Ouders, kinderen en reclame Pieter De Pauw Liselot Hudders Veroline Cauberghe
Rol van ouders Ouders: <- Pester power Eerste socialisator ->
Survey Deel grootschalige studie RW kinderen Nkinderen = 510 (7-12j) Nouders = 300 (gem. 40j., 88% moeder) Topics: Niveau RW Attitudes reclame Bemiddeling t.a.v. kinderen
Formats Tv-spotjes Product placement Online banners Pre-rolls Advergames
Tv-spotjes
Product placement
Online banners
Pre-rolls
Advergames
Resultaten
Cognitieve reclamewijsheid
Cognitieve reclamewijsheid
Attitudes
Attitudes
Attitudes
Kritisch denken
Kritisch denken
Kritisch denken
Ouderlijke bemiddeling
Ouderlijke bemiddeling
Ouderlijke bemiddeling
Ouderlijke bemiddeling
Ouderlijke bemiddeling
Ouderlijke bemiddeling x reclamewijsheid
Ouderlijke bemiddeling x reclamewijsheid
Conclusie: RW + Bewustzijn + Herkennen - Attitudes /advergames + Herkennen /PP & advergames - Attitudes /PP & advergames: aangenaam PP: waarheidsgetrouw en eerlijk ! Kritisch: besef reclame + moreel gepast
Conclusie: ouderlijke bemiddeling Vermijdend ⟷ bemiddeling: ± neutraal Doel reclame ⟷ slecht/vermijden - Praten over nieuwe formats (zeker PP) ! Persoonlijke info doorgeven Reclamewijsheid x ouderlijke bemiddeling
Bedankt. Vragen? Pieter.DePauw@UGent.be Liselot.Hudders@UGent.be Veroline.Cauberghe@UGent.be