guillotine De tijd van pruiken en revoluties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Advertisements

IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
inhoud waar en wanneer leefden de Azteken Eten en drinken De kleding
Rembrandt.
Liberalisme voor de rijken en Socialisme voor de arbeiders
Het kleine meisje op dit plaatje is natuurlijk Roodkapje
Verrassing!!.
Samenleving en cultuur
De professor Er was eens een professor zijn naam was Einstein. Einstein had een laboratorium met allemaal flesjes,drankjes en soms ontplofte er zomaar.
Beelden storm.
Opvoeding.
Woorden en tijd.....
Rembrandt Rembrandt Dagelijks leven •Zondag naar Westerkerk •Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag les geven.
De Slippertjes.
Mode door de jaren heen Begeleid ons op dit mode-overzicht door de eeuwen heen. We beginnen in de 14de Eeuw en eindigen in de jaren ‘80.
Dag 6 Dag 6 van het dagboek Halihalo lieve kindertjes, Brrr… wat was het koud vannacht op de daken. We zijn de hele nacht op pad geweest met onze zakken.
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Anne-Frank.
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
Heksen in de Middeleeuwen
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Kikker en het vogeltje Max Velthuijs.
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Machtige heren, halfvrije boeren
Hoofdstuk 2.
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Er waren vele honderden nachtegalen, hoe moest hij nou Jorinde terugvinden?
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Gemaakt door Max jolita isabella fleur demi max
Rembrandt Rembrandt woonde eerst in Leiden..
Rembrandt Informatie van Emma, Yuri en Sven-Olaf.
Anne Frank was een joods meisje uit de 2e wereldoorlog.
De Jicarilla Apachen.
Kerst © wilma. Kerst © wilma Heel lang geleden in een land dat we nu Israël noemen Maar dat vroeger Palestina genoemd werd, waar Koning Herodes, koning.
Alexander, Napoleon en Joséphine
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Alexander, Napoleon en Joséphine
Herinneringskamp Westerbork
De Republiek der zeven verenigde nederlanden
DE SPIEGEL.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Bedrijfsbezoeken 2015  Groenhart, Kluster, Ruiter en Eipie.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
‘Mixed up piles’.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
Wat weet jij van hoeden en pruiken? De grote Quizzzz.
BEDIENDEGROEP Gemaakt door lizzy en mila. INHOUD Dienstmeisje Koetshuis Koopman Einden.
Hoe gingen kinderen 100 jaar geleden naar school? Test je kennis! De grote Quizzzz.
Vervoer door de tijden heen.
De Romeinse Markt.
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Koningsdag.
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Schilderijen uit de 17de eeuw
Het gebeurde in een donkere nacht, heel lang geleden, dat er herders in het veld waren, die de wacht hielden over hun schapen. Zij stonden net wat met.
Genesis 1: God zei: ‘Ik wil mensen maken.
Lucas 15: Een vader had twee zonen..
Handelingen 1: Toen Jezus naar de hemel ging, zei hij tegen zijn leerlingen: ‘Jullie moeten in Jeruzalem blijven. Blijf daar wachten. God zal jullie.
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Slaven op de plantages.
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
§2.2 Werken en leven in het Romeinse rijk
Transcript van de presentatie:

guillotine De tijd van pruiken en revoluties 1700- 1800

suiker http://player.omroep.nl/?aflID=13152959&st art=00:00:00

waarom heet het de pruikentijd? In de Pruikentijd was er een groot verschil tussen arm en rijk. De pruikentijd is namelijk vernoemd naar de pruiken die mannen en vrouwen in deze tijd droegen. Frankrijk was voor de rijken het grote voorbeeld. Veel rijke mensen waren kooplieden en hadden veel geld verdiend in de handel, ze noemen zich de Regenten. Zij hadden veel macht en voelden zich veel beter dan de gewone burgers. Ze leefden een leven van luxe en woonden niet alleen heel pronkerig maar zagen er ook zo uit. De kleding ,meubels en tuinen van de rijke mensen kwam ook allemaal uit Frankrijk. De motieven kwamen ook in de kleding terug

Pruiken Lodewijk XIV begon aan het eind van de 17de en begin 18de eeuw pruiken te dragen met mooie krullen. De mannen gingen dit nadoen. Ze schoren hun hoofd kaal en droegen een pruik van echt mensenhaar. Maar als je niet veel geld had, moest je het met een pruik van paardenhaar doen. Ook vrouwen gingen pruiken dragen. Het haar werd omhooggetrokken langs een groot opgevuld kussen en het werd op zijn plaats gehouden met vet, haarspelden en poeder. Op den duur kregen de mensen hoofdpijn van de kussens en gingen ze over op metalen frames. Bovenop de pruiken zaten versieringen in de vorm van schepen en bloemen. Kappers waren zo duur, dat men de kapsels zo lang mogelijk in model liet, wat ideaal was voor vlooien en luizen.

Mannen Op de herenhemden zat in het midden een strook met franjes, deze noem je de jabot. In plaats van een kraag, droegen de mannen nu zwarte fluwelen linten om hun nek. Dit lint werd vastgemaakt aan het netje van het pruikenstaartje achter aan het hoofd. Over de herenhemden droegen de mannen getailleerde jassen. De broeken zaten strakker om het been, tot iets onder de knie. Een soort pofbroek De mannen droegen ook een mantel tot boven de knie. Vaak droeg men de mantel open, of maakte hem met één knoop vast. Mannen droegen zwarte leren schoenen met hoge hakken. Deze schoen werd versierd met gespen.

Vrouwen Marie-Antoinette was de chicste vrouw van Frankrijk Ze was koning van Frankrijk 1770 t/m 1793 16 oktober 1793 naar de guillotine gebracht. Ze droeg erg dure en mooie kleding die de mensen in de stad gingen namaken. Het was mode om dezelfde kleren te dragen als de koningin. De vrouwen droegen een korset, een onderjurk en een hoepelrok (er werden hoepels onderin de rok gemaakt zodat deze wijd bleef staan). Dit was niet fijn om te dragen, daarom droegen ze het alleen bij officiële gelegenheden. De stoffen waren van mooi zijde met kant, gouddraad, gespen en strikken.

Kinderen Kinderen zagen er in die tijd uit als kleine volwassenen. Zij droegen (als ze van rijke afkomst waren) hoepelrokken. Als de kinderen zo'n twaalf jaar waren droegen ze bij speciale gelegenheden al gepoederde pruiken. Net als hun ouders.

Spelen in de pruikentijd Aparte leesboeken voor kinderen bestonden nauwelijks. Speelgoed was eerder om naar te kijken dan om mee te spelen. Buiten deden ze spelletjes als tollen, vliegeren, touwtje springen en knikkeren.

Koning Lodewijk xiv Hij was koning van Frankrijk.1634 t/m 1715 Hij was ontzettend rijk en leefde in alle luxe. Net als alle andere rijke mensen uit die tijd. Natuurlijk had de koning het meeste geld. Zijn kleding was ontzettend deftig, rijk versierd en van de duurste stoffen gemaakt.

Arm en rijk In de Gouden Eeuw ging het erg goed met Nederland. Veel mensen waren rijk. Maar niet iedereen had het zo goed. Veel mensen, ook kinderen, moesten hard werken en verdienden bijna niets. In de Gouden Eeuw verdienden de kooplieden veel geld met de handel. Ze lieten prachtige huizen bouwen. Voor in huis kochten ze de prachtigste schilderijen en meubelen. Zo konden ze aan iedereen laten zien hoe rijk ze waren.

Arme kinderen Kinderen in hun tijd Rijke kinderen: Arme kinderen: Kleine volwassenen Vanaf 6 jaar werken Mooie kleren Oude kleren vodden Dragen ook pruiken Weinig eten Wonen in mooie huizen Leven in koude vochtige krotten Krijgen onderwijs Geen onderwijs Goede medicijnen Geen geld voor medicijnen Bijna nooit ziek Als ze ziek zijn gaan ze dood of houden een misvorming over

Straffen De schoolmeester had verschillende manieren om al die kinderen in toom te houden. De schoolmeester mocht de kinderen slaan. Als hij zag dat iemand iets deed wat niet mocht, gooide hij de pechvogel naar hem toe. De kwajongen moest de pechvogel terugbrengen naar de meester. Die stond al op hem te wachten met de plak. Daarmee kreeg de jongen dan een paar flinke tikken op de hand. Als iemand erg dom was geweest, werd hem het ezelsbord omgehangen. Had hij iets heel ergs gedaan, bijvoorbeeld gelogen of gestolen, dan kreeg hij het schandbord om. Daarmee moest hij dan de hele dag blijven staan, zodat alle kinderen hem konden zien.

Onderwijs De dorpsschool   Het was vaak letterlijk een rommeltje in de dorpsschool . De kinderen, tussen 3 en 10 jaar, zaten door elkaar in één ruimte.. De meester gaf de kinderen allemaal een aparte taak. De kleine kinderen werden vaak geholpen door de oudere leerlingen. Alle lesjes werden hardop geleerd. Je kunt je misschien wel voorstellen wat voor lawaai dat geweest moet zijn. Al die kinderen die hardop door elkaar heen praatten. Je kon de school al van ver horen!   

Rijke kinderen Rijke kinderen kregen thuis onderwijs. Waren ze rond de 12 jaar dan gingen ze naar privé scholen of kostscholen. Daar kregen ze onderwijs en daar woonde ze het hele jaar. Ze gingen alleen met vakanties naar huis of als de ouders het vroegen. Jongens en meisjes kregen apart onderwijs. Jongens :wiskunde, Frans,dansles, biologie,natuurkunde, scheikunde etc. Meisjes: Frans, pianoles, borduren, leren huishouden leiden, dansles etc.

Betalen voor school De leerlingen betaalden de meester elke week schoolgeld. Als een kind een week niet naar school ging, hoefde hij ook geen schoolgeld te betalen.

Een huis in de kelder Arme mensen in de stad wonen vaak in kleine kelders. Het is er donker,koud en vochtig. Of ze wonen in een krot. De hele familie slaapt, eet en werkt in een kamertje. Er brandt een klein vuurtje om op te koken. Maar veel eten is er niet. Brood,pap, en een soort slappe soep, dat is alles. Geen vlees,verse groente of fruit. Veel mensen zijn ondervoed en ziek

Op reis Reizen is moeilijk veel wegen zijn zandpaden. Reizen is gevaarlijk er zijn veel struikrovers Meesten mensen gaan lopen. 2 uurtjes naar de markt Rijke mensen hebben een paard. Of ze gaan met de koets. (Diligence) Een ander vervoermiddel is een trekschuit.

Einde