Dyslexiebeleid Open Huis
Dyslexie: een creatieve kennismaking https://www.youtube.com/watch?v=e8FeN1-705c Een dyslectisch sprookje
Wat komt aan bod tijdens deze voorlichting? Introductie: Dyslexie, wat is dat eigenlijk? Dyslexie: welke problemen in het vo? Hoe helpt de school? > Beleid & protocol > Rol voor coördinator/mentor/docent >Verlengingspas & hulpmiddelen > Onderbouw versus bovenbouw Hoe kan de ouder helpen? Wat kan uw kind zelf doen? Vragenronde & afsluiting
Dyslexie, wat is dat? Om kinderen met dyslexie te kunnen helpen, moet u weten wat dyslexie is. U kan (als ouder) het verschil maken voor uw kind! Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau. https://www.youtube.com/watch?v=sjtOc7P RTsA
Dyslectische leerlingen in het vo hebben problemen met: http://www.rtlnieuws.nl/nederland/zo-moeilijk-is- lezen-als-je-dyslexie-hebt Lezen en/of spellen op woordniveau in het Nederlands en in moderne vreemde talen (nieuwe klank- tekenkoppelingen, ingewikkelde spellingafspraken). Het snel en accuraat lezen (decoderen) van teksten bij alle vakken. Het snel en accuraat spellen (coderen) bij functioneel schrijven bij alle vakken.
Of wel:
Hoe helpt de school? > Beleid & protocol > Rol voor coördinator/mentor/docent >Verlengingspas & hulpmiddelen > Onderbouw versus bovenbouw
Beleid & protocol Beleidsplan gebaseerd op Protocol Dyslexie VO aandacht voor pedagogische & didactische ondersteuning op school Remediërende taalcursussen onderbouw: bijles Nederlands <> geen individuele remedial teaching Brugklasscreening (lezen/spellen) > bij vermoeden taalprobleem > vervolgtesten, advies: of bijles (intern, gefaciliteerd) of individuele hulp bij remedial teacher (extern, niet gefaciliteerd door school)
Rol voor coördinator/mentor/docent Coördinator: beleid opstellen en bewaken & voorlichting en communicatie ouders/docenten Mentor: eerste aanspreekpunt pedagogisch klimaat (vertrouwen, veiligheid, onderkennen van verschillen) > (taal)problemen signaleren en volgen Docent: eerste aanspreekpunt didactisch klimaat & verantwoordelijk voor vertalen beleidsdocument naar de lespraktijk > Individueel maatwerk > compenserende faciliteiten, ondersteunende hulpmiddelen, bewust van rechten dyslectische leerlingen
Verlengingspas & hulpmiddelen -met name in de onderbouw- PAS: recht op 30 minuten verlenging bij toetsen COMPUTER/LAPTOP ONDERSTEUNEND PROGRAMMA: CLAROREAD (indien expliciet vermeld op de verklaring) WOORDENBOEKEN SCHEMA’S VOOR SPELLING/GRAMMATICAREGELS SPIEKBRIEFJES Altijd in overleg met vakdocent
Onderbouw versus bovenbouw/ compenserende maatregelingen 3 MAVO FRANS EN DUITS EVENTUEEL LATEN VALLEN 3 HAVO FRANS EN DUITS VERPLICHT, MAAR EVENTUEEL AANGEPAST PROGRAMMA NB: in de taal mag een examen meer gedaan worden! Let wel: incidentele gevallen!
Onderbouw versus bovenbouw/ pre-examenjaar + examenjaar mavo & havo DE LEERLING STUDEERT VOLGENS DE WETTELIJK BEPAALDE EXAMENREGELING 30 MINUTEN TIJDSVERLENGING LETTERTYPE ARIAL 12 (GEEN VERGROTING) VOORLEESPROGRAMMA CLAROREAD BIJ SE’S (INDIEN GEADVISEERD IN VERKLARING) EN CE’S (ALTIJD) https://www.examenblad.nl/document/bijlage-2-bij-cvte-15- 01452/2017/f=/Bijlage_2_hulpmiddelen_2017_2e_nadere_vastst_def.pdf
Hoe kan de ouder helpen? Dyslectische leerling School Ouder REGELEN REMEDIALE ONDERSTEUNING ZORGEN VOOR DIDACTISCHE HULPMIDDELEN VOLGEN EN ONDERSTEUNEN DE LEERLING COMMUNICEREN MET MENTOR/DYSLEXIETEAM
Wat kan uw kind zelf doen? DE AANGEBODEN HULP(MIDDELEN) GEBRUIKEN LEERSTRATEGIEËN ONTWIKKELEN HARD WERKEN AFSPRAKEN (LEREN) MAKEN EN NAKOMEN
Vragenronde & afsluiting Nuttige sites: https://www.braams.nl/ouders-clienten/hulpmiddelen/opzoekboekjes http://masterplandyslexie.nl/public/files/documenten/RALFIhandleiding.pdf http://masterplandyslexie.nl/nl/catalog/view/protocol_dyslexie_voortgezet_onderwijs/7/16 Verlengingspas van Naam: Klas: Mentor: ClaroRead
Bedankt & tot ziens!