vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
vervolgadvies op het HWC Wat is nu de geschiktste opleiding Hoe en wanneer? Welke criteria Profiel leerling Verschillen opleidingen
gemo-tiveerde ambitie leerling advies docenten gemo-tiveerde ambitie leerling cijfers vergadering vmbo-t havo vwo
Gemotiveerde ambitie Huidige situatie Wie ben ik nu? Wat wil ik nu? Wat kan ik nu? Welke opleiding past nu het beste bij mijn ontwikkeling? Wat kan en wil ik doen voor mijn opleiding?
na het voorlopig advies de na het voorlopig advies De mentor bespreekt het advies met de leerling of eerst met de ouders U ontvangt een brief met het voorlopig advies Tijdens het tweede driehoeksgesprek is het voorlopig advies onderwerp van gesprek Indien wenselijk vragen we toestemming voor een NIO
eindvergadering vmbo-t havo vwo voorlopig advies en ontwikkeling leerling advies docenten gemo-tiveerde ambitie leerling cijfers eindvergadering vmbo-t havo vwo
Normen Overgangsnormen (schoolgids/website) zonder bespreking naar vwo/tto 3: Cluster I: ne, en, fa, du, gs, ak, wi, ns, bi Cijfergemiddelde van de cluster 1 vakken is minimaal 6,2. Maximaal 1 x 5.
Kernvakken (Ne, En, wi) gemiddeld een 6,3 en geen cijfer lager dan 6,0 Cluster II: gd, tn, hv, mu, lo, te, mu, mmi/ia maximaal 1 onvoldoende toegestaan
Normen Overgangsnormen (schoolgids/website) zonder bespreking naar havo 3: Cluster I: ne, en, fa, du, gs, ak, wi, ns, bi Cijfergemiddelde van de cluster 1 vakken is minimaal 6,2 1x 5 3 compensatiepunten 1x 4 / 2x 5 4 compensatiepunten
Kernvakken (Ne, En, wi) gemiddeld een 6,3 en geen cijfer lager dan 6,0 Cluster II: gd, tn, hv, mu, lo, mmi maximaal 1 onvoldoende toegestaan
Vervolgstroom vanuit klas 2 Met een vwo-advies: bijna alle leerlingen gaan door naar vwo-3 Met een havo-advies en een plaatsingsadvies havo/vwo: ongeveer 50% van de leerlingen gaat naar havo-3; ongeveer 50% van de leerlingen gaat naar vwo-3 Met een havo-advies geplaatst in havo/vwo: een enkele leerling gaat door naar vwo-3
Wat gebeurt er als het voorlopig advies lager is dan het definitieve advies? Leerling wordt geplaatst volgens het definitieve advies Geen automatisch doubleerrecht
Verschillen afdelingen Duur (4, 5, 6 jaar) Aantal verplichte examenvakken Directe aansluiting vervolgopleidingen (mbo, hbo, wo) Niveau/moeilijkheidsgraad -Hoeveelheid stof per toets/opdracht -Tempo -Soort vragen
Profiel leerling Algemeen Wat kan ik goed en wat minder goed? Waar sta ik nu? Interesse Werkhouding Inzet/tempo Huiswerkattitude Capaciteiten Probleemoplossend vermogen Vaardigheden Concentratie Zelfstandigheid
Wat typeert het vmbo-t? Meer concreet dan abstract Nadruk op toepassing en toepasbaarheid Mix van theorie en praktijk Leerstof in overzichtelijke eenheden Verbinding tussen leerstof en de persoon van de docent
Wat typeert de havo? Mix van abstract en concreet Verbinding tussen kennis/vaardigheden en de leefwereld van de leerling Combinatie van theorie en praktijk, met zwaartepunt bij de theorie Leerstof en opdrachten gestructureerd
Wat typeert het vwo? Bereidt voor op wetenschappelijk onderwijs Stof heeft een hoog abstractieniveau Open en minder gestructureerde opdrachten Aanleren van een kritische houding Dieper ingaan op de stof om deze echt te gaan begrijpen Vereist een zekere mate van zelfstandigheid en organisatievermogen van de leerlingen
Overstapmogelijkheden Na vmbo-t-diploma naar havo Na havodiploma naar vwo Van vwo naar havo Van havo 3 naar vmbo-t 4 Voor alle mogelijkheden geldt dat er criteria zijn waaraan voldaan moet worden.
De vwo of havo-opleiding Waar nu al rekening mee te houden?
Verschil onderbouw en bovenbouw In klas 1 t/m 3: alle vakken klassikaal gevolgd In de bovenbouw vakken in clusters gevolgd havo 4 en havo 5; vwo 4, vwo 5 en vwo 6 Combinatie van verplichte vakken en “keuzevakken”
Verplichte vakken havo: Nederlands en Engels en wiskunde (alleen in cm geen wiskunde) vwo: Nederlands, Engels en tweede vreemde taal bij de keuzevakken altijd een vorm van wiskunde NB. Een vwo-leerling heeft dus altijd één vak meer dan een havo-leerling
Profielen (verplichte vakken) Natuur & techniek: wiskunde B, natuurkunde, scheikunde Natuur & gezondheid: wiskunde A/B, biologie, scheikunde Economie & maatschappij: wiskunde A/B, economie, geschiedenis Cultuur & maatschappij: geschiedenis, Frans/Duits, aardrijkskunde
Examennormen Bij de eindcijfers maximaal één 4 en één 5. Het gemiddelde van de eindcijfers moet voldoende zijn Het gemiddelde van de eindcijfers van het Centraal Schriftelijk Eindexamen moet voldoende zijn. In de groep Nederlands, Engels, wiskunde en rekenen mag maar één 5 voorkomen.
Keuzevak in klas 3 Beeldende vormgeving of TOOL (Technisch ontwerpen en onderzoekend leren) Aan het eind van het jaar zal de leerlingen gevraagd worden om een keuze te maken tussen deze twee vakken.
Vragen? Deze powerpointpresentatie zal op korte termijn zichtbaar zijn op de website onder het kopje onderwijs en dan vwo.