Resultaten studietijdmeting schakelprogramma komische wetenschappen 1 e semester academiejaar
Doelstellingen studietijdmeting Bestuderen of de studiebelasting voldoende gespreid is in de tijd o Evolutie doorheen semester o Verschillen tussen opleidingsfases en opleidingen Bestuderen of de reële studietijd overeenkomt met # studiepunten o Voor opleiding als geheel o Per OPO
Aanpak studietijdmeting Studietijdmeting bij schakelprogramma Meting bij volledige studentenpopulatie Via webapplicatie gekoppeld aan ISP’s studenten (KronosMetis) Studietijd ingevuld ca. per 3 weken + na blok & examens Apart per OLA Opgesplitst in verschillende types activiteiten o Contacturen / opdrachten / studeren Reminders via , invullen in computerlokaal, … Resultaten gecombineerd met extra info uit SAP o Studieresultaten, vooropleiding, …
Assumpties en berekeningen Berekeningen met jaarvakken: # studiepunten gehalveerd o Want: andere helft is in principe ingeboekt in 2 e semester Berekeningen gemiddeldes voor volledige opleiding: studenten een gewicht gegeven in verhouding tot het # studiepunten waarvoor ze de meting hebben ingevuld o Want: studenten met deels ingevulde meting of met beperkt ISP (deeltijds pakket) mogen gemiddelde niet vertekenen Berekeningen van gemiddeldes per student: voor elke meetperiode het gemiddelde genomen van enkel die studenten die de relevante periode hadden ingevuld, en voor de totale belasting de som van die gemiddeldes o Want: niet ingevuld ≠ 0. Beperkte respons mag het gemiddelde niet omlaag trekken.
Opmerkingen Resultaten worden verwerkt in feedback voor elke docent apart, specifiek over de eigen OPO’s/OLA’s o Aantal studenten meting ingevuld o Reële versus begrote studietijd o Evolutie doorheen semester per type activiteit Opletten met conclusies: soms klein aantal studenten → Studietijdmeting vooral om te checken of bestaande vermoedens kunnen kloppen Na 2 e semester: resultaten beide semesters samenleggen om totaalbeeld te krijgen o Studietijdmeting voor 2e semester loopt momenteel
Schakelprogramma komische wetenschappen SP KW
Profiel respondenten (1) → Hoge respons (73%) → Matige verschillen in totaal% en CSE, vooral beter presterende studenten ingevuld → Respondenten gemiddeld uitgebreider ISP SP KW
Profiel respondenten (2) → Proportioneel meer ingevuld door vrouwelijke studenten, slechts in beperktere mate door mannelijke studenten → Verhouding vooropleidingen in elke groep min of meer vergelijkbaar SP KW
Totale studietijd 1 e semester → Merk op dat er mogelijk nog studenten heroriënteren na het 1 e semester, en dat zij hier het gemiddelde kunnen vertekenen. SP KW
Studietijd per type activiteit SP KW
Spreiding studiebelasting SP KW
Spreiding per type activiteit SP KW
# studenten periodes ingevuld # periodes ingevuld (max=7) Studietijd per OPO SP KW
Conclusies?