Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek
Optimaliseren van het assortiment
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
De marketing-instrumenten
Training Omgaan met service
Donderdag 10 juli 2014 Floor fashion opleiding en training van personeel Training n Service verlenen binnen ons bedrijf n Met dank aan: EP:Beerepoot.
Maandag 14 juli 2014 Training Omgaan met service Les 2.
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
4 P´s en 3 R-en MK01.
NHTV - 21 maart 2003 Marketing Mix. Achtergrond Erasmus Universiteit Rotterdam – Bedrijfseconomie, afstudeerrichting Marketing – Michigan State University.
Tijdelijke presentatie
Product, merk en assortiment
Distributiestrategie
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Marketing presentatie
detaillistenpromotie
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Hoofdstuk 2.
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Detailhandelsmarketing
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Commercieel beleid 2 H4 Presentatie- en promotiebeleid Filiaalmanager.
3.1 Wat bepaalt je koopgedrag?
Commercieel beleid 2 H4 Presentatie- en promotiebeleid Ondernemer detailhandel.
Marketing 5 havo.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Een start van jouw groene idee In de duurzaamheidsweek klas 11 Een start van jouw groene idee In de duurzaamheidsweek klas 11 Februari 2016Jan Paul ter.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Nova College Haarlem - Ron Weijens - Sales 2 Promotie- en Plaats mix 1e jaars.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Dienstenmarketing Week 4.
Ron Weijens.  Lijst Lijst  20 minuten voor doornemen te leren stof  Daarna SO.
Plaats- en Promotiemix Presentie. Vandaag De tijd tot 10 over 9 om nog te leren Daarna: 20 meerkeuzevragen > SO.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Marketingstrategie.
Een goed product maken is niet genoeg …
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Wat is uw kleur?.
What will you do to change the
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Marketing Week 5 Het promotieplan Les 1.
Customer service & Relatiemanagement
Marketingcommunicatie
Transcript van de presentatie:

Marketingmix: de 6 P’s (product, prijs, plaats, Promotie, Presentatie en Personeel) Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel. Beste resultaat als je elk instrument (6 P’s) in samenhang inzet

Product (1) Moet aan wensen en behoeften klant voldoen en een bijdrage leveren aan; levensbehoeften, status, veiligheid, comfort, gezondheid, luxe Product is meer dan alleen technische eigenschappen, maar ook; assortiment, kwaliteit, merk, verpakking, garantie, service.

Product (2) Assortiment: Breedte, diepte bepaalt beeld wat klant van bedrijf heeft: Imago. Kwaliteit afgestemd op wensen doelgroep Door het merk onderscheidt je je van je concurrenten. Belangrijk dat klanten vertrouwen krijgen in je merk, dan kopen ze meer. De verpakking beschermt product, verbetert houdbaarheid, hygiene, productinformatie, gebruiksaanwijzing, productinformatie, makkelijk transport

Product(3) Garantie op product. Garantie is een onderdeel van kwaliteit. Aan termijn gebonden. Snelle klachtenafhandeling voor tevreden klant Service is extra dienstverlening aan klant - voor verkoop: goede informatie product na verkoop: vragen en klachten klant Een tevreden klant zorgt voor nieuwe klanten

Prijs (1) Prijs niet altijd het belangrijkste….., er zijn meerdere manieren om een klant te winnen. Prijsbeleid altijd in overeenstemming met overige marketinginstrumenten (P’s) Bij bepalen prijs o.a. belangrijk - marktvorm (monopolie of volledige mededing) - concurrentie - kosten van het product - bereidheid klant om prijs te betalen - psychologische prijzen o.a. € 0,99, € 1,98, € 299, € 998, 1+ 1 gratis, 3 halen 2 betalen, alleen deze week!

Prijs (2) Prijs moet minimaal kosten dekken en dient bijdrage te leveren aan winst!!!!!!! Winstmarge afhankelijk branche: convenience goods: lagere winstmarge shopping goods: hogere winstmarge (kleding) Makkelijke prijsbepaling met omrekenfactor inkoopprijs x omrekenfactor = verkoopprijs (omrekenfactor afhankelijk product/ branche)

Plaats (1) De Manier waarop we de klant bereiken met ons product Plaats heeft te maken met vestigingsplaats en distributie. Vestigingsplaats is belangrijk, ligt voor langere tijd vast. (verplaatsing hoge kosten) - waar zit je doelgroep - bestemmingsplan - bereikbaarheid (snelweg of binnenstad) - uitbreidingsmogelijkheden

Plaats (2) Distributiemethode: hoeveel tussenschakels kies je om product bij klant te brengen. Directe distributie: Bedrijf verzorgt zelf voorraadbeheer, transport (b.v. verkoop direct aan klant Indirecte distributie: Via tussenschakels: groothandel, detailhandel Keuze maken: intensieve, selectieve of exclusieve distributie

Promotie (1) verkoopbevordering door de omzet te vergroten of meer klanten te winnen Altijd in samenhang met marketingplan en doelgroep Weet wat je wil bereiken: - naamsbekendheid vergroten - een product onder aandacht brengen - imago bedrijf verbeteren Doel bepaalt medium wat je gebruikt o.a. verkoopgesprek, reclame, advertentie, PR, sales promotion

Promotie (2) verkoopgesprek Richt zich op koopmotieven mogelijke klant. Hulpmiddel hierbij is het Sellogram Het sellogram is een matrixschema waarin de producteigenschappen vergeleken worden met de wensen van de klant. Als je weet wat klant wil, speel je hierop in bij verkoopgesprek

Promotie (3) sellogram

Voorbeeld sellogram

Promotie (3) In een verkoopgesprek goed communiceren om koopbeslissing te beïnvloeden Beslissingsproces klant via AIDA formule: A : aandacht trekken van klant (reclame) I : Interesse oproepen bij klant D : Drang om te kopen bij klant A : Actie en besluit om te kopen Verkoopgesprek is actieve verkoop (persoonlijk, telefonisch of mailing)

Promotie (4) Reclame Verschillende vormen o.a. advertentie, posters, folders, radio, TV, mail reclamebord buiten (precariorechten) Effect reclame moeilijk meetbaar. Onderscheid tussen actiereclame: omzet vergroten Goodwill reclame: beeldvorming bedrijf positief beïnvloeden

Promotie (5) Public relations (PR) Onderhouden van relaties (netwerken) met doelgroepen van onderneming. Doel is klanten krijgen positief beeld bedrijf. Voorbeelden: Advertentie plaatselijke sportvereniging Shirt sponsoring Gratis publiciteit door artikel in krant of weekblad (zorg dat jee in het nieuws komt, kost niets)

Promotie (6) Sales Promotion Extra omzet door verbetering prijs-waarde verhouding Voorbeelden: - tijdelijke korting - gratis product bij aankoop (monster) - spaaracties (zegels) voor vaste klanten