Fides-methode Sociale weerbaarheid Zelfvertrouwen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Uitslag enquête over online pesten
Opkomen voor jezelf.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
“Een reis naar Licht”.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kanjergroep 4.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
PAD Mindfulness en Yoga
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Communicatie met ouders
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Aanpak problematisch gedrag
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Welkom ik maak me sterk.
Welkom Ouderavond Montessorischool Helmond gedrag weerbaarheid pesten
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Talent in Ontwikkeling
Volgende dia Taalgebruik ( schelden) (respect). volgende dia zoek de betekenis van “schelden” schelden = ……..
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
‘Tot morgen. ’ roept de juf
Leer weer jezelf te zijn
Kan je zien of iemand holebi is?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Bepaal jouw SuperPowers!
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN

Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Loopbaan en burgerschap les 3
SEL Les 2: normen en waarden.
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL.
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Iedereen in de dramadriehoek
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Fides-methode Sociale weerbaarheid Zelfvertrouwen Inzicht verschaffen in zichzelf en de omgeving Symbolen om helder te communiceren Fides: geloof / vertrouwen ZELF: door zelf uit te proberen, zelf vragen te stellen en zelf fouten te maken, word je sterker, groeit je zelfvertrouwen en word je sociaal weerbaar.

Stel je de ballon voor in je borst! Symbolen Stel je de ballon voor in je borst! 0 Ballon: Schouders hangen, ogen naar de grond, stem heeft weinig kracht. Je zal niet snel serieus worden genomen. 1 Ballon: Je staat rechtop, kijkt de ander aan. Wordt sneller serieus genomen. 10 Ballon: Je overschreeuwt jezelf. Stoer en overdreven. Je wilt graag uitblinken

De sleutelbos Blijf proberen. Geef niet op! Vaak zijn we geneigd om het steeds op dezelfde manier op te lossen. Er zullen andere sleutels moeten worden gepast. Een hulpmiddel bij het vinden van alternatieven wanneer de ander niet reageert zoals je wilt.

Het poppetje of 100% Het poppetje is verdeeld in twee helften: waar ben ik goed in / waar ben ik minder goed in. Vaak blijven mensen hangen in een negatief zelfbeeld. Of overschatten ze zichzelf. Leer beiden kanten te accepteren.

De rugzak Je hebt een scala aan gevoelens Sommigen spelen op bepaalde momenten de hoofdrol. Wanneer we er niet over praten verdwijnen ze in de onzichtbare rugzak. Zo kan bij een kind “boos” in de rugzak zitten omdat het gepest is op school. Er hoeft dan thuis maar iets te gebeuren en het komt eruit. Het bepaalt hoe je reageert. Iemand die pest heeft misschien wel iets in zijn/haar rugzak dat verantwoordelijk is voor het vervelende gedrag.

Matroesjka Grootste popje is de buitenkant. Hoe kleiner het popje hoe dichter het binnenkomt. Hoe kleiner hoe gevoeliger. Het allerkleinste staat voor teer en kwetsbaar. Soms is het belangrijk dat dingen je diep raken. Soms is het niet nodig dat dingen je tot het diepste raken.

Domino Vaak levert gedrag van kinderen in een groep een domino-effect op. Het wordt steeds meer of erger. Wie durft eruit te stappen? Waardoor de domino stopt.

Ojee Okee Wanneer je een opdracht krijgt, wat denk je dan? Ojee…. Moet ik dat echt doen en wat als ik het niet kan of Okee…. Daar ga ik mee aan de slag.

De Jas Inzicht geven in jezelf en de ander (wat je ziet is niet altijd de waarheid) Welke rol speel je of welk etiket wordt er op je geplakt. We meten onszelf en de ander veel te snel een jas aan. Iedereen draagt verschillende jassen en sommigen dragen jassen over elkaar: iemand die verlegen is heeft de stille jas aan, maar wanneer diegenen bij een bepaalde groep wil horen trekt hij/zij misschien wel de stoere jas erover aan.

De Jas Welke jas past jou goed? Welke jas past totaal niet? Welke jas heb je op school vaker aan dan thuis? Welke jas heb je weleens aan waar je last van hebt? Welke jas zou je wel willen hebben? Welke jas zou je graag kwijt zijn? Welke jas zie je bij een ander? Welke jas zie je bij anderen en vind je prettig? Welke jas zie je bij anderen en vind je niet prettig? Welke jas mis je? Op welke jas zijn we als groep trots?

Voorbeeld Coen is deze week buiten zinnen geraakt op het schoolplein. De leerkracht heeft hem en een ander uit elkaar gehaald. Coen is dan zo boos dat hij blokkeert. Hij is totaal niet aanspreekbaar. Wil je hem dan binnen krijgen moet je met hem gaan slepen. Tijd voor…… -

Voorbeeld Eefje wil graag afspreken met een ander kind, maar het lukt haar maar niet om iemand te vinden. Iedereen zegt: “Nee.” Jij observeert en begint het ook een beetje sneu te vinden. Wat kun je als leerkracht doen? Peter zit in je klas. Peter is een hele rustige jongen. Hij is geen haantje de voorste en staat ook niet graag in de belangstelling. Daarnaast heeft hij weinig zelfvertrouwen. Erg afwachtend. Hoe kun je zo’n jongen helpen?

Voorbeeld In je klas zijn presentaties aan de beurt. Je merkt dat het merendeel van jouw klas het erg lastig vindt om zichzelf te presenteren. Hoe pak je dit als leerkracht aan?

Voorbeeld In je klas hangt een bijzondere sfeer. Je kunt er niet helemaal de vinger op leggen, maar hebt het idee dat er wat speelt. Je ziet soms ook wel dat kinderen niet altijd even aardig op elkaar reageren. Maar op andere momenten lijkt er niets aan de hand. Je twijfelt over het klimaat in je klas.

Voorbeeld In je groep moet je veel ruzietjes oplossen. Iedere keer maar weer. Het zijn vaak kleine dingen. Je weet dat jij die dingen minder belangrijk vindt, maar voor de kinderen in je klas zijn ze heel belangrijk. Wat nu?