LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

Welkom op de informatieavond van groep 7!
toolbox deco-procedure
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Les 5: orde en klassenmanagement
workshop praten werkt! Karianne Kalshoven François Raymond
Van doelen naar reflectie
Module 1 – Dag 1 Hallo.
Kennis-spel meerkeuzevragen.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Herkennen laaggeletterdheid
CanDo Coaching.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Laaggeletterden herkennen en dan?
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie met ouders
Clarine van Ommeren Stichting Lezen & Schrijven
Laaggeletterdheid in de zorg
Solliciteren: wat wil ik?
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
De Bijbel, het meest verkochte boek….
Praktijkervaring en reflectie
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
1 : De sollicitatie-brief + Curriculum vitae 2 : Het sollicitatie-gesprek 3: Vervolgprocedures SLC21 : Solliciteren.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Presentatie Laaggeletterdheid Project Lang zullen ze lezen Inge Schouwink BWI Het Palet Schijndel Schijndel, 2 februari 2009.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Schoolopbouwwerk Menen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Ouderavond
Loopbaancompetenties
kennis- en informatieavond leerjaar 2 september schooljaar
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Laaggeletterdheid en de BPV
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Beeld magazine.
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Thema 4: Zo bereik je meer
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Aanpak van laaggeletterdheid
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)

Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Logboek & planners ..
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Sander Blumink Ellen Baan 6 oktober 2018
Ook wij als Wijkracht!?.
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
Hoe volgen wij onze kinderen?
Procedures aan begin van het jaar
Transcript van de presentatie:

LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID Herkennen van laaggeletterdheid en doorverwijzen

Laaggeletterdheid Terugblik les 1  wat is laaggeletterdheid en wat betekent laaggeletterdheid bij ouders voor de kinderen? Definitie: Iemand is laaggeletterd of functioneel analfabeet als hij of zij niet in staat is gedrukte of geschreven informatie te gebruiken om: te functioneren in de samenleving; te functioneren op de werkplek; eigen doelstellingen te realiseren; eigen kennis en ontwikkeling te realiseren.

Film over laaggeletterden Kijk en luister naar de film ‘Canon van Laaggeletterden’ van The Light Fantastic Wat valt je op aan de mensen uit de film? Had je gedacht of verwacht dat ze laaggeletterd waren als je dit niet had geweten? Welk gedrag zie je terug bij de mensen uit de film?

Kenmerken van laaggeletterden Waaraan merk je nu dat ouders van leerlingen uit je klas mogelijk laaggeletterd zijn? Ga hierover met een medestudent in gesprek. Vorm tweetallen Schrijf de kenmerken die je verwacht waar te nemen op kaartjes Plak de kaartjes op de flap

Gedragskenmerken Waaraan merk je verder dat een ouder van een kind uit je klas mogelijk laaggeletterd is? Ouders  lezen geen brieven of documenten over hun kind Ouders vergeten afspraken die schriftelijk zijn gemaakt Ouders stellen vragen over informatie die schriftelijk is gegeven Ouders hebben geen agenda Ouders zetten nooit iets op papier wanneer dat wel logisch zou zijn  Ouders hebben geen e-mailadres of gebruiken de e-mail nauwelijks …

Gedragskenmerken van laaggeletterden

Gedragskenmerken Uitvluchten verzinnen om taaltaken te vermijden (bril vergeten, lelijk handschrift) Afleidingsmanoeuvres om taaltaken te vermijden(hond, kind, mobieltje) Thuis zijn er weinig of geen boeken Geen bezoek aan bibliotheek Kind wordt nooit voorgelezen thuis Kind wordt niet geholpen door de ouders met huiswerk Belangrijk: bovenstaande betekent NIET dat iemand laaggeletterd is. Als meerdere kenmerken herhaaldelijk voorkomen krijg je een VERMOEDEN van laaggeletterdheid.

Herkennen van laaggeletterdheid en verder… Wat doe je als je vermoedt dat een ouder laaggeletterd is? Vertrouwen opbouwen Gesprek aangaan Verwijzen naar mogelijkheden voor scholing Welke informatie heb je nodig?

Herkennen van laaggeletterdheid en verder… Welke informatie heb je nodig als je een ouder wilt informeren over scholing? Welk ROC zit in de omgeving van je school? Waar is de Educatie-afdeling van deze school? Wie is contactpersoon voor nieuwe deelnemers? Wat voor cursussen zijn er?

Herkennen van laaggeletterdheid en verder.. Hoe ga je het gesprek met de ouder aan? Je gaat in gesprek over mogelijkheden voor scholing. Daarbij kom je bezwaren en vragen tegen. Hoe ga je daarmee om? Wat gaan we doen? SPEEDDATE bezwaren scholing laaggeletterden

Speeddate bezwaren scholing laaggeletterdheid Situatie: gesprek tussen laaggeletterde ouder en leerkracht / onderwijsassistent / pedagogisch werker Wat gaan we doen? Maak een binnenring en een buitenring rond de tafels Studenten in de binnenring schuiven elke ronde door Studenten aan de binnenring spelen professional (leerkracht/oa/pw) Studenten aan de buitenring spelen laaggeletterde en begint met het bezwaar Student aan de binnenring reageert op het bezwaar Student aan buitenring plakt sticker op kaartje indien tevreden over professional 

Speeddate bezwaren scholing laaggeletterdheid Wat werkte goed in het gesprek? Wat werkte juist niet goed? Wat is het belangrijkste dat je hebt gehoord?

Volgende keer! Huiswerk : Maak een plan voor het onder de aandacht brengen van laaggeletterdheid op jouw BPV-plek Presenteer je plan Wees creatief 

Tot de volgende keer!