Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.2 Renaissance verbreidt zich over Europa
Advertisements

De renaissance: vernieuwing in de kunst
Tijd van ontdekkers en hervormers
Literatuurgeschiedenis
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Renaissance & Humanisme
Erasmus en het Humanisme
De renaissance 1.2.
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Joods-christelijk wereldbeeld
Paragraaf 5.1 Vorige les: Europese expansie in Amerika en Indië
5 Een nieuwe wereld.
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Kenmerk 20 Een hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid Les 1: Renaissance, Barok en Classicisme.
Reformatie en renovatie
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
Hoofdstuk 5.
Hoofdstuk 4: Herfsttij of nieuwe lente
OEFENVRAGEN 2 renaissance Havo4 - Vwo4
Renaissance Schilderkunst.
5.3renaissance, humanisme en het begin van de Reformatie kenmerkend aspect: De hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de Klassieke Oudheid.
De Reformatie De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
Goed voorbereid naar de Pabo!
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Tijd van wereldoorlogen, Agenda Huiswerk vragen 6 t/m 8 pagina 272 New Deal Vragen 9 t/m 11 pagina 273 Opdracht omschrijving personen/begrippen.
Joods-christelijk wereldbeeld
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
H1 Tijd van van ontdekkers en hervormers (16e eeuw)
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Renaissance en Opstand
Renaissance en Opstand
Katholieke kerk Rond 1500 is bijna iedereen in Europa christen
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Renaissance De wedergeboorte.
Een nieuwe tijd Tijd van ontdekkers en hervormers 1500 – 1600 De Reformatie.
Hoofdstuk 1 Ontdekkers en Hervormers 1.2 Kerkhervorming.
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
Herfsttij der Middeleeuwen, laat-gotiek
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Schattebout. Schattebout Er is meer tussen hemel en aarde! Ècht wel! Eindeloos bewustzijn bij God. Zo heet dit schilderij. Dat is net zoiets als eeuwig.
De Reformatie De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had.
Europa wordt christelijk
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
Tentoonstelling Leonardo da Vinci
Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein
Bestemming 1 cultureel De renaissance.
Renaissance en Opstand
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Joods-christelijk wereldbeeld
Hier begint de nieuwe tijd
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’ Paragraaf 5.1 De renaissance

Italiaanse schilder, architect uit de Renaissancetijd 1450 De tijd die voor ons ligt is minderwaardig, ik merk dat er een nieuwe tijd is aangebroken. Een tijd die net zoals de oudheid belangrijk is. Ik vind dat mijn tijd een wedergeboorte is van de oudheid: een renaissance! Giorgio Vasari, Italiaanse schilder, architect uit de Renaissancetijd

Kenmerkende aspecten: Het veranderende mens- en wereldbeeld van de renaissance en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling De hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke oudheid

Erasmus Examenvraag: Een gegeven: Omstreeks 1500 bestudeerde de humanist Erasmus de Bijbel aan de hand van de oorspronkelijke Griekse teksten. Hierdoor ontdekte hij in de gangbare Latijnse vertaling van de Bijbel veel fouten. (2p) Leg uit dat dit gegeven past bij twee kenmerkende aspecten van de zestiende eeuw. http://www.entoen.nu/erasmus http://www.schooltv.nl/video/erasmus-wie-was-erasmus/#q=erasmus

Antwoord examenvraag maximumscore 2 Voorbeeld van een juist antwoord is (twee van de volgende): Het gegeven dat Erasmus Griekse teksten bestudeerde past bij de hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke oudheid (of een omschrijving daarvan). De bestudering van de oorspronkelijke teksten van de Bijbel past bij de nieuwe wetenschappelijke belangstelling (of een omschrijving daarvan). De kritiek die wordt geleverd op de invulling van het rooms-katholieke geloof / het constateren van fouten in de gebruikte Bijbelvertaling past bij de Reformatie (die leidde tot een splitsing van de christelijke kerk) (of een omschrijving daarvan). per juiste combinatie van gegeven en kenmerkend aspect 1

Middeleeuwen Vroegmoderne tijd Mensbeeld vroegmoderne tijd (renaissance) Carpe Diem Pluk de dag, je leeft maar één keer Mensbeeld middeleeuwen: Memento Mori Denk eraan, je gaat dood! geniet! Jij! God! Jij! Bijbel leven God! God! Leven op aarde kunst God! hemel God! Jij! bidden kerk geniet! Goed leven

Waar en waarom ontstaat de renaissance? Waar begin? In Italië Waarom? Rijke zelfstandige burgers  willen hun rijkdom etaleren Rijke Italiaanse burgers voelden zich verwant aan de Romeinen Oude klassieke teksten werden ontdekt: door o.a. kruistochten en handelscontacten met Arabische wereld. Veel erfgoed uit de klassieke oudheid aanwezig Populair? Door boekproductie!!! Middeleeuwen: http://schooltv.nl/video/boekproductie-in-de-middeleeuwen-elk-boek-uniek/#q=boekdrukkunst Vanaf 1450: http://schooltv.nl/video/de-boekdrukkunst-het-begin-van-de-emancipatie-van-het-boek/#q=boekdrukkunst O.a. wetenschappelijke teksten

En hoe zie je de renaissance terug in de maatschappij? Denken Kunst HUMANISME Belangstelling + bestudering van klassieke teksten (van Grieken en Romeinen) VERBETERING van de KUNST Perspectief, anatomie, verhoudingen in SCHILDERSKUNST Verhoudingen, technieken in BOUWKUNST

Oudheid herleven (heroriëntatie)? Weg en vervallen Rome

De oudheid komt op nieuw tot leven… De mensen in Italië gingen rond 1500 ook bouwen met: zuilen! De Grieken en Romeinen bouwden met: zuilen Romeinse Tempel Renaissance Tempel

Renaissance bouwkunst: Renaissance bouwkunst: geïnspireerd op de bouwkunst van de oudheid (Grieken en Romeinen) maar dan nog beter (en groter!)

Renaissance in de kunst De renaissance: ontstaan van universele mensen (uomo universale). Mensen die heel veel dingen konden, beeldhouwen, schilderen, ontwerpen, dichten enz.. Pff die kunstenaars uit de middeleeuwen bakten er echt niets van… geen perspectief, geen verhoudingen, geen anatomie Leonardo da Vinci Michelangelo

Middeleeuwse schilderkunst

Middeleeuwse schilderkunst

Renaissance schilderkunst

Renaissance schilderkunst De mens zelf meer centraal in de schilderkunst! Mens is meer zelfbewust

Renaissance  van Italië naar Noord-Europa Ontstaan  Christelijk humanisme Erasmus: http://schooltv.nl/video/erasmus-wie-was-erasmus/#q=erasmus Humanisme en renaissance hadden invloed op de manier waarop men tegen de kerk aankeek  Kritiek!

Reflectie: Zijn de kenmerkende aspecten (met de begrippen) van deze paragraaf begrepen? Het veranderende mens- en wereldbeeld van de renaissance en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling De hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke oudheid Ga na of je de belangrijkste begrippen in deze kenmerkende aspecten goed kent en dat je snapt dat er tussen de twee kenmerkende aspecten een verband is.

Huiswerk Maak alle opdrachten van paragraaf 5.1(intro, verwerken en historisch denken) Kijk alle opdrachten na met behulp van het antwoordmodel (staat in SOM). Het lezen en bestuderen van vragen en het antwoordmodel is ook erg leerzaam! Met name als je moeite hebt met de toepassingsvragen op toetsen.