Spelen in zwarte sneeuw Over de noodzaak van een kinderrechtenperspectief op armoede Bruno Vanobbergen Kinderrechtencommissaris @KRCommissaris.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Wie zal er voor de kinderen zorgen? Staten-Generaal Opvang en vrije tijd van schoolkinderen Bruno Vanobbergen Kinderrechtencommissaris.
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Veranderingen in de zorg
De ECHO van elk kind Project ECHO Bangalore India Empowerment of Children and Human rights Organisation Een PowerPoint over Good Practice…
Wouter Vanderplasschen Vakgroep Orthopedagogiek
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Doelstellingen Formuleren
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Psychotherapie en armoede
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Armoede in België Enkele armoedecijfers in het kader van de actie ‘Rode Centjes’.
Atelier: ‘Vrij en bekwaam om te kiezen’ Nadia Hadad – Tim Claerhout – deelnemers aan het atelier – Geert Van Hove.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Armoede.
Doel en taak van de hulpverlening
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Administrateur-generaal
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Armoede is … Sieg Monten
Kinderarmoede en opvoedingsondersteuning Prof. Dr. Rudi Roose Universiteit Gent Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek Senaat - 6 juli 2015.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Sociaal netwerk methodiek
Wis meso.
ARMOEDE Kinderarmoede. Inhoudstabel Auteurs Inleiding Kinderarmoede: een probleem van herverdeling Kinderrechten en de herontdekking van de armoede Kinderrechten.
2 maart 2016 Bureau Frontlijn Frontlijnsturing en uitvoering in de praktijk Ned fan man lei Kennis, innovatie en methodiekontwikkeling.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
Bron: raadpleging
Collectieve transitie en veerkracht
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Een kinderrechtenkijk op armoede
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Kansarmoede in de kleuterschool
Wmo beleid in de Drechtsteden
Vermaatschappelijking van zorg
Infosessie: attesten inkomenstarief 11, 18 en 20 januari 2016 Sofie Delcourt – VVSG Stafmedewerker Kinderopvang
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
JEUGDzorg - voor wie?.
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Spelen in zwarte sneeuw Over de noodzaak van een kinderrechtenperspectief op armoede Bruno Vanobbergen Kinderrechtencommissaris @KRCommissaris

Armoede bij de Klachtenlijn? Meestal eerder op achtergrond aanwezig Vaak zelfde problemen, groter risico Onderwijs Doorverwijzingen buitengewoon onderwijs Sanctiebeleid van scholen Schoolkosten Jeugdzorg en plaatsingen Armoede bij specifieke groepen kinderen en jongeren (bv. kinderen op de vlucht)

“Investing in quality early childhood development for disadvantaged children from birth through age 5 will help prevent achievement deficits and produce better education, health, social and economic outcomes. In fact, every dollar invested in quality early childhood development for disadvantaged children produces a 7 percent to 10 percent return, per child, per year.” - Professor James Heckman

Welk perspectief op armoede? Van een liefdadigheidsperspectief op armoede… Beschavingsoffensief Mensen in armoede als moreel en cultureel inferieur

Welk perspectief op armoede? Over een mensenrechtenperspectief… Armoede als maatschappelijk probleem Klemtoon op herverdeling van hulpbronnen en macht Uitbouw van sociale zekerheid en sociale voorzieningen Tot een sociaal investeringsdenken Het kind als kapitaal voor de toekomst Grote verantwoordelijkheid voor ouders Focus op “wat werkt”

Welk perspectief op armoede? Analyse Baldwin Van Gorp (KUL) naar beeldvorming van mensen in armoede: ‘de slechte ouder’ Armoede als een mentaliteitsprobleem Ouder in armoede als ouder die het slechte voorbeeld geeft ‘Wat mij vooral interesseert, is dat de vader een poging onderneemt om zijn zoon heel wat waarden en normen mee te geven, zoals die Mika zelf aanhaalt. Ik merk echter dat deze waarden en normen bij kansarmen vaak niet aanwezig zijn. (...) Het is geen keuze, het is overlevering van verkeerde attitudes.’

Welk perspectief op armoede? Analyse Baldwin Van Gorp (KUL) naar beeldvorming van mensen in armoede: Het kind als ‘het onschuldige slachtoffer’ Het kind moet gered worden (medelijden) Het kind als ‘het blok aan het been’ Kinderen in armoede zijn een gevaar voor de samenleving want zij vormen bv. een grote (toekomstige) kost

Kinderarmoede benoemen Soms verzet tegen gebruik term ‘kinderarmoede’ Gevaar kinderen te isoleren van gezinscontext Moreel: “deserving poor” versus “underserving poor” Fysiek: bv. kinderen in armoede worden sneller geplaatst in jeugdzorg Belang van maatschappelijke structuren (Beeld: door focus op iets te richten maak je de zaken errond onzichtbaar) Plaatsing: duidelijk maken hoe problematisch dit is vanuit kinderrechtenperspectief: cf sterke nadruk op gezin, recht op gezinsleven. Soms ook puur semantische redenen: niet op ingaan

Kinderarmoede benoemen Duidelijke keuze voor term ‘kinderarmoede’: Kinderen zijn volwaardige spelers – in en buiten gezin Kinderen beleven armoede op eigen manier Duidelijke impact van armoede op ontwikkeling Maar steeds met aandacht voor bredere context Bron: Kind en Samenleving

Kapstokken voor een mensenrechtenperspectief Rol van de overheid (structurele aanpak van maatschappelijke problemen) Empowerment Non-discriminatie Participatie

Wat gebeurt er? Steeds meer woonwagenbewoners verdreven: Verdwijnend gedoogbeleid Alternatief ontbreekt doorgaans Gezinnen zien zich genoodzaakt rond te trekken Belgische Rom-families als meest kwetsbare groep (verlaten standplaats = verlies sociale begeleiding) Ook Voyageurs onder druk (tekort aan standplaatsen > bijkomende gezinnen op woonwagenterreinen > leefbaarheid )

Kinderrechten op de tocht Recht op onderwijs Recht op gezondheidszorg (opvolging door lokale dienst Kind & Gezin komt in het gedrang) Recht op goede materiële leefomstandigheden Participatie aan de samenleving nog meer bemoeilijkt

Empowerment “Empowerment”: Individueel: de kracht van binnenuit, het aanspreken van eigen kwaliteiten, zelfvertrouwen,… Collectief: aanwenden van krachtbronnen in de eigen omgeving (de kracht van zelforganisatie) Politiek-maatschappelijk: de macht om veranderingen door te voeren op een vlak dat breder reikt dan het eigen leven (bv. strijd tegen vooroordelen)

Vermaatschappelijking “Aan de eenzijdige focus van ‘eigen kracht’ wordt bijna automatisch de notie ‘eigen verantwoordelijkheid’ gelieerd die snel doorschiet naar ‘eigen schuld, dikke bult’ en leidt tot negatieve gevoelens en een aanpak gestoeld op repressie en sancties.” (Van Regenmortel, 2008)

Vermaatschappelijking: enkele reflecties Installatie van een vraagverlegenheid Toenemende gevoelens van schaamte en machteloosheid (onderzoek Ellen Grootegoed) Een zich terugtrekkende professional versus een steeds verdergaande professionalisering van het ouderschap Verdwijnende aandacht voor mensenrechten als kader voor de zorg ten voordele van een focus op relationeel werk (armoede en sociale ongelijkheid vragen meer dan mantelzorg en eigen kracht)

Participatie

Wat kinderen in armoede ons vertellen “We zijn niet arm” Heb je genoeg? Euhm, ja. Soms zijn er wat problemen en dan hebben we maar 40 euro voor een hele maand of zo maar dat is niet zo erg want dan hebben we meestal nog wel iets in de koelkast of zo. Hoe vind jij dat? Het maakt niet zo veel uit. Ik heb tenminste een huis om in te leven. (Bron: Kind en Samenleving) Wel bewust van beperkingen in budget

Wat kinderen in armoede ons vertellen Groot belang en grote loyauteit ten aanzien van het gezin “Ja, [mijn familie is] echt heel belangrijk. Familie is echt alles, zonder familie kun je niet echt functioneren. Die geven u zo een bepaald gevoel van.., ze geven u ook raad van hoe je om moet gaan met mensen en zo.”

Wat kinderen in armoede ons vertellen Kinderen hebben het vooral over sociale uitsluiting Ik vind mijn eigen gewoon niet leuk. Doe je dan dingen die je niet leuk vindt of zeg je dingen die je niet leuk vindt? Ik weet het niet. Hoe voel je dat, dat je niet leuk bent? Dat ik er niet bij hoor. Ben je anders dan andere kinderen? Iedereen is anders, maar voor mij lijk ik alsof ik van een ander Universum kom. Ik heb bijna niks gemeen met niemand. (Bron: Kind en Samenleving)

Wat kinderen in armoede ons vertellen Buurt en school: een dubbel verhaal Buurt: Ze voelen er zich thuis, maar zien veel problemen die ze opgelost willen zien (infrastructuur, overlast, veiligheid) School: school is belangrijk, maar het is wel de plek waar gepest en gestraft wordt Maar: ‘het kind in armoede’ bestaat natuurlijk niet

Kinderarmoede als sociale uitluiting % kinderen in een gezin dat door financiële redenen volgende niet kan: Gezinnen met een armoederisico Gezinnen zonder armoederisisco Aankopen nieuwe kleren 18,5% 3,9% Verzorgen van 3 maaltijden per dag 9,9% 0,7% Deelname aan sportclubs en andere vrije tijdsvoorzieningen 27,2% 3,8% Verjaardag vieren 11% 1,7% Een veilige plek om buiten te spelen 34,3% 6,4% Bron: EU-SILC 2009

Participatie en integriteit/waardigheid als pijlers van het mensenrechtenperspectief “Een stem geven” Mede-eigenaarschap Toegang tot maatschappelijke hulpbronnen verzekeren De 5 B’s: Betaalbaar Bereikbaar Beschikbaar Begrijpbaar Bruikbaar

Een huis van vertrouwen Project Recht-op “Jonge ouders” Drie pijlers: Het verenigen van jonge ouders die in armoede leven Jongerenwerker als brugfiguur Belang van een klankbordgroep van professionelen (complementariteit) Vijf bouwstenen: Vertrouwen Open houding die niet veroordeelt Iemand die helpt te ‘overbruggen’ Tijd en continuïteit Integrale aanpak

‘Lene en Sofie zijn een beetje als een mama ‘Lene en Sofie zijn een beetje als een mama. We weten dat ze ons graag zien en in ons geloven. Op Recht-Op kunnen we gewoon onszelf zijn en dat is al genoeg.’ (Toekomstige mama, 18 jaar) ‘Het komt er voor hulpverleners op aan het gemis te kunnen zien, te verstaan en te vertalen. We moeten moeders ondersteunen taal te kunnen geven aan hun gemis. Maar vaak is er alleen maar een oordeel vanuit hulpverleners.’ (Frederique Galo, ervaringsdeskundige vrouwenopvang De Wittenhof) ‘Er is een versnipperde hulpverlening: ik weet soms niet meer hoe ik moet helpen, als mensen dan de stap zetten om hulp te vragen. Er is een gebrek aan integrale begeleiding. Hulpverlening verstrakt ook: er worden meer en meer voorwaarden gekoppeld aan hulp.’ (Nadia Cap, gezinsondersteuner Kind&Gezin)

Integriteit/waardigheid Participatie en integriteit/waardigheid als pijlers van het mensenrechtenperspectief Integriteit/waardigheid “Je waardigheid verliezen, is op een of andere manier nutteloos worden. Of beter gezegd: door anderen (of door de maatschappij als geheel) in een situatie worden gebracht, waarin je nutteloos bent voor de wereld. Want het ontbreken van waardigheid is geen toestand, maar een situatie die zelf ontstaat uit sociale omstandigheden, uit een machtsverhouding.” (Edouard Delruelle) Presentietheorie “Presentie wordt gekenmerkt door een voorzichtige en aandachtige traagheid van werken die ruimte geeft aan wat zich niet maken of afdwingen laat, waarbij presentie durft te verdragen wat niet kan en blijft bij wat niet goed komt.” (Andries Baart)