Dyslexiebeleid Open Huis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond Leerlingenzorg.
Advertisements

DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
op deze informatiebijeenkomst van het
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Dyscalculie.
Voorlichtingsavond Dyslexie
DYSLEXIE VOORLICHTING
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Voorlichting 7 oktober Inhoud Scholen in Leiden e.o. Soorten voortgezet onderwijs Onderbouw en bovenbouw Profilering Kwaliteit Toelating Leerlingbegeleiding.
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Wat doet uw school met de verzwaarde exameneisen?
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Begeleiding & Zorg op het Heerbeeck College
Stanislascollege Reinier de Graafpad
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
De Savornin Lohman Welkom op de info avond Leerjaar 2.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Dyslexie op het Sondervick
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
Dienst Expertise en Ondersteuning Candea College (EOC)
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
WELKOM OP DE OUDERAVOND VOOR DE EERSTE KLASSEN 28 augustus 2014
Voorlichtingsavond MAVO 3
Voorlichtingsavond 5 havo
Informatie Voortgezet Onderwijs
Welkom BAHÛRIM.
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 3 mavo.
Voorlichting Dyslexie 18 april 2016 Passie als kompas! kompas!
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Informatieavond jaar 1 29 SEPTEMBER Programma o Voorstellen o Rol van de mentor o Rol van de ouders o Mentorlessen o Magister o Praktische zaken.
Omgaan met dyslexie.
Spelling & Dyslexie 2 week
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Pedagogisch-didactische begeleiding In dit college wordt ingegaan op de zorgniveaus, de integrale aanpak.
Gymnasium Felisenum Informatieavond klas 3
INFORMATIE AVOND OUDERS
WELKOM basisberoepsgerichte leerweg DE MARKE
Maandag 18 september 2017 Mentor: Pauline Bruijs
Voorlichtingsavond 3 Mavo
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Thema 1: Wat is dyslexie? Dyslexie in het VO
informatieavond keuzetraject T2
Voorlichtingsavond 3 Mavo
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Voorlichtingsavond Dyslexie
Voorlichtingsavond 4 mavo
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Informatieavond 2 mavo 2019 Welkom Voorstellen Decaan Mentoren
informatieavond keuzetraject T2
Voorlichting Dyslexie
Dyslexiebeleid Open Huis.
Transcript van de presentatie:

Dyslexiebeleid Open Huis

Dyslexie: een creatieve kennismaking https://www.youtube.com/watch?v=e8FeN1-705c Een dyslectisch sprookje 

Wat komt aan bod tijdens deze voorlichting? Introductie: Dyslexie, wat is dat eigenlijk? Dyslexie: welke problemen in het vo? Hoe helpt de school? > Beleid & protocol > Rol voor coördinator/mentor/docent >Verlengingspas & hulpmiddelen > Onderbouw versus bovenbouw Hoe kan de ouder helpen? Wat kan uw kind zelf doen? Vragenronde & afsluiting

Dyslexie, wat is dat? Om kinderen met dyslexie te kunnen helpen, moet u weten wat dyslexie is. U kan (als ouder) het verschil maken voor uw kind! Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau. https://www.youtube.com/watch?v=sjtOc7P RTsA

Dyslectische leerlingen in het vo hebben problemen met: http://www.rtlnieuws.nl/nederland/zo-moeilijk-is- lezen-als-je-dyslexie-hebt Lezen en/of spellen op woordniveau in het Nederlands en in moderne vreemde talen (nieuwe klank- tekenkoppelingen, ingewikkelde spellingafspraken). Het snel en accuraat lezen (decoderen) van teksten bij alle vakken. Het snel en accuraat spellen (coderen) bij functioneel schrijven bij alle vakken.

Of wel:

Hoe helpt de school? > Beleid & protocol > Rol voor coördinator/mentor/docent >Verlengingspas & hulpmiddelen > Onderbouw versus bovenbouw

Beleid & protocol Beleidsplan gebaseerd op Protocol Dyslexie VO aandacht voor pedagogische & didactische ondersteuning op school Remediërende taalcursussen onderbouw: bijles Nederlands <> geen individuele remedial teaching Brugklasscreening (lezen/spellen) > bij vermoeden taalprobleem > vervolgtesten, advies: of bijles (intern, gefaciliteerd) of individuele hulp bij remedial teacher (extern, niet gefaciliteerd door school)

Rol voor coördinator/mentor/docent Coördinator: beleid opstellen en bewaken & voorlichting en communicatie ouders/docenten Mentor: eerste aanspreekpunt pedagogisch klimaat (vertrouwen, veiligheid, onderkennen van verschillen) > (taal)problemen signaleren en volgen Docent: eerste aanspreekpunt didactisch klimaat & verantwoordelijk voor vertalen beleidsdocument naar de lespraktijk > Individueel maatwerk > compenserende faciliteiten, ondersteunende hulpmiddelen, bewust van rechten dyslectische leerlingen

Verlengingspas & hulpmiddelen -met name in de onderbouw- PAS: recht op 30 minuten verlenging bij toetsen COMPUTER/LAPTOP ONDERSTEUNEND PROGRAMMA: CLAROREAD (indien expliciet vermeld op de verklaring) WOORDENBOEKEN SCHEMA’S VOOR SPELLING/GRAMMATICAREGELS SPIEKBRIEFJES Altijd in overleg met vakdocent

Onderbouw versus bovenbouw/ compenserende maatregelingen 3 MAVO FRANS EN DUITS EVENTUEEL LATEN VALLEN 3 HAVO FRANS EN DUITS VERPLICHT, MAAR EVENTUEEL AANGEPAST PROGRAMMA NB: in de taal mag een examen meer gedaan worden! Let wel: incidentele gevallen!

Onderbouw versus bovenbouw/ pre-examenjaar + examenjaar mavo & havo DE LEERLING STUDEERT VOLGENS DE WETTELIJK BEPAALDE EXAMENREGELING 30 MINUTEN TIJDSVERLENGING LETTERTYPE ARIAL 12 (GEEN VERGROTING) VOORLEESPROGRAMMA CLAROREAD BIJ SE’S (INDIEN GEADVISEERD IN VERKLARING) EN CE’S (ALTIJD) https://www.examenblad.nl/document/bijlage-2-bij-cvte-15- 01452/2017/f=/Bijlage_2_hulpmiddelen_2017_2e_nadere_vastst_def.pdf

Hoe kan de ouder helpen? Dyslectische leerling School Ouder REGELEN REMEDIALE ONDERSTEUNING ZORGEN VOOR DIDACTISCHE HULPMIDDELEN VOLGEN EN ONDERSTEUNEN DE LEERLING COMMUNICEREN MET MENTOR/DYSLEXIETEAM

Wat kan uw kind zelf doen? DE AANGEBODEN HULP(MIDDELEN) GEBRUIKEN LEERSTRATEGIEËN ONTWIKKELEN HARD WERKEN AFSPRAKEN (LEREN) MAKEN EN NAKOMEN

Vragenronde & afsluiting Nuttige sites: https://www.braams.nl/ouders-clienten/hulpmiddelen/opzoekboekjes http://masterplandyslexie.nl/public/files/documenten/RALFIhandleiding.pdf http://masterplandyslexie.nl/nl/catalog/view/protocol_dyslexie_voortgezet_onderwijs/7/16 Verlengingspas van   Naam: Klas: Mentor: ClaroRead

Bedankt & tot ziens!