Belang bewegingsonderwijs met kleuters

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door H. Prinsen en K.J. Terpstra.  Signaleren en herkennen  Ik zie, ik zie wat jij ook ziet  Signaleringsinstrumenten  De rol en de systematiek van.
Advertisements

Thema 9 Begeleidingsstijlen
Introductie.
Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen.
DIDACTIEK=MANAGEMENT
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
INFORMATIEAVOND SCHOOLJAAR dinsdag 17 mei 2011.
Onderwijspsychologie
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Workshop teamvorming en leiderschap
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kinderen en hun sociale talenten
Zelfstandig werken Groepen 3.
Informatie- avond groep 6
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Basislessen bewegingsonderwijs Een methode bewegingsonderwijs
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
Het motiveren van leerlingen in het VO
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Groepsdynamiek 1.
SMART- leerdoelen Competentieprofiel
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
PUPILLEN IN BEELD EN AAN HET WOORD
Mediawijsheid competentie:
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Coaching in regioleren
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Mediawijsheid competentie:
BB - Theorie Donderdag 10 november.
Differentiatie in de klas
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Stevig blijven in de storm
Leiding geven aan school ontwikkeling
Pedagogische relatie in VO en MBO
AGRESSIE Les 3.
Bijscholing: 3 september
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Basisopleiding Coachen
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Leidinggeven voor eerste verkoper
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Tutorgym.
‘Motiveren kan je leren’
We doen het samen Co-teaching.
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Belang bewegingsonderwijs met kleuters Hoofdstuk 3 Leer-kracht van de leerkracht Over de mogelijkheden van de leerkracht

Leidinggeven is leiding nemen (1) Instructie voor het opstarten van de les Commandostijl Dialoogstijl Zelfinstructiestijl Vormen van instructie vooraf Monkey see is monkey do PAD – plaatje, accenten, doen Vragenderwijs Vertel wat wel mag Leskaarten Hoofdstuk 3

Leidinggeven is leiding nemen (2) Leerhulp of extra instructie tijdens de les Leerhulp Extra instructie Vormen van leerhulp of extra instructie tijdens de les Arrangementswijzigingen Aanwijzingen en tips Demonstratie Feedback Akoestische en ritmische ondersteuning Uitvoeringsverloop sturen Bewegingsgevoel accentueren Leervragen stellen Overige hulp Hoofdstuk 3

Organisatorische aspecten (1) Organisatievormen Klassikale les Zangspelen Kringspelen Individueel spelen met klein materiaal Bewegingsbaan in stroomvorm Tikspelen Vrije les Kermisles Speeltuinles Vakkenles Groepjesles Copyles Hoofdstuk 3

Organisatorische aspecten (2) Groeperingsvormen Homogene indelingen Jongste en oudste kleuters Jongens en meisjes Engeltjes en bengeltjes Angstige kinderen en durfals Rustige en drukke kinderen Heterogeen en willekeurig ingedeelde groepen Lange(re) tijd dezelfde subgroepjes Hoofdstuk 3

Organisatorische aspecten (3) Taakvormen Opdrachtvorm Verhaalvorm Fantasievorm Spelvorm Oefenvorm Wedstrijdvorm Hoofdstuk 3

Begeleiding Begeleidingsstijlen CIOS-rollen Instrueren (lukt’t) Participeren (loopt’t) Stimuleren en motiveren (leeft’t) Delegeren (laat’t) CIOS-rollen Coach Instructeur Organisator Scheidsrechter Hoofdstuk 3

Omgangsvormen Accent op drie basisbehoeften van kinderen Competentie Autonomie Relatie en verbinding Accent op gedrag op de dimensies ‘kunnen en willen’ Skill-willmatrix Vaardigheid en motivatie Hoofdstuk 3

Omgangsvormen Accent op interactiepatronen tussen leerkracht en leerling Complementair principe Symmetrieprincipe Roos van Leary Aanvallend Leidinggevend Aanpassend Verdedigend Hoofdstuk 3

Gender bias Genderstereotieperingen Veelal onbewust Een serieuze overweging waard Hoofdstuk 3