Naar een regionale mobiliteitsvisie Multimodaal bereikbaar, en Leefbaar N-VA Leuven 11 februari 2017
Mobiliteitsvisie N-VA Leuven Verouderd mobiliteitsplan in Leuven (2002) Acties en tussenkomsten : Bodart, Schoolomgeving, Fietsactie, Trambusstunt, Lage Emissiezone Open ledenvergadering Inbreng experten Persvoorstelling N-VA globale mobiliteitsvisie april 2016 Kritiek Leuvens circulatieplan
Mobiliteitsvisie N-VA Leuven
Verschillende vervoersmodi scheiden, bij hoge verkeersintensiteit ook binnen de stad Multimodaal Op stap Verschillende vervoersmodi scheiden, ook binnen de stad
Gescheiden van ander verkeer Op stap door Leuven Orde in de chaos Gescheiden van ander verkeer Zebrapaden Stoepenplan Verschillende vervoersmodi scheiden, ook binnen de stad
Multimodaal Fietsen door Leuven
Fietsverbindingen met deelgemeenten Fietsen door Leuven Fietsverbindingen met deelgemeenten Fietsroutenetwerk in het centrum Gescheiden van auto-en bus verkeer Deelfietsen Fietsen aanmoedigen voor korte afstanden, want goedkoop en milieuvriendelijke vervoerssmodus Comfortabele fietsverbindingen voorzien Uitbouw van fietsroutenetwerk Aparte fietsstroken, gescheiden van ander verkeer Voldoende en verspreide fietsenstallingen Fiets-hoffelijkheid Uitbouwen van deelfietssysteem
Multimodaal Met de bus
In de stad: bestemmingsverkeer Met de bus In de stad: bestemmingsverkeer Buurgemeenten via transferia Trambussen voor ring en regio Geen studentenbuspas in het centrum Fietsverkeer primeert boven busvervoer in de binnenstad en voor kortere verplaatsingen Busverkeer = deelgemeenten en randparkings Studenten op de fiets in binnenstad, op de bus voor verplaatsingen buiten de ring Frequentie aanpassen aan behoeften Enkel bestemmingsverkeer in de stad met kleinere elektrische bussen Hoogfrequent busverkeer rond de stad met 4 tal stations als transferium Trambusverbinding naar Diest, Aatschot en Brussel
Multimodaal Met de trein Station in Haasrode Station in Arenberg Vlaamse Spoorwegmaatschappij Voldoende fietsenstallingen Scheiding van kort en langfietsparkeren Zoen en zoefzones
Station Haasrode & Arenberg Met de trein Station Haasrode & Arenberg Voldoende fietsenstallingen Deelfietsen Zoen- en zoefzones Station in Haasrode Station in Arenberg Vlaamse Spoorwegmaatschappij Voldoende fietsenstallingen Scheiding van kort en langfietsparkeren Zoen en zoefzones
Multimodaal Met de auto
Met de auto Lage emissiezones en CNG Stappen & trappen stimuleren Sluipverkeer weren Capaciteit invalswegen en ring omhoog Geen autolussen op fietsroutes Innovatie
Goedkope randparkings Beter parkeerbeleid Goedkope randparkings Shop&Go Goedkopere bewonerskaarten Buurtparkings Zorgparkeren 1 u gratis parkeren in centrum Gratis randparkings Goedkopere centrumparking Ruim aanbod aan geleide shop&Go plaatsen Beschikbare bewonersparkeerplaatsen Prijs van bewonerskaarten daalt ifv zone en emissie Buurtparkings Zorgparkeren Randparkings bij evenementen
Meetbare objectieven (cijfers) Eerst nieuw RSL, dan circulatieplan Multimodaal Meetbare objectieven (cijfers) Eerst nieuw RSL, dan circulatieplan Propere wagens en echt groen Minder auto’s en bussen in centrum 1 u gratis parkeren & randparkings Slimme knips voor inwoners Belonen van gewenst gedrag Zorgparkeren Ook voor deelgemeenten Enkel anti-auto Vage doelstellingen Oud RSL, stokoud mobiliteitsplan Vervuilende auto’s en schaamgroen Meer auto’s naar PDKZ/busoverlast Dure parkings en bewonerskaarten Strikt lussenplan ook voor inwoners Polarisatie voor en tegen auto Geen zorgparkeren Enkel voor het centrum Geen sluipverkeer dwars door de stad Uitbreiding van voetgangersgebied Woon- en leefstraten met meer groen Bewonersparkeerplaatsen en buurtparkings
Bus: naar een overstapmodel (regionet) Multimodaal Maar ook regionaal Fiets-snelwegen Sluipverkeer versus wijkverkeer Voorbeelden Ruimtelijke ordening (vb bedrijventerrein)
Bus: naar een overstapmodel (regionet) Multimodaal Maar ook regionaal Fiets-snelwegen Sluipverkeer versus wijkverkeer Voorbeelden Ruimtelijke ordening (vb bedrijventerrein)
Arrondissement Leuven Mobiliteitsvisie Arrondissement Leuven Fase 1 Studiedag 11 februari: inhoud + per cluster : problemen formuleren Fase 2 Per cluster. Avondvergadering clustervisie mobiliteit (oplosssingen) Fase 3 4 Begeleiders + 4 rapporteurs en Kennisgroep + afvaardiging AB maken één regionale mobiliteitsvisie Doel: regionaal mobiliteitsmemorandum
Regio als laboratorium Mobiliteitsvisie Regio als laboratorium Participatief Over de afdelingen heen Creatief en doelgericht: van probleem naar oplossing Interactief Wijkparticipatie Samen met kennisinstellingen en studenten Jaarlijkse mobiliteitsprijs Creatieve bedrijfjes Oplossingen zoeken voor bijvoorbeeld de bondgenotenlaan
“ Cluster 1 Gemeenten: Leuven, Herent, Bertem, Oud-Heverlee, Huldenberg, Tervuren, Kortenberg, Holsbeek en Lubbeek Fase 1: Raadzaal Fase 2: Maandag 13 maart 2017 om 20u te Herent, Oud Gemeentehuis (zaal de Nok) Schoolstraat 15 Begeleider: Zeger Debyser Rapporteur: Tobias Vincke
“ Cluster 2 Gemeenten: Diest, Scherpenheuvel Zichem, Bekkevoort, Tielt-Wnge, Aarschot en Begijnendijk Fase 1: Lokaal 4 & 5 Fase 2: Dinsdag 7 maart 2017 om 20u te 3272 Messelbroek, zaal De Keyt Kerkendijk 4 (Scherpenheuvel-Zichem) Begeleider: Bob D’Hoedt Rapporteur: Lieven Simon
“ Cluster 3 Gemeenten: Tienen, Glabbeek, Boutersem, Bierbeek, Hoegaarden, Landen, Zoutleeuw, Linter, Kortenaken en Geetbets Fase 1: Lokaal 6 & 7 Fase 2: Dinsdag 14 maart 2017 om 20u te 3300 Tienen, Vrije tijdscentrum Sint-Jorisplein (aansluitend aan cc Kruisboog, Theatercafé, Manege Begeleider: Jaak Boon Rapporteur: Rien Hoeyberghs
“ Cluster 4 Gemeenten: Rotselaar, Haacht, Boortmeerbeek, Keerbergen en Tremelo Fase 1: Lokaal 8 & 9 Fase 2: Dinsdag 28 maart 2017 om 20u te 3140 Keerberg, GC Den Bussel Haachtsesteenweg 54 Begeleider: Kristof Polfliet en Diederik Dunon Rapporteur: Greet Van Camp
Mobiliteitsplan N-VA Regio Leuven https://www.youtube.com/watch?v=lC363JDAuiw Mobiliteitsplan N-VA Regio Leuven VRAGEN?