Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BLOGGEN Op School.
Advertisements

Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Voorbereiden en gebruiken: Het verleden Het heden De toekomst
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Toekomst LSOG brainstorm. Evaluatie 2008 Vraag naar kennismaking met elkaar en elkaars aanbod Komen tot gezamelijke actie – samenwerking Afstemming Ontwikkelen.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Herlancering educatieve website
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
moderniseren van het curriculum.
Co-teaching Caroline Offerhaus
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Lerend netwerk.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Netwerk coördinatoren VZ
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
Lancering Traject
ICT Design Team Kunst en Cultuur Street Art in Gent.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
Eindpresentatie Digital Marketing Sneeuwliefhebber Jacky Aerts, Jolijn Akkerman, Isabella Elzinga.
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Pedagogische theorieën
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
1. Korte historiek -Goedkeuring decreet preventieve gezinsondersteuning november Goedkeuring uitvoeringsbesluiten eind maart Oproep erkenning.
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Mediawijsheid competentie:
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Sociale media inzetten
Passend onderwijs.
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Mediawijsheid competentie:
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Visie ontwikkeling
Mijn visie op onderwijs
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
E-learning E-health & Domotica
Koppeling visie en praktijk
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Prioriteiten stellen.
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Evaluatieonderzoek.
Project gamemarket Les 1.
Doel van oefening - het klinkt als en lijkt op
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Netwerk SW Brugge – 19 november 2014

Netwerk SW doelstellingen Een (lerend) netwerk is een specifiek samenwerkingsverband tussen individuen van één school of van meerdere scholen, dat door uitwisseling van ervaring en/of ontwikkeling van activiteiten, gemeenschappelijke doelen wil bereiken. De samenwerking is niet vrijblijvend, steunt op collectief leren en is gericht op de professionele ontplooiing van de deelnemers en op het verhogen van de onderwijskwaliteit in de school. (E. Verbiest)

Doel netwerk SW

Doel netwerk SW

Terugkoppeling op volgend netwerk Klasbezoek / schoolbezoek nodig? REFLECTIE Terugkoppeling op volgend netwerk Klasbezoek / schoolbezoek nodig? Extra nascholing? Reflectie nodig op schoolniveau? INPUT Expertise Bezoek aan school, project, praktijk,… UITWISSELING Facebook Good practice (teach-the-teacher) Brainstorm,… EXPERIMENT Actieplan Uitproberen Ervaring opdoen

Facebook Voor en nadelen Krantje Besloten groep Privacy

Wat voor de één een evidentie lijkt, is het niet voor de ander https://www.youtube.com/watch?v=BHznb272cLM&feature=share Wat voor de één een evidentie lijkt, is het niet voor de ander Verschillende snelheden binnen netwerk Expertise kan je niet hebben op alle domeinen! Geef jezelf tijd Leer van elkaar!

Evaluatie netwerk Zie briefje (op einde afgeven) Opmerkingen: omtrent begeleiding – nieuw thema (vb. spel in de klas) Pedagogisch documenteren (Loris Malaguzzi – Kinderen van Reggio Emilia) Trek een foto van je goede praktijk omtrent sociale media (post via facebook / breng mee naar netwerk)

Thema SW: sociale en nieuwe media Doelstellingen van dit netwerk: Wat zijn nieuwe sociale media (inleiding vorige sessie) Waarom sociale media in het onderwijs? Moet het echt anders? Enkele collega’s die reeds experimenteerden Hoe kan je aan de slag?

Waarom sociale / nieuwe media?

Waarom sociale / nieuwe media?

Leren in 2020?! https://www.youtube.com/watch?v=nExpvLXap1U

Naar flippen in de klas?

Sociale media in een nieuwe sociale werkelijkheid (ideeëneconomie)? https://www.youtube.com/watch?v=IOylfep7x0g&feature=share

Al oefenen op de ‘oude manier’? We twitteren zelf… op de ‘de twitter muur’… maar op de klassieke manier (met post-its) over… Wat? Bedenkingen, valkuilen, bevestigende boodschap, good practice, idee, visie, enz. (ivm sociale media)

Sociale media indien nuttig!

ingebed in schoolvisie op nieuwe media www.kennisnet.nl

Leerlingen en jezelf mediawijs maken! http://www.kennisnet.nl/kids/watnou/mediawijsheid/ http://www.mediahelpdesk.be/ http://www.schoolbytes.be/blog/?page_id=110 http://www.een.be/programmas/koppen/de-school- van-de-toekomst http://www.klasse.be/leraren/32716/jouw-avatar- geeft-les/ http://www.appsindeklas.be/?cat=39 http://www.appetijt.org/voorbeeld-pagina/

Aan de slag met sociale media Good practices (format?) Nieuwe ideeën Verschil Apps en nieuwe media om anders te leren (zie samenvatting) en Apps die opgesteld werden omtrent leerinhoud!

www.skillville.be http://kleurbekennen.wordpress.com/ App dementie (woordwolk) / app ouderenzorg ( enz. jaaropdracht pinterest Copy.pdf

Actualiteit Nieuwe website! Kind & Gezin (nieuw decreet) Integrale jeugdhulp (www.steunpuntjeugdhulp.be) Facebook VOETen (samenhang met leerinhoud) De kunst van het coachen (2de semester) Inspiratiedag opvoeding Spel in onderwijs