Voorstel zorgvereniging Brugge Raad voor Maatschappelijk Welzijn 24 augustus 2016
Waarom een zorgvereniging Specifieke opdracht Eigen “métier” Dynamische en flexibele organisatie met een betrokken bestuur Scheiding regie- en actorrol Toegankelijke zorg in een zorgmarkt Een significant toegankelijk openbaar aanbod werkt markregulerend Inzetten op innovatie en specialisatie ook voor kwetsbare groepen Sociaal ondernemerschap Samenwerking Imago en identiteit Gebaseerd op een eigen missie, visie en kernwaarden
Voorstel Zorgvereniging Brugge
Voorstel Zorgvereniging Brugge Voorstel principes en krachtlijnen Voorstel rond een regionale cluster Verdere stappen Communicatie en marketing
Voorstellen principes en krachtlijnen zorgvereniging Brugge
Principes en krachtlijnen Missie/Visie en Strategische doelstellingen Dienstverlening Financieel plan Organisatiestructuur Patrimonium Inzet van personeel Logistieke ondersteuning
Missie/Visie en Strategische doelstellingen Dienstverlening Financieel plan Organisatiestructuur Patrimonium Inzet van personeel Logistieke ondersteuning
Voorstel Missie en visie De zorgvereniging Brugge wil, als openbare zorgvereniging, een zorgcontinuüm aanbieden dat dicht bij de zorgvrager staat, voor alle inwoners van de Brugse regio, die worden geconfronteerd met een tijdelijke of blijvende zorgvraag. Hierbij gaat bijzondere aandacht naar kwetsbare bevolkingsgroepen. De zorgvereniging wil een performante organisatie zijn die inzet op het ondersteunen van de mogelijkheden en competenties van de zorgvrager en van het personeel om te komen tot een kwaliteitsvolle en betaalbare zorg op maat van iedere zorgvrager. De zorgvereniging wil een partner zijn bij het uitvoeren van een lokaal sociaal beleid, en wordt daarom aangestuurd door lokale mandatarissen.
Voorstel Missie en visie Waarden Passie Samenwerking Integriteit Afbeelding Wikipedia
Voorstel Missie en visie Zorgvragen (klein of groot) krijgen een antwoord waarbij kwaliteit van leven voorop staat. We hebben hierbij extra aandacht voor de meest kwetsbaren in onze samenleving. Hiertoe heeft de zorgvereniging ook een sterke lokale verankering. De zorgvereniging wil als slagvaardige organisatie een partner zijn voor hulpvragers door voor medewerkers een stimulerende werkgever te zijn waarbij medewerkers zich gemotiveerd en betrokken voelen, op hun waarde geschat weten en een belangrijke schakel vormen om samen op een enthousiaste, professionele, integere manier zorg en ondersteuning te bieden. De zorgvereniging wil ook een sociale werkgever zijn, die aandacht heeft voor het welzijn (en de eventuele problemen) van zijn medewerkers, en die opleiding en tewerkstelling creëert voor kansengroepen (o.a. via sociale tewerkstelling). De zorgvereniging biedt op een maatschappelijke en financieel verantwoorde manier openbare zorg en ondersteuning en staat aldus garant voor een toegankelijke, pluralistische zorg en ondersteuning tijdens alle levensfases. De zorgvereniging wil in de regio een betrouwbare zorgpartner zijn die de maatschappelijke evoluties op de voet volgt en zijn dienst- en hulpverlening daarop afstemt door verder in te zetten op specialisatie en innovatie. De zorgvereniging houdt rekening met wensen en behoeften van zijn klanten en realiseert hiermee een kwaliteitsvolle, betaalbare, toegankelijke zorg en ondersteuning op maat. Hierbij wil de zorgvereniging zich als een “excellente” organisatie profileren binnen de markt van het regionaal zorgaanbod.
Voorstel Strategische doelstellingen De zorgvereniging stelt elke hulpvrager centraal en biedt een antwoord op elke hulpvraag al of niet in samenwerking met andere partners. De zorgvereniging zorgt voor een toegankelijk en laagdrempelig aanbod. De zorgvereniging verzekert continuïteit in de zorg en wil in de regio de eerste keuze van de hulpvrager worden. De zorgvereniging voert een duurzaam beleid. De zorgvereniging maakt werk van een financiële optimalisatie. Hiertoe wordt maximaal gebruik gemaakt van de schaalgrootte en nieuwe organisatiestructuur om blijvend te investeren in betaalbare en kwalitatieve zorg op maat van de zorgvrager. Het management krijgt als opdracht om – rekening houdend met de missie en visie – zo efficiënt en effectief mogelijk de zorgvereniging te organiseren en ruimte te creëren voor specialisatie, diversificatie en innovatie. De zorgvereniging profileert zich als “stoorzender” binnen de markt ( sociale prijzen) De zorgvereniging wil een expertisecentrum zijn voor vorming, opleiding en onderzoek. De zorgvereniging verzekert aantoonbare kwaliteitsvolle zorg.
Voorstel Strategische doelstellingen De zorgvereniging heeft dé sociale invalshoek als handelsmerk Betaalbaar Afwijkingen m.b.t. de rentabiliteit ingevolge expliciete beleidskeuzes Sociale tewerkstelling en tewerkstelling van mensen met specifieke problematieken Specifieke dienstverlening: Algemene informatie, advies en begeleiding voor inwoners met een zorgvraag Ondersteuning van specifieke doelgroepen of aanbieden van specifieke expertise Aandacht voor de meest kwetsbaren
Missie/Visie en Strategische doelstellingen Dienstverlening Financieel plan Organisatiestructuur Patrimonium Inzet van personeel Logistieke ondersteuning
Voorstel Dienstverlening We gaan er vanuit dat alle dienstverleningen van het OCMW in het kader van zorg worden opgenomen in de zorgvereniging . Wat wel Intramurale zorg, transmurale zorg en thuiszorg voor senioren Maatschappelijk werkers zorgverlening Verhuur seniorenwoningen In latere fase: dienstverleningen kinderopvang, gehandicaptenzorg (nu reeds verzelfstandigd). Wat niet Steunverlening en begeleiding in het kader van de maatschappelijke dienstverlening: intake, trajectbegeleiding en welzijnstrajecten, LAC, LOI, schuldbemiddeling en cultuurparticipatie. Archief Bestaande verenigingen blijven (voorlopig: wat betreft Blauwe Lelie, Ons Huis en Ruddersstove) bestaan.
Missie/Visie en Strategische doelstellingen Dienstverlening Financieel plan Organisatiestructuur Patrimonium Inzet van personeel Logistieke ondersteuning
Voorstel Financieel plan Er wordt gestreefd naar een zorgvereniging met een budgettair evenwicht. De gemeentelijke bijdrage 2017(geïndexeerd) voor de diensten die worden overgedragen, zou de werkingstoelage moeten zijn waarmee de volgende jaren gewerkt wordt, met uitzondering van de responsabiliseringsbijdrage (aparte toelage). De kostprijs van de dienstverlening wordt in principe doorgerekend aan de klant of aan het lokaal bestuur. De gemeenten/OCMW's kunnen er voor kiezen om een prijsvermindering (sociale correctie) te voorzien voor bepaalde klantengroepen. Deze prijsvermindering is dan wel ten laste van deze gemeente/ OCMW.
Voorstel Financieel plan Vastleggen van een gemeentelijke bijdrage Beheerskosten Kosten eigen aan status openbaar bestuur Kosten uit rechten van overgedragen personeel (niet sector-gebonden) Beleidskeuzes sociale prijs Specifieke taken in het kader van een lokaal sociaal beleid Optimalisatie van de werking Marktconforme, maar sociale, prijssetting (correcties ten laste van lokaal bestuur) Voordelen schaalgrootte Efficiëntiewinst “Unieke” positie: zorgcontinuüm Opm. sociale tewerkstelling Op basis daarvan: Sluitende begroting
Missie/Visie en Strategische doelstellingen Dienstverlening Organisatiestructuur Financieel plan Patrimonium Inzet van personeel Logistieke ondersteuning
Voorstel van structuur In deze optie wordt gewerkt met verschillende verenigingen: één vereniging per stad/gemeente. Iedere vereniging heeft zijn eigen bestuur (AV en RVB) en neemt dus zelfstandig alle beslissingen. Maar er is één management (dit van de zorgvereniging Brugge) die de operationele leiding van de verschillende diensten op zich neemt. Hiervoor wordt een beheersovereenkomst afgesloten. OCMW’s die er voor opteren om geen eigen zorgvereniging op te richten kunnen wel een samenwerkingsovereenkomst afsluiten met de zorgvereniging Brugge (zie verder).
Missie/Visie en Strategische doelstellingen Dienstverlening Financieel plan Organisatiestructuur Patrimonium Inzet van personeel Logistieke ondersteuning
Patrimonium Merk op: voorwaarde VIPA → eigenaar (of houder zakelijk recht) doet ook de uitbating ! voorstel: Patrimonium in volle eigendom naar de zorgvereniging (opm. bij vervreemding moet er wel toestemming zijn van de oorspronkelijke eigenaar of zijn rechtsopvolger)
Missie/Visie en Strategische doelstellingen Dienstverlening Organisatiestructuur Financieel plan Patrimonium Inzet van personeel Logistieke ondersteuning
Voorstel rond Personeel Rechtspositieregeling: één basis RPR Voor de uitwerking van de RPR kan de RPR van de autonome vereniging AZ Sint Jan zeker als inspiratiebron gebruikt worden. Inzetten op talentmanagement Weddenschalen Verlofdagen “verworven” rechten overgedragen personeel (ten laste van het lokaal bestuur) Opm. bij opnemen van een nieuwe functie via aanwerving binnen de zorgvereniging zou de nieuwe RPR gelden.
Voorstel rond Personeel Blijvend inzetten op sociale tewerkstelling. randvoorwaarden: trajectbegeleiding en opleiding via de cluster Welzijn; voldoende begeleiding op de werkvloer voorzien; rekening houden met de draagkracht van de diensten, zodat sociale tewerkstelling en kwalitatieve dienstverlening hand in hand kunnen gaan; de extra kostprijs voor de werkvloerbegeleiding en tewerkstelling van doelgroepmedewerkers mag niet ten koste gaan van de rendabiliteit van de zorgvereniging cfr. tussenkomst van het stadsbestuur.
Voorstel rond Personeel Af te sluiten conventies (DIBISS): Sociale maribel Pensioenen GECO’s Detachering van statutair personeel.
Missie/Visie en Strategische doelstellingen Dienstverlening Organisatiestructuur Financieel plan Patrimonium Inzet van personeel Logistieke ondersteuning
Voorstel rond Logistieke ondersteuning Ondersteunende diensten Opnemen in de zorgvereniging Centrale aansturing met lokale uitvoeringsmodaliteiten Op termijn: efficiëntiewinst
Voorstel rond een regionale cluster
Beheersovereenkomst en samenwerkingsverbanden
Beheersovereenkomst en samenwerkingsverbanden Het OCMW van de gemeente/stad richt zelf een zorgvereniging op; Er wordt een beheersovereenkomst afgesloten in het kader van de zorgdienstverlening met de zorgvereniging Brugge: Waarbij de operationele leiding van deze dienstverlening wordt opgenomen door de zorgvereniging Brugge; Waarbij afspraken gemaakt worden rond samenwerking tussen (integratie van) de diensten van de zorgvereniging van de gemeente/stad en de zorgvereniging Brugge
Beheersovereenkomst en samenwerkingsverbanden Het OCMW van de gemeente/stad richt zelf geen zorgvereniging op; Er wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten in het kader van de zorgdienstverlening met de zorgvereniging Brugge: Waarbij de operationele leiding van deze dienstverlening wordt opgenomen door de zorgvereniging Brugge; Waarbij afspraken gemaakt worden rond samenwerking tussen de diensten van de zorgvereniging van de gemeente/stad en de zorgvereniging Brugge.
Geïnteresseerde besturen Hebben reeds een beslissing genomen dat ze principieel willen instappen: OCMW Oostkamp OCMW Zedelgem Gaven reeds aan dat ze interesse hebben om in te stappen OCMW Blankenberge OCMW Oudenburg
Geïnteresseerde besturen Hebben nog geen beslissing genomen OCMW Beernem OCMW De Haan OCMW Zedelgem OCMW Middelkerke OCMW Bredene OCMW Oostende (25 april overleg) Namen de beslissing om niet in te stappen OCMW Damme OCMW Ichtegem (wel interesse om later een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten) OCMW Jabbeke OCMW Koekelare OCMW Zuienkerke OCMW Torhout (voorlopig nog niet omwille van wissel van raadsleden en voorzitter) OCMW Knokke-Heist
Verdere stappen
Verdere stappen
Verdere stappen werkgroepen: wat is nodig om met de zorgvereniging te starten: Werkgroepen: Coördinatie Werkgroep Zorg: Martine Meganck Werkgroep financiën en facility: Luc Sap Werkgroep HRM: Tine Casteleyn Christian Fillet: algemene coördinatie, organisatie en statuten Stefaan Lambrecht: ondersteuning coördinatie Kimberley Carton: communicatie en juridische ondersteuning Martin Jacques: secretariaat en kenniscentrum
Marketing en communicatie
Marketing en communicatie Interne organisatie klanten partners Andere stakeholders bevolking Huidige situatie: Evaluatie van de huidige communicatie in het OCMW: wat werkt en wat niet; Welke doelgroepen zijn er op vandaag? Afwegen: waar willen we naartoe? wat is de reden voor de verandering? wat gebeurt er als we niet veranderen? wat winnen we door wel te veranderen? wat willen we veranderen? wat is de impact van de verandering op de werking en de medewerkers?
Marketing en communicatie communicatieplan Duidelijk kader schetsen waarbinnen communicatieplan kan worden ontwikkeld; Onderscheid maken tussen externe en interne communicatie maar wel nauw verbonden; Opmaak van een communicatieplan: Doelstellingen: Info, profilering, marketing,…, Aanpak: campagne, huisstijl, ambassadeurs, … (eventueel ondersteuning externe firma) Communicatiekanalen …
Marketing en communicatie Interne communicatie Van bij de opstart aandacht voor interne communicatie! Een goede communicatie zorgt voor een gedragen verandering en een gedragen werking. Interne communicatie moet dus integraal deel uitmaken van een globaal communicatieplan. gedragenheid ambassadeurs
Marketing en communicatie Externe communicatie Doelgroep(en) bepalen Communicatie aanpassen aan de doelgroep Medewerkers als ambassadeurs
WAT VRAGEN WE VANDAAG AAN DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN? Principiële goedkeuring om het voorstel rond de oprichting van een zorgvereniging verder uit te werken Toestemming om de statuten uit te werken Toestemming tot het oprichten van de drie werkgroepen (zorg, HR en Financiën en faclity)
Vragen