1 Afstuderen interne communicatie bij de unit Gegevens 2 februari 2017 Hanneke van der Linde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Beleidsplan sc Victoria ’04
1 Conferentie ‘Van pakketmaatregel naar pakketidee’ Bestuurlijke conferentie ‘van pakketmaatregel naar pakketidee’ Henk Castelijns, manager MEE ZOB Brabant.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Medezeggenschap en de Benchmark
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
VERWERKING GESPREKKEN v w e l k o m Advieswerk INFINITE - de mens centraal - - de mens centraal - Johan Royeaerd Johan Royeaerd Koningsbergweg
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Samen sterk in verandering
Personeelsessie LOKO.
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Aanpassing gesprekscyclus donderdagoverleg 2 oktober 2014.
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Praktijkervaring en reflectie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Koffieochtenden met professional. Betekenis * Ouders hebben soms te weinig zelfvertrouwen. * Ouders kunnen veel steun hebben aan elkaar; deze mogelijkheid.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Inpassing jeugd-ggz in de drie uitvoeringsvarianten Bijeenkomst 4 juli 2016 met gemeenten, zorgaanbieders en softwareleveranciers met ondersteuning vanuit.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Workshop 2 Samenwerken in je team met groepen
Veerponten Noord-Limburg
Het postkantoor van windows
Ouders en school samen Maart 2016
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Duurzame inzetbaarheid
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Duurzame inzetbaarheid
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Uitkomst Quickscan Kampen
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Retail Hoeksche Waard Communicatie.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
EVALUATIE MIJN.DUIVENSPORTBOND.NL
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

1 Afstuderen interne communicatie bij de unit Gegevens 2 februari 2017 Hanneke van der Linde

Aanleiding Hoe functioneert de interne communicatie bij de unit Gegevens in relatie tot de visie van CAP op interne communicatie?  Theoretisch kader  Interviews, field research, desk research, observatie  Kwalitatieve vragenlijst tbv enquête pre-test  Pré-test  Enquête 2 Centrale vraag Personeelsmonitor 4.7 score op Informatie en Communicatie 2 Onderzoek

3 Analyse beleidsinformatie, taakinformatie, beheerinformatie, sociale informatie

4  Maak communicatie persoonlijk  Laat de lijn weer als lijn functioneren  Neem HR-communicatiebehoefte op in de PoP-cyclus  Medewerkers hebben een grote behoefte aan ad hoc informatie Algemene samenvatting communicatie-advies 4 Aanbeveling lijnmanagers  Cascade - informatie van plv directeur naar lijnmanagers  Lijnmanager = spilfunctie -> moet daarom over voldoende informatie beschikken ivm cascade -> vertaalslag maken naar medewerkers  Verstrek informatie op ad hoc basis  Willen medewerkers iets specifieks weten -> dit op voorhand aangeven zodat lijnmanagers zich kunnen voorbereiden (evt. ter rade bij collega’s kunnen gaan)  Communicatie is faciliterend aan het proces bij GAP’s -> visie van CAP op interne communicatie moet breder  Door de reorganisatie -> altijd goed acties ->structureel inloopsessies organiseren (zowel nu belangrijk als in de toekomst, hoe meer veranderingen, hoe meer goede communicatie nodig Aanbevelingen irt visie communicatie CAP

5 Keek op de week plv directeur en lijnmanagers  Communicatie vast onderwerp op de agenda  Vooraf aangeven welke communicatie info nodig van plv directeur of van collega- lijnmanagers -> beter voorbereiden  Communicatie vast onderwerp op de agenda  Medewerkers indien mogelijk vooraf aangeven welke communicatie-informatie zij nodig hebben van de lijnmanagers -> beter voorbereiden  Laat de lijnmanager globaal aangeven welke andere managers zij de betreffende week spreken -> evt knelpunten van medewerkers kunnen zij dan meenemen naar de betreffende collega-lijnmanager/unit/cluster/keten/BD-niveau -> zo blijven de communicatielijnen zo kort en effectief mogelijk  Op verzoek van de respondenten (medewerkers) extra beleidsinformatie tav het functioneren van het primair proces verstrekken Keek op de week lijnmanagers en medewerkers

6 Inloopsessies op teamniveau, unitniveau, ketenniveau of BD-niveau  Stuur een paar dagen voor aanvang een mail naar iedereen met vraag welk soort communicatie- informatie behoefte is -> lijnmanagers kunnen zich daardoor beter voorbereiden  Zorg dat alle lijnmanagers uit de unit aanwezig zijn -> direct vragen over de unit heen gesteld kunnen worden  Geef het podium voor een brede effectieve invulling van de sessie. Mensen zien elkaar maar weinig, laat ze netwerken en kijken hoe ze elkaar kunnen helpen in de keten. SAMEN STERK.  Gluren bij de burensessies -> team/units over de keten heen met elkaar verbinden -> medewerkers willen meer informatie andere managers en collega’s overige BD-onderdelen -> daarom alle keyplayers uitnodigen -> hierdoor kan er direct antwoord op vragen gegeven worden Is vanuit het management tevens een podium om hun visie aan te geven -> geeft richting aan het wat + hoe Eenduidige boodschap -> iedereen hoort plenair hetzelfde ‘verhaal’ Tevens een moment om te pijlen (meten) hoe de communicatie-informatie gewaardeerd wordt Je kunt ketenbrede resultaatbespreking houden incl. knelpunten benoemen kijken naar trends en eventuele oplossingen leercirkels inrichten Raakvlakken in het proces gezamenlijk in kaart brengen ivm risico’s en knelpunten Teamniveau Unitniveau (lijnmanagers unit + medewerkers) Ketenniveau (lijnmanagers, ketenregisseurs en medewerkers in de keten)

7 Kennissessies op teamniveau, unitniveau, ketenniveau  Klankbordgroep oprichten, met als doel (medewerkers) mee te laten denken over onderwerpen die gedeeld moeten worden (soort communicatietafel). 7 Algemene ondersteuning vanuit team communicatie bij inloopsessies, kennissessies etc.  Hoe breng je de boodschap  Ontwerp van het programma  Observeren, gevolgd door feedback  Goede balans tussen formeel en informeel

Taakinformatie, beheerinformatie, beleidsinformatie op lange termijn  Het landelijk intranet met gecentraliseerde taakinformatie en beleidsinformatie (intranet is ‘slechts’ extra ondersteuning)  CAP-net inrichten: Alle medewerkers oproepen dagelijks het CAP-net te bekijken Opdrachtgever vraagt aan lijnmanagers dagelijks het CAP-net te bekijken + relevante informatie door te vertalen naar de medewerkers (in dagstart/keek op de week) Taakinformatie, beheerinformatie, beleidsinformatie op korte termijn HR-communicatiebehoefte  Er is maandelijks een portefeuille-overleg (lijnmanager HR – plv directeuren)  Geef vanuit bedrijfsvoeringsoverleg de opdracht een link te plaatsen op CAP-net naar Servicepunt Belastingen  Tav persoonlijke ontwikkelingen: neem dit mee in functioneringsgesprek (FG) Bundel gezamenlijke input uit FG -> opnemen in strategisch personeelsplan Zet persoonlijke ontwikkeling op de agenda in overleg lijnmanagers – HR-adviseur  Mbt weten wie waar zit in de organisatie: Geef opdracht aan de communicatiemedewerker unit Gegevens een organogram aan te leveren bij zowel de eigen medewerkers als bij de communicatiemanager CAP, ter plaatsing