NIBI 2017 – Eiwitsynthekenen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Redactioneel schrijven Les 3
Weten jullie nog wat dit is?
Nectar & Biologie voor jou: een vergelijking
Autisme en Mindmap Thuis en op School
DNA Korte herhaling.
Teamleren, hoe werkt dat?
Toetskwaliteit LAW onderwijsmiddag Leendert van Gastel, Amstel Instituut 24 mei 2005.
21.3 PCR-techniek Dubbelstrengs DNA verhitten, resultaat: enkelstrengs DNA Afkoelen Binding complementaire DNA-primers op specifieke plekken los DNA.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Collectief portfolio groep 3
EIWITSYNTHESE.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Effectieve instructie
Hoofdstuk 10 : Van DNA tot eiwit
Literatuur XL Net even iets verder kijken…. Idee Groepjes van 2 Je schrijft een essay van minimaal 2000 woorden Of je houdt een presentatie van 15 minuten.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
Het toepassen van bruin papier voor procesbeschrijvingen in workshops
EIWITSYNTHESE.
DNA Replicatie 1. Origineel DNA molecuul: dubbele streng
Transcriptie en translatie van het DNA
instructie presentatie
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
MedMec01-2 Les schema per week
DNA en eiwitten.
Paragraaf 3.3 DNA vertaald.
HIV replicatie.
Genexpressie = de mate waarmee het DNA van een gen gekopieerd wordt naar mRNA en mRNA vertaald wordt naar een aminozuurvolgorde.
Theorielessen in projectmatig werken
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
In deze presentatie ga je wederom kijken hoe het DNA wordt
Thema 8 Moleculaire genetica
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
DNA, RNA en Eiwitsynthese
B5 translatie en eiwitsynthese
Thema 2 DNA.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Sleutels, codes en aanwijzingen
DNA-replicatie.
13.4. t/m De ruimtelijke vorm van eiwitten Nadat een eiwit in de cel is aangemaakt, vouwt het zich spontaan in een kluwen, die kenmerkend is voor.
6A1-Stofwisseling. B4 Eiwitsynthese (les3). Hoe haal je de INFO van het DNA? Volgorde van de ‘letters’ A-T-G-C = info. Één gen bevat de info voor één.
B4 TRANSCRIPTIE. DEZE LES Uitleg B4 Transcriptie Nakijken opdrachten B3 Opdrachten maken B4.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Het fitte voorjaar Dit is jouw kans om gezellig en op een leuke manier Fit te worden/blijven! I.s.m. het management team organiseert het Feestcomité vele.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
6A1-Stofwisseling. B4 Eiwitsynthese (les3).
Doel Brede oriëntatie op de doelgroep ouderen
Interactief oefenen, formatief toetsen
Ervaringen met “Wisselwerking en Beweging”
Onderhouden bestratingen
Verschil tussen RNA en DNA
Mijleer Les 1.
Eiwit synthese.
Puntentelling Teams Geschat
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Sleutels, codes en aanwijzingen
Beste Havo 4..
DNA, RNA en Eiwitsynthese
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
nibi conferentie 2019 Annnemieke Gemmink, CLV
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Kunst, Wetenschap & Technologie Irritant! groep 6 t/m 8
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

NIBI 2017 – Eiwitsynthekenen Jentina Ardesch & Joanne Duijvestijn

Hoe het zo kwam… Zij-instromers Creatieve collega scheikunde Benno Hams Onderzoek met de UT (Wout Kenbeek, Wouter van Joolingen en Kim Schildkamp) Ervaring met knutselen modellen eiwitsynthese (artikel Niche): begrip prima, onvrede over benodigde tijd en meeliftgedrag Kan het anders?

Beeldsamenvatting Gebruikt bij scheikunde Zie Leraar24: Beeldsamenvatting van Frits Pals een tekening van een leerling waarin de leerstof wordt weergegeven. Deze helpt de leerling om de stof makkelijker te onthouden. een contactmoment tussen leraar en leerling waarbij de tekening gebruikt wordt als medium. ‘Een plaatje met een praatje.’

Beeldsamenvatting eiwitsynthese Een model van een proces Dwingt leerlingen goed te kijken Maakt goed zichtbaar of proces begrepen is Relatief snel na te kijken Goede resultaten bij CE

Beeldsamenvatting eisen Geef proces weer in beelden Zo min mogelijk woorden Duidelijk voor een leeftijdsgenoot ‘Beweging’ zichtbaar in proces A3 (eventueel 2x A3) Binnen 1 lesuur (50 minuten) Gebruik Binas/boek toegestaan

Beeldsamenvatting in drie delen DNA replicatie (oefening, klassikale bespreking) Transcriptie (oefening, individuele feedback) Translatie (PO)

Beeldsamenvatting voorbeeld Voorbeeld DNA replicatie tekening: Wat valt je op?

Beeldsamenvatting zelf oefenen in 25’ Maak een beeldsamenvatting van de transcriptie. Je mag je boek/BINAS gebruiken Laat in ieder geval de volgende onderdelen zien: RNA basen Enkele losse nucleotiden (die ingebouwd worden) dsDNA 5’ en 3’ uiteinden van DNA en RNA RNA polymerase Exon en intron Splicing mRNA

Beeldsamenvatting transcriptie Aan de hand van enkele voorbeelden van leerlingen bespreken in kleine groepjes wat wel en niet goed is

Beeldsamenvatting transcriptie Aan de hand van de voorbeelden van leerlingen bespreken in kleine groepjes hoe dit als PO beoordeeld kan worden

Beeldsamenvatting translatie Door ons gebruikte beoordelingsmodel   Max score Netheid 10 Originaliteit Dynamisch Compleet Correct 30 Duidelijk 20 Bonus  10 Totaal 100

Beeldsamenvatting leuke ideeën? Suggesties voor verbetering? Ook bruikbaar op andere manieren?

Verloting gebruikte boeken Beschikbaar gesteld door Petra van der Zanden, uitgever van Nectar Oud-leerling Bataafs Lyceum

Dank voor jullie aandacht! Vragen/leuke ideeën zijn altijd welkom: j.ardesch@osghengelo.nl j.duijvestijn@osghengelo.nl