Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Nieuwsbegrip ouderpresentatie
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Informatieavond groep 4/5
Interventies RALFI.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
RALFI en begrijpend lezen
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Groepsbijeenkomst Geheime handshake.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
REKENEN.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Het belang van leesvaardigheid bij het maken van examens wordt in deze PowerPoint getoond aan de hand van een analyse van het aantal pagina’s per examen.
Workshop: Begrijpend lezen
Leerlijnen in relatie met de methode
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Structureel Coöperatief Leren
Tweede wereldoorlog.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Een leesstrategie: toepassing
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Een prachtige kans voor uw kinderen
(Voor)lezen is leuk!.
ouderavond groep 3 - lezen
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Workshop Begrijpend lezen met Nieuwsbegrip in het VO
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
PILOT “DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN” PO/VO WEERT.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Presentatie ouderbijeenkomst
Presentatie ouderbijeenkomst
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 2 Begrijpend luisteren
Luisteren en begrijpen
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Informatie avond Groep 6.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Ouderbijeenkomst.
Vrijdag 17 februari 2017.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Informatie avond Groep 6.
taal speelt een rol in alle vakken
Ouderbijeenkomst.
Presentatie ouderbijeenkomst
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen Welke vaardigheden heeft een kind nodig? Wat doen wij op school? Wat kunt u thuis doen om deze vaardigheden te stimuleren?

Luisteren, lezen en begrijpen wat je hoort en leest Luisteren, lezen en begrijpen wat je hoort en leest. Dit zijn onmisbare vaardigheden om mee te kunnen nemen in de maatschappij. Voor volwassenen is het begrijpend lezen vanzelfsprekend, voor de kinderen niet.

De pikkel en de wob. Een wob mufte zijn frinse fruin De pikkel en de wob. Een wob mufte zijn frinse fruin. Een pikkel beunde snerp in de fruin van de wob. “Groes mijn bale fruin”,loeg de wob biest. “Mien fruin is frins”. “Proest bedaaan”, makkelde de pikkel. “Mart jij benedel geen lijpjes?” “Ik mart geen rotse pikkels”, slukte de wob biester. Vragen (met hele zinnen beantwoorden): 1. Wat mufte de wob? 2. Hoe beunde de pikkel in de fruin van de wob? 3. Wat is de fruin? 4. Wat makkelde de pikkel?

Begrijpend luisteren De kinderen zijn in groep 1, 2 en 3 al veel bezig met begrijpend luisteren. De drie manieren van voorlezen zijn: -’hardop denkend’ lezen De leerkracht/ouder is het model (modeling) en doet hardop voor hoe je bepaalde strategieën toepast om de tekst nog beter te begrijpen. - ‘gewoon’ voorlezen interactief voorlezen *Je bent samen bezig met het verhaal door erover te praten, het verhaal na te spelen of een tekening te maken. *voorspellen, samenvatten, visualiseren, vragen stellen, moeilijke woorden uitleggen, verbinden enz.)

voorspellen visualiseren De kinderen denken na over een bepaald De kinderen kunnen tijdens het lezen een plaatje onderwerp. De hersenen worden geactiveerd maken bij een woord, een zin of een tekst. en zullen de tekst beter begrijpen. Dit plaatje kan veranderen nadat de kinderen nieuwe informatie krijgen.

Wie wat waar vragen? Samenvatten

Lezen in groep 3 Technisch lezen AVI Technisch lezen DMT Technisch lezen Veilig leren lezen Begrijpend lezen: Veilig leren lezen (leesboeken,werkschrift) Begrijpend lezen: Gelling Lezen in het bibliotheekboek Voorlezen van prentenboeken

Technisch lezen! Woordrijtjes vlot lezen! * Samen lezen, om de beurt, steeds meer!

Voorwaarden begrijpend lezen Technisch leesniveau moet voldoende zijn! Woordenschat (tips!) Kennis van de wereld (Jeugdjournaal, Klokhuis) Kennis van taal Motivatie

Begrijpend lezen: veilig leren lezen Hardop denkend modelt de leerkracht hoe leerlingen met de teksten omgaan. Verschillende strategieën worden toegelicht. (voorspellen, terugzoeken in de tekst) In de werkboekjes leren de kinderen om deze kennis toe te passen met oefeningen op woord-, zins, en tekstniveau. Het aanbieden van verwijs- en signaalwoorden zoals want , dat , die. Hierdoor leren ze verbanden te leggen tussen de zinnen in de tekst. Bij het lezen van het leesboekje wordt de nadruk gelegd op verhaalanalyse (wie wat waar- vragen en probleem-hoe oplossen ),het gebruik maken van voorkennis , oorzaak-gevolg enz.

Gelling M3 Lees de tekst alleen maar ook samen. Klassikaal, in tweetallen en met groep 8. Visualiseren (tekening op het bord of het naspelen) Voorspellen hoe het verder kan gaan? Woorden en zinnen verduidelijken Vragen stellen tijdens het lezen Beantwoord met elkaar de vragen Waar kan je het antwoord terug vinden (terug lezen) Samenvatten *Alleen vragen over de tekst

Gelling Eind3 Leesstrategieën zie Midden 3 *Voorspellen naar aanleiding van de titel van het verhaal. *Het gebruik van hoofdletters en langere woorden. De langere woorden staan aan de zijkant van de tekst aangegeven met verdeel-strepen als de kinderen hier moeite mee hebben *Drie verschillende soorten vraagstellingen -Verhalen met vragen over de tekst -Verhalen met meerkeuzevragen: welk antwoord past het best -Verhalen bestaand uit 4 zinnen: wat is de eerste zin of de laatste zin.

Wat kunt u thuis doen? Leg de lat niet te hoog Reken- en taaltassen, bibliotheek! Boeken lenen in de bibliotheek. Denk ook aan informatieve boeken! (algemene kennis) Bezig zijn met lezen moet plezierig zijn. Veel voorlezen uit prentenboeken en hetzelfde boek vaker voorlezen. ( hardop denkend, interactief voorlezen en ‘gewoon’voorlezen). Verbanden en relaties kunnen leggen. Het oorzaak-gevolg benoemen, vooral in het dagelijkse leven. Sluit aan bij de belevingswereld, leeftijd en het niveau van uw kind Zorg voor een ontspannen sfeer. Geef complimenten en wees positief over het lezen.