Naar een regionale mobiliteitsvisie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Terugblik paragraaf 3.1 Van stad naar stedelijke zone.
Advertisements

Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Parkeren in de binnenstad Voorstel 2011
Mechelen, Workshop 18 november LETS: wat, hoe, waarom LETS en verenigingen LETS en heemkunde…
Gedelegeerd bestuurder
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Jullie spreken, wij luisteren! Wat verwacht je van je gemeente de komende zes jaar?
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
DSH infovergadering Stand van zaken Leuven 2 februari 2009.
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
Hst 3.2 : Congestievraagstukken.  Bredere/meer snelwegen ◦ Korte/ middellange termijn oplossing  Mensen vanuit het ov weer in de auto!!!
Fietsbeleid in Culemborg
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Hageland+.
Zondag 21 april  Hele dag cultuur voor kinderen (en hun ouders/begeleiders) ◦ Voorstellingen ◦ Doorlopende animatie en activiteiten ◦ Workshops.
Voornaam Naam / 8 mei 2007 Subtitel van de presentatie Lerend netwerk Schepenen Lokale Economie Leuven 25 mei 2012.
Van krachtwijk naar fietswijk
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Taalstimulering bij baby’s en peuters
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Toelichting werking Panal 8 oktober 2015 UPC Kortenberg.
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
Provinciaal Steunpunt Vrijwilligerswerk Oost-Vlaanderen.
Automatic Number Plate Recognition (ANPR-camera’s)
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Heusden-Zolder – wooninbreiding Vlaminglaan Buro LST GEMEENTE HEUSDEN - ZOLDER WOONINBREIDING VLAMINGENLAAN Infovergadering 3 november 2014.
Participatieavond 29 september 2015 Mobiliteit wijk Oostkouter.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Thuis in mijn provincie Vlaams-Brabant Waar woon ik ?
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 7 februari 2013.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Herziening mobiliteitsplan Berkel Presentatie raad 31 maart 2015.
Subsidieoverzicht voor Trage wegen 24/05/2016. PDPOIII subsidie voor trage wegenplan 2.subsidie naambordjes buurt- en voetwegen 3.subsidie.
Programma 5 verkeer en ruimtelijke ontwikkeling 1e ijkpunt voorjaar 2010 jaarrekening 2009, 4 maandsrapportage, stadsmonitor en meicirculaire.
Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland. Plattelandsontwikkeling Omgevingskwaliteit - LEADER.
STAGES 1 BaLO Studenten Van OPLEIDINGSFASE 1 = OF1 Bachelor Lager Onderwijs = 1 BaLO Van harte welkom!
Open overleg Parkeren & Verkeer Mol-Centrum
Mechelen Mobiel voor Iedereen
Mobiliteitsplan Kasterlee
Over de Mechelse mobiliteit van morgen
Klankbordsessie 2 december 2015
Omgeving op Mensenmaat
Big Data of Verkeersmodellen
Presentatie Verkeer Gemeentelijk verkeersbeleid
Taalstimulering bij baby’s en peuters
Taalstimulering bij baby’s en peuters
Aanpak bedrijventerreinen Overbetuwe
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Gemeenten in dialoog met De Lijn
Vrijetijdsweefsel Oostrozebeke
WIJKCAFE LEEFBAARHEID EN VEILIGheID OKTOBER 2017
Mobiliteit Ondernemersavond 6 november 2018.
? Wie is dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het.
Herinrichting Haacht-Station
Helpt basisbereikbaarheid vervoersarmoede de wereld uit?
Duurzame mobiliteit in landelijk gebied
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Versterking inspraak ouderen
Naar een sterkere lokale inspraak
WAARDMAKERS - TEAM 13 Samenstelling Team 13 * Michelle Helmig
Naar een sterkere lokale inspraak
Welkom in Leuven Noord Ga op zoek naar het blad van jouw partnergroep (lokale besturen, beroepsbeoefenaars, diensten en centra, ggz-partners, erkende verenigingen.
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
1 september tot 31 december 2019
Transcript van de presentatie:

Naar een regionale mobiliteitsvisie Multimodaal bereikbaar, en Leefbaar N-VA Leuven 11 februari 2017

Mobiliteitsvisie N-VA Leuven Verouderd mobiliteitsplan in Leuven (2002) Acties en tussenkomsten : Bodart, Schoolomgeving, Fietsactie, Trambusstunt, Lage Emissiezone Open ledenvergadering Inbreng experten Persvoorstelling N-VA globale mobiliteitsvisie april 2016 Kritiek Leuvens circulatieplan

Mobiliteitsvisie N-VA Leuven

Verschillende vervoersmodi scheiden, bij hoge verkeersintensiteit ook binnen de stad Multimodaal Op stap Verschillende vervoersmodi scheiden, ook binnen de stad

Gescheiden van ander verkeer Op stap door Leuven Orde in de chaos Gescheiden van ander verkeer Zebrapaden Stoepenplan Verschillende vervoersmodi scheiden, ook binnen de stad

Multimodaal Fietsen door Leuven

Fietsverbindingen met deelgemeenten Fietsen door Leuven Fietsverbindingen met deelgemeenten Fietsroutenetwerk in het centrum Gescheiden van auto-en bus verkeer Deelfietsen Fietsen aanmoedigen voor korte afstanden, want goedkoop en milieuvriendelijke vervoerssmodus Comfortabele fietsverbindingen voorzien Uitbouw van fietsroutenetwerk Aparte fietsstroken, gescheiden van ander verkeer Voldoende en verspreide fietsenstallingen Fiets-hoffelijkheid Uitbouwen van deelfietssysteem

Multimodaal Met de bus

In de stad: bestemmingsverkeer Met de bus In de stad: bestemmingsverkeer Buurgemeenten via transferia Trambussen voor ring en regio Geen studentenbuspas in het centrum Fietsverkeer primeert boven busvervoer in de binnenstad en voor kortere verplaatsingen Busverkeer = deelgemeenten en randparkings Studenten op de fiets in binnenstad, op de bus voor verplaatsingen buiten de ring Frequentie aanpassen aan behoeften Enkel bestemmingsverkeer in de stad met kleinere elektrische bussen Hoogfrequent busverkeer rond de stad met 4 tal stations als transferium Trambusverbinding naar Diest, Aatschot en Brussel

Multimodaal Met de trein Station in Haasrode Station in Arenberg Vlaamse Spoorwegmaatschappij Voldoende fietsenstallingen Scheiding van kort en langfietsparkeren Zoen en zoefzones

Station Haasrode & Arenberg Met de trein Station Haasrode & Arenberg Voldoende fietsenstallingen Deelfietsen Zoen- en zoefzones Station in Haasrode Station in Arenberg Vlaamse Spoorwegmaatschappij Voldoende fietsenstallingen Scheiding van kort en langfietsparkeren Zoen en zoefzones

Multimodaal Met de auto

Met de auto Lage emissiezones en CNG Stappen & trappen stimuleren Sluipverkeer weren Capaciteit invalswegen en ring omhoog Geen autolussen op fietsroutes Innovatie

Goedkope randparkings Beter parkeerbeleid Goedkope randparkings Shop&Go Goedkopere bewonerskaarten Buurtparkings Zorgparkeren 1 u gratis parkeren in centrum Gratis randparkings Goedkopere centrumparking Ruim aanbod aan geleide shop&Go plaatsen Beschikbare bewonersparkeerplaatsen Prijs van bewonerskaarten daalt ifv zone en emissie Buurtparkings Zorgparkeren Randparkings bij evenementen

Meetbare objectieven (cijfers) Eerst nieuw RSL, dan circulatieplan Multimodaal Meetbare objectieven (cijfers) Eerst nieuw RSL, dan circulatieplan Propere wagens en echt groen Minder auto’s en bussen in centrum 1 u gratis parkeren & randparkings Slimme knips voor inwoners Belonen van gewenst gedrag Zorgparkeren Ook voor deelgemeenten Enkel anti-auto Vage doelstellingen Oud RSL, stokoud mobiliteitsplan Vervuilende auto’s en schaamgroen Meer auto’s naar PDKZ/busoverlast Dure parkings en bewonerskaarten Strikt lussenplan ook voor inwoners Polarisatie voor en tegen auto Geen zorgparkeren Enkel voor het centrum Geen sluipverkeer dwars door de stad Uitbreiding van voetgangersgebied Woon- en leefstraten met meer groen Bewonersparkeerplaatsen en buurtparkings

Bus: naar een overstapmodel (regionet) Multimodaal Maar ook regionaal Fiets-snelwegen Sluipverkeer versus wijkverkeer Voorbeelden Ruimtelijke ordening (vb bedrijventerrein)

Bus: naar een overstapmodel (regionet) Multimodaal Maar ook regionaal Fiets-snelwegen Sluipverkeer versus wijkverkeer Voorbeelden Ruimtelijke ordening (vb bedrijventerrein)

Arrondissement Leuven Mobiliteitsvisie Arrondissement Leuven Fase 1 Studiedag 11 februari: inhoud + per cluster : problemen formuleren Fase 2 Per cluster. Avondvergadering clustervisie mobiliteit (oplosssingen) Fase 3 4 Begeleiders + 4 rapporteurs en Kennisgroep + afvaardiging AB maken één regionale mobiliteitsvisie Doel: regionaal mobiliteitsmemorandum

Regio als laboratorium Mobiliteitsvisie Regio als laboratorium Participatief Over de afdelingen heen Creatief en doelgericht: van probleem naar oplossing Interactief Wijkparticipatie Samen met kennisinstellingen en studenten Jaarlijkse mobiliteitsprijs Creatieve bedrijfjes Oplossingen zoeken voor bijvoorbeeld de bondgenotenlaan

“ Cluster 1 Gemeenten: Leuven, Herent, Bertem, Oud-Heverlee, Huldenberg, Tervuren, Kortenberg, Holsbeek en Lubbeek  Fase 1: Raadzaal  Fase 2: Maandag 13 maart 2017 om 20u te Herent, Oud Gemeentehuis (zaal de Nok) Schoolstraat 15 Begeleider: Zeger Debyser Rapporteur: Tobias Vincke

“ Cluster 2 Gemeenten: Diest, Scherpenheuvel Zichem, Bekkevoort, Tielt-Wnge, Aarschot en Begijnendijk  Fase 1: Lokaal 4 & 5  Fase 2: Dinsdag 7 maart 2017 om 20u te 3272 Messelbroek, zaal De Keyt Kerkendijk 4 (Scherpenheuvel-Zichem) Begeleider: Bob D’Hoedt Rapporteur: Lieven Simon

“ Cluster 3 Gemeenten: Tienen, Glabbeek, Boutersem, Bierbeek, Hoegaarden, Landen, Zoutleeuw, Linter, Kortenaken en Geetbets  Fase 1: Lokaal 6 & 7  Fase 2: Dinsdag 14 maart 2017 om 20u te 3300 Tienen, Vrije tijdscentrum Sint-Jorisplein (aansluitend aan cc Kruisboog, Theatercafé, Manege Begeleider: Jaak Boon Rapporteur: Rien Hoeyberghs

“ Cluster 4 Gemeenten: Rotselaar, Haacht, Boortmeerbeek, Keerbergen en Tremelo  Fase 1: Lokaal 8 & 9  Fase 2: Dinsdag 28 maart 2017 om 20u te 3140 Keerberg, GC Den Bussel Haachtsesteenweg 54 Begeleider: Kristof Polfliet en Diederik Dunon Rapporteur: Greet Van Camp

Mobiliteitsplan N-VA Regio Leuven https://www.youtube.com/watch?v=lC363JDAuiw Mobiliteitsplan N-VA Regio Leuven VRAGEN?