Mondzorg - persoonsgericht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflectievaardigheden en instrumenten
Advertisements

….een korte presentatie
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
HGW en gesprekken met leerlingen
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
1.
Oplossingsgericht coachen
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Pass’t Montessorionderwijs ?
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Bijeenkomst training gespreksbegeleiders 13 maart 2015 Assen EEN WARM WELKOM.
Woordraadstrategieën
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Coaching week Rotterdam Academy.
Discussiegroepen - resultaten
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Methodiek: Plancyclus
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Wat is nou D&P -Kennismaking met het bedrijfsleven -Algemene kennis en vaardigheden -Professionele kennis en vaardigheden -Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling.
Talent in Ontwikkeling
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Anders kijken, anders doen
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Het loopbaangesprek.
Communicatie 7e les.
Bepaal jouw SuperPowers!
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Talent in Ontwikkeling
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Reflecteren even pas op de plaats
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Mogen. Willen. Kunnen. Durven. Doen
© UNIEK IN DE KLAS.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Nee Zeggen!.
Beeld magazine.
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Antibioticaresistentie en teamleren
Wat is nou D&P Kennismaking met het bedrijfsleven
Dialoog.
BOM-model PV 25/03/2014.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Toedienen meststoffen
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
5 valkuilen & Tips.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Zichtbaarheid Creëren
Kansenscanner Natuurinclusieve landbouw
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Mondzorg - persoonsgericht Voor iedere cliënt passende zorg Mondzorg - persoonsgericht Leren op de werkplek een combinatie van individueel en samen leren. Verder

Mondzorg - persoonsgericht Voor iedere cliënt passende zorg Mondzorg - persoonsgericht Aansluiten bij kwaliteit van leven, hoe doe je dat? Je begint online met een korte module om te oefenen. Daarna ga je in de praktijk aan de slag. Verder

Maak kennis met John Hij heeft veel beleefd vroeger. Nu heeft hij Parkinson. Lastig. Verder Elke client heeft een verhaal. Daar ga je naar op zoek om beter aan te sluiten op de behoefte.

Via het gesprek met de client, de mantelzorg en je collega’s Tandenpoetsen gaat niet goed meer. Welke hulp past bij John? Verder Via het gesprek met de client, de mantelzorg en je collega’s kun je erachter komen wat de client nodig heeft. [wees nieuwsgierig]

Door meer te weten over de client, verrijk je je beeld Wat kan hij nog zelf, kan zijn vrouw helpen? Hulp vragen is niets voor John Verder Door meer te weten over de client, verrijk je je beeld van de situatie. [leer anders te kijken (Mezirow)]

Door de gesprekken begrijp je de client beter en kun je Wat leert het gesprek je over John? Welke mogelijkheden ziet hij? Verder Door de gesprekken begrijp je de client beter en kun je samen tot de meest passende oplossing komen.

Wat hebben de gesprekken je opgeleverd? Kan zijn vrouw helpen? Misschien ziet zij nog andere mogelijkheden? Zij kent John natuurlijk heel goed. Verder Wat hebben de gesprekken je opgeleverd? Wat ging goed, wat kan beter en wat moet anders? [reflectie en evaluatie]

Feedback geven en vragen helpt je je zorg verbeteren. Ook de vrouw van John moet wennen aan de nieuwe situatie en ze denkt graag mee over wat past bij hem. Verder Feedback geven en vragen helpt je je zorg verbeteren.

Hoe ga jij het lastige gesprek aan? Verder Leer van elkaars manier van kijken. Ontdek zo je eigen aannames, routines en nieuwe oplossingen. [veranderen is teamwerk]

Wat leerde je over John en wat hij belangrijk vindt? Wat is voor anderen belangrijk om te weten? Verder Deel wat je leerde en wat dat betekent voor de zorg, met alle betrokkenen. [laat ruimte voor eigen invulling]

Ieder heeft zijn eigen ervaring met mondzorg Verder Anderen kunnen je inspireren, uitdagen, een andere kijk meebrengen. Vraag ernaar. [leren terwijl je werkt]

Het echte leren start in de praktijk, met de client, Experimenteer met korte opdrachten de andere manier van kijken in de praktijk. Leer van feedback op je ervaringen van de client, de mantelzorg en je collega’s. En deel nieuwe oplossingen met elkaar. Verder Het echte leren start in de praktijk, met de client, de mantelzorg en je team. [als je niets vertelt, mis je een kans om te leren. (P. R-J. Simons)]

Verandert professioneel handelen door: Wat levert het op: anders naar je zelf gaan kijken andere waarden omarmen anders gaan handelen Verandert professioneel handelen door: De dialoog met cliënt, mantelzorg en collega’s Reflecteren en feedback op ervaringen Nieuwe oplossingen uit te proberen Het geven van zin en betekenis aan het geleerde (transformatieleren) [Doel: bijdragen aan kwaliteit van leven van client] Verder

Bedankt voor je aandacht. Verder