Semantiek 2016-2017 week 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Introductie tot het mentaal lexicon
Advertisements

VOLGENS MIJ STAAN DIE BEUGELTJES ECHT WEL TE DICHT BIJ ELKAAR !!!
Lesgeven en begeleiden
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Hoe werkt een powerpoint?
Module 1 – Dag 1 Hallo.
Onderwerpen workshop 2 Categorieën Blog pagina’s Meer met artikelen Hyperlinks Modules Gebruikersbeheer Joomla Workshop 2.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
Cognitieve linguïstiek
Godsdienst 1.
CHINESE HOROSCOOP ONGELOOFLIJK PRECIES!.
M NECRAFT PLAATJES TUTORIAL #5 BANNERCRAFT.
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #1 ZWAMBIE ZWAMBIE ZWAMBIO!
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 digitale fotografie en bewerking les 3.
Township  Maken van een huis.  Arme zwarte bevolking  Huis in de township  Vooraanzicht van het huis  Plattegrond van het huis  Bewoners van het.
Solliciteren: wat wil ik?
Een eerste kennismaking
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 2 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert 1 Keuzemodule Nederlands als tweede taal 11 november 2015.
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
Het belang van voorlezen
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Quiz Breuken.
Week 5 Pragmatiek. 1. Begrippen vorige week kort herhalen 2. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 3. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair.
Semantiek
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Semantiek week 3.
S/k/l interviewen.
Kennismaking met programmeren
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Communicatie Les 1.
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Vul in wat persoonlijke en niet persoonlijke gegevens zijn
Bekijk en bespreek dit filmpje. Kunt u het filmpje niet afspelen Bekijk en bespreek dit filmpje. Kunt u het filmpje niet afspelen? Gebruik dan de.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Semantiek week 5.
ADL (6) 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Rob Goossens Wat weten we nog?.
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Kennismaking met programmeren
Schuldig of onschuldig?
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Volksuniversiteit Zwolle
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Slim tellen.
Leerjaar 3 Nask1 H7 Materie §1 Moleculen.
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
Inspelen op Innovaties
Slim tellen.
nibi conferentie 2019 Annnemieke Gemmink, CLV
Les 4: iedereen is anders
Communicatie 5e les.
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Plantenteelt vakdag R. Soesman.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Semantiek 2016-2017 week 4

Welke vragen staan centraal? Prototypen Waarom lees je zelden dat een gemeente "een mannelijke burgemeester" heeft?

wat gaan we vandaag doen? 1. Herhaling begrippen vorige keer 2. ‘Teken een huis’ 3. Afbeeldingen indelen 4. Hand-out opdr. 3 5. Evaluatie kennis: kaas 6. Afronden op doelen + vooruitblik volgende week

doelen 1. Je herhaalt de begrippen homonymie, polysemie, metaforisering, metonymisering. 2. Je kunt omschrijven wat een prototype is. 3. Je kunt uitleggen wat de relatie tussen een prototype en intensie/extensie is.

1. Herhaling begrippen vorige keer Hand-out: opdr. 1. Eerst individueel, dan uitwisselen met buren.

1. Hand-out opdr. 1

1. Hand-out opdr. 1

1. Hand-out opdr. 1

wat gaan we vandaag doen? 1. Herhaling begrippen vorige keer 2. ‘Teken een huis’ 3. Afbeeldingen indelen 4. Hand-out opdr. 3 5. Evaluatie kennis: kaas 6. Afronden op doelen + vooruitblik volgende week

2. Teken een huis Opdracht: teken een huis. (2 min.)

2. Teken een huis Bij wie lijkt het huis hier op?

2. Teken een huis En bij wie hier op?

2. Teken een huis En wie heeft er zoiets?

2. Teken een huis Of dit?

wat gaan we vandaag doen? 1. Herhaling begrippen vorige keer 2. ‘Teken een huis’ 3. Afbeeldingen indelen 4. Hand-out opdr. 3 5. Evaluatie kennis: kaas 6. Afronden op doelen + vooruitblik volgende week

3. Afbeeldingen indelen Stoelen + tafels aan de kant: loopruimte. Vind je het plaatje echt een typisch voorbeeld van de categorie waarbij het hoort? Dan aan de linkerkant staan. Plaatje juist geen typisch voorbeeld: rechts. Mwah? In het midden.

3. Afbeeldingen indelen

3. Afbeeldingen indelen

3. Afbeeldingen indelen

3. Afbeeldingen indelen

3. Afbeeldingen indelen

3. Afbeeldingen indelen

3. Afbeeldingen indelen

3. Afbeeldingen indelen

3. Afbeeldingen indelen

3. afbeeldingen indelen

3. afbeeldingen indelen n

wat gaan we vandaag doen? 1. Herhaling begrippen vorige keer 2. ‘Teken een huis’ 3. Afbeeldingen indelen 4. Hand-out opdr. 3 5. Evaluatie kennis: kaas 6. Afronden op doelen + vooruitblik volgende week

4. Hand-out opdr. 3 prototypen in taal Dus: we hebben favoriete voorbeelden van categorieën. ≠ uitsluitend plaatjes. Hand-out opdr. 3 + 4 maken. - Opdr. 3: welke begrippen kies je om in te vullen? - Opdr. 4: kun je 'zitmeubels' classificeren? En kun je jouw keuzes expliciet maken en weergeven in een taxonomie? Eerst individueel. Dan in tweetallen. Daarna uitwisselen met ander tweetal.

4. Hand-out opdr. 3 prototypen in taal Woordveld: - Algemener begrip: hyperoniem. (Hoger in taxonomie.) - Daaronder: hyponiem. - Hyponiem specifieker, dus intensie groter. - Hyponiemen nemen intensies hyperoniemen over.

wat gaan we vandaag doen? 1. Herhaling begrippen vorige keer 2. ‘Teken een huis’ 3. Afbeeldingen indelen 4. Hand-out opdr. 3 5. Evaluatie kennis: kaas 6. Afronden op doelen + vooruitblik volgende week

5. Evaluatie kennis: kaas A B C

wat gaan we vandaag doen? 1. Herhaling begrippen vorige keer 2. ‘Teken een huis’ 3. Afbeeldingen indelen 4. Hand-out opdr. 3 5. Evaluatie kennis: kaas 6. Afronden op doelen + vooruitblik volgende week

doelen 1. Je herhaalt de begrippen homonymie, polysemie, metaforisering, metonymisering. 2. Je kunt omschrijven wat een prototype is. 3. Je kunt uitleggen wat de relatie tussen een prototype en intensie/extensie is.

Volgende week 5 (13 dec.) Kleurt taal je wereldbeeld?   Kleurt taal je wereldbeeld? Zien sprekers van verschillende talen de wereld ook verschillend? - reader § 2.2, 2.3, 3.4 - Taalcanon*: Kleurt taal je wereldbeeld?