Marketingmix: de 6 P’s (product, prijs, plaats, Promotie, Presentatie en Personeel) Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel. Beste resultaat als je elk instrument (6 P’s) in samenhang inzet
Product (1) Moet aan wensen en behoeften klant voldoen en een bijdrage leveren aan; levensbehoeften, status, veiligheid, comfort, gezondheid, luxe Product is meer dan alleen technische eigenschappen, maar ook; assortiment, kwaliteit, merk, verpakking, garantie, service.
Product (2) Assortiment: Breedte, diepte bepaalt beeld wat klant van bedrijf heeft: Imago. Kwaliteit afgestemd op wensen doelgroep Door het merk onderscheidt je je van je concurrenten. Belangrijk dat klanten vertrouwen krijgen in je merk, dan kopen ze meer. De verpakking beschermt product, verbetert houdbaarheid, hygiene, productinformatie, gebruiksaanwijzing, productinformatie, makkelijk transport
Product(3) Garantie op product. Garantie is een onderdeel van kwaliteit. Aan termijn gebonden. Snelle klachtenafhandeling voor tevreden klant Service is extra dienstverlening aan klant - voor verkoop: goede informatie product na verkoop: vragen en klachten klant Een tevreden klant zorgt voor nieuwe klanten
Prijs (1) Prijs niet altijd het belangrijkste….., er zijn meerdere manieren om een klant te winnen. Prijsbeleid altijd in overeenstemming met overige marketinginstrumenten (P’s) Bij bepalen prijs o.a. belangrijk - marktvorm (monopolie of volledige mededing) - concurrentie - kosten van het product - bereidheid klant om prijs te betalen - psychologische prijzen o.a. € 0,99, € 1,98, € 299, € 998, 1+ 1 gratis, 3 halen 2 betalen, alleen deze week!
Prijs (2) Prijs moet minimaal kosten dekken en dient bijdrage te leveren aan winst!!!!!!! Winstmarge afhankelijk branche: convenience goods: lagere winstmarge shopping goods: hogere winstmarge (kleding) Makkelijke prijsbepaling met omrekenfactor inkoopprijs x omrekenfactor = verkoopprijs (omrekenfactor afhankelijk product/ branche)
Plaats (1) De Manier waarop we de klant bereiken met ons product Plaats heeft te maken met vestigingsplaats en distributie. Vestigingsplaats is belangrijk, ligt voor langere tijd vast. (verplaatsing hoge kosten) - waar zit je doelgroep - bestemmingsplan - bereikbaarheid (snelweg of binnenstad) - uitbreidingsmogelijkheden
Plaats (2) Distributiemethode: hoeveel tussenschakels kies je om product bij klant te brengen. Directe distributie: Bedrijf verzorgt zelf voorraadbeheer, transport (b.v. verkoop direct aan klant Indirecte distributie: Via tussenschakels: groothandel, detailhandel Keuze maken: intensieve, selectieve of exclusieve distributie
Promotie (1) verkoopbevordering door de omzet te vergroten of meer klanten te winnen Altijd in samenhang met marketingplan en doelgroep Weet wat je wil bereiken: - naamsbekendheid vergroten - een product onder aandacht brengen - imago bedrijf verbeteren Doel bepaalt medium wat je gebruikt o.a. verkoopgesprek, reclame, advertentie, PR, sales promotion
Promotie (2) verkoopgesprek Richt zich op koopmotieven mogelijke klant. Hulpmiddel hierbij is het Sellogram Het sellogram is een matrixschema waarin de producteigenschappen vergeleken worden met de wensen van de klant. Als je weet wat klant wil, speel je hierop in bij verkoopgesprek
Promotie (3) sellogram
Voorbeeld sellogram
Promotie (3) In een verkoopgesprek goed communiceren om koopbeslissing te beïnvloeden Beslissingsproces klant via AIDA formule: A : aandacht trekken van klant (reclame) I : Interesse oproepen bij klant D : Drang om te kopen bij klant A : Actie en besluit om te kopen Verkoopgesprek is actieve verkoop (persoonlijk, telefonisch of mailing)
Promotie (4) Reclame Verschillende vormen o.a. advertentie, posters, folders, radio, TV, mail reclamebord buiten (precariorechten) Effect reclame moeilijk meetbaar. Onderscheid tussen actiereclame: omzet vergroten Goodwill reclame: beeldvorming bedrijf positief beïnvloeden
Promotie (5) Public relations (PR) Onderhouden van relaties (netwerken) met doelgroepen van onderneming. Doel is klanten krijgen positief beeld bedrijf. Voorbeelden: Advertentie plaatselijke sportvereniging Shirt sponsoring Gratis publiciteit door artikel in krant of weekblad (zorg dat jee in het nieuws komt, kost niets)
Promotie (6) Sales Promotion Extra omzet door verbetering prijs-waarde verhouding Voorbeelden: - tijdelijke korting - gratis product bij aankoop (monster) - spaaracties (zegels) voor vaste klanten