welke sociologische theorie zie je terug in dit fragment? http://www.npo.nl/holland-doc-lost-boys/POMS_S_EO_113990

We bespreken: Anomie, Merton Subculturen, Cloward en Ohlin Kritische criminologie Labelling Sociale controle theorie, Hirschi Rationele Keuze theorie Sociale disorganisatie

Aan de hand van mijn afstudeeronderzoek Een biografie van een crimineel Gein, een wijk in Zuidoost Straatcultuur en bendevorming Culturele criminologie: wat is de betekenis van handelen? Wie zijn de uitvoerders en wat zegt het over deze specifieke mensen? Etnografische aanpak

Waar ging ik naar op zoek? Wat is de betekenis van de straatidentiteit van mannen met een Surinaamse achtergrond uit Gein? Hoe is die identiteit tot stand gekomen? Hoe ontwikkelt zich dat door de tijd?

Hoe kwam ik aan mijn antwoorden? Diverse onderzoeksmethoden Literatuur Observaties en fieldnotes Interviews en gesprekken (sneeuwbalmethode) Online media

Onderbouwing Laatmoderne samenleving Migratie Achterstandswijken Groepsvorming in die wijken, ontstaan van straatcultuur Literatuur over gangs in Amerika en gangs in Europa: verschillen en overeenkomsten Sutherland: Differentiële associatie ‘De angst om afval te worden, kan alleen worden gekeerd door het zelf te produceren.’ (Boutellier, 2006)

Achterstandswijken, straat en groepsvorming Symbolisch interactionisme (Goffman, 1963) Dramaturgische analyse Hoe kan het gedrag van de straat verklaard worden? Straatcultuur in Zuidoost Onderzoek Sansone (1992): afzetten van de jeugd tegen de reguliere samenleving Hosselen: ontplooien van informele, economische activiteiten Groepjes op straat, veelal etnische identiteit Eigen sociale context, vorm van zelfuitsluiting ‘Respect on the street may be viewed as a form of social capital that is very valuable, especially when various other forms of capital have been denied or are unvailable.’ (Anderson, 1999)

Groepsvorming op de straten in Gein Ontstaan van de groep al op jonge leeftijd Functie van de groep: sterker staan in tijden van onzekerheid Loyaliteit, broederschap, verbondenheid Reputatie en status: jezelf bewijzen als groep en als individu Focus op straatkapitaal Zelfuitsluiting en insluiting Crips: toewijding aan gang, waardigheid op straat, criminaliteit in groepsverband ‘If men define situations as real, they are real in their consequenses’  labelling, self-fulfilling prophecy ‘Iedereen heeft keuzes. Soms benut je ze niet en soms worden ze zo benadrukt dat je geen keuze hebt.’

Maatschappelijke achterstand Merton = Amerikaanse socioloog Westerse samenleving legt nadruk op materieel succes en status, maar niet iedereen heeft de mogelijkheden dat te bereiken. Botsing tussen doelen en middelen leidt tot spanning: strain Individuen reageren daar verschillend op: anomie ligt op de loer

Hoe zou je dat kunnen toepassen op de Crips in Gein?

Reactiepatronen op strain 1. Conformist. De student? De harde werker? 2. Innovators. Misdadigers? 3. Ritualisten. De eeuwige student? De bureaucraat? 4. Terugtrekkers. Alcoholisten en verslaafden? 5. Rebellen. Bendeleden

Subculturen Cohen: theorie van de delinquente subcultuur Waarom delinquent gedrag in groepsverband? Succes en welvaart onbereikbaar, op zoek naar gelijkgestemden Jongeren uit sociaal-zwakkere milieu’s bezitten vaak veel risicofactoren vanuit psychologisch perspectief Uitkomst: delinquente subcultuur met eigen waarden en normen  status, kijken neer op maatschappij, afzetten. Cloward en Ohlins subcultuurtheorie: Delinquente groep om uit armoede te geraken en succesvol te worden. Criminele subcultuur Conflictsubcultuur Afzonderingscultuur  

Individuele en maatschappelijke kwetsbaarheid zijn vaak verweven Wonen vaak in grote steden, achterstandswijken Maar: niet iedereen in een foute buurt of met weinig geld is crimineel! Gevaar voor stigmatisering 

Kritische criminologie Geïnteresseerd in machtspartijen in samenleving en vraag: wie bepaalt wat crimineel is?

Kritische criminologie: Aandacht voor Criminalisering en Labelling Waarom en wanneer wordt gedrag als crimineel bestempeld, gecriminaliseerd? Voorbeeld: alcohol niet, hasj wel Voorbeeld: homoseksualiteit Voorbeeld: prostitutie Wat zijn de gevolgen van (selectieve) criminalisering voor de maatschappij en voor misdadiger?

Labelling Je krijgt een stempel, mensen gaan zich gedragen naar die stempel. Secundaire deviantie: internalisering van stempel

Sociale controle: Hirschi (1969) Andere kijk op crimineel gedrag: Theorie moet gericht zijn op wat mensen weerhoudt van het plegen van delicten. ‘We all would, if we could’

Sociale controle Kernbegrip = sociale controle: Hoe beter je gehecht bent aan mensen, instituties en heersende waarden, hoe beter het socialisatieproces, en daarmee de gewetensvorming, hoe kleiner de kans op misdadig gedrag. Gehechtheid Betrokkenheid in verband met eigenbelang Gebondenheid Normen en waarden

Rationele Keuze theorie De mens als homo economicus: Becker Is eenvoudig model  “beleidsvriendelijk” Uitbreiding 1 (Cohen en Felson): Gelegenheidstheorie en Routine activiteiten theorie 3 belangrijke ingrediënten: Gemotiveerde dader Geschikt doelwit Afwezigheid bescherming doelwit/toezicht

Rationele Keuze Uitbreiding 2 Beperkte rationaliteit (Cornish en Clark): Daders zijn beperkt in hun keuzes, want zij hebben net als ieder ander verschillende percepties, motieven, vaardigheden, en inschattingsvermogens om situaties te analyseren. Beleidsmaatregelen afstemmen op inzicht in keuzes die daders maken. Voorbeeld: daders kiezen voor in het donker opereren, dan verlichting aanbrengen.

Sociale disorganisatie Shaw en McKay (1942): Geringe stabiliteit, lage cohesie in bepaalde wijken.

Conclusies Oorzaken criminaliteit – Sociologisch perspectief-Uitbreiding 2: Maatschappelijke achterstand verweven met individuele / psychologische factoren Selectie processen op ieder niveau Welk gedrag wordt gecriminaliseerd Welke mogelijkheden overtreders krijgen Hoe we tegen overtreders aankijken Sociale binding bij aanvang en bij stoppen Rationele keuze theorie vooral handig om beleidsmaatregelen op af te stemmen.

Zaandamse tuig? https://www.youtube.com/user/IlgunIsmail/videos

Opdracht Werkcollege Wat zijn nu mogelijke verklarende theorieën voor deviant gedrag van deze jongens? Hoe kun je die theorieën het beste gebruiken? Wat zegt je gezond verstand? Wat zijn valkuilen in dit debat?

Voorbereiding week 4 Kijk de documentaire ‘Lost Mothers’ ter voorbereiding op college 4. We gaan in het college met deze documentaire aan de slag.