4 dagen weg van werk en thuis van idee tot werkbaar plan
Wat? Enkele dagen weg van school en vertrouwde omgeving Intensief en uitdagend programma Focus op praktijk; theorie enkel ter inspiratie Van idee tot werkbaar plan Hulp vooraf (1 kennismakingsgesprek) en bij verdere stappen (2 opvolggesprekken)
Wat?
Waarom? "We wisten het al, maar het werd hier nog eens overduidelijk bevestigd: je leert het meest van elkaar." “Iedereen legde zijn pijnpunten bloot. Confronterend, maar wel cruciaal.” “Zeer belangrijk om je project te kunnen voorstellen aan mensen die jou of je project niet kennen. Strenge maar faire en bruikbare feedback van jury gekregen en er achteraf ook interessante gesprekken mee gehad.” “De interactieve oefeningen en het pitchen vond ik zeer interessant.” Deelnemers aan het woord van Bootcamp Sociaal Ondernemen van De Punt, waarvan met succes al 5 edities georganiseerd werden
Waarom? Lorenzo Colle aan het woord, deelnemer aan Bootcamp Sociaal Ondernemen 4 De familie Colle heeft reeds jaren ervaring met het creëren van olijfoliesmaken op ambachtelijke wijze, voor de eerste wereldoorlog zijn enkele familieleden uitgeweken naar Frankrijk (Bordeaux) en Spanje (Somontanostreek). De twee broers vertrokken naar Frankrijk en specialiseerden zich in de wijn, de andere verdiepten zich in de Somantanostreek vanaf de jaren 80. In die tijd nam de kleinzoon het over en begon olijfoliecreaties te maken. Hij stond erop de meeste kruiden zelf te kweken en legde gedurende jaren contact met buitenlandse kruideniers. In het jaar 2010 heeft Lorenzo Colle de interesse van olijfolie overgenomen en is zelf begonnen met het idee "waarom niet op de Belgische markt ?".
Waarom? Uit uitgebreide evaluatie na de 5 afgelopen edities blijkt dat de deelnemers o.a. volgende aspecten enorm appreciëren: Werken aan eigen sociaal ondernemingsidee Bouwstenen van een ondernemingsplan komen aan bod Praktische aanpak doorheen de hele week Interactie met lotgenoten Effectieve stappen vooruit op korte tijd Ervaring die je niet snel vergeet De algemene score die ze geven is 89,8%. Maximum tot hier
Voor wie? ondernemende studenten met een concreet, haalbaar en innovatief idee Open staan voor sociaal ondernemen Uiteenlopende richtingen zijn een meerwaarde en kunnen zelfs versterkend werken
Wanneer? Weekend tot midweek Van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat De intersemestriële week of paasvakantie is een interessante periode
Stappen? 1.Creëer draagvlak 2.Overtuig partners 3.Kies periode en locatie 4.Stel een programma samen 5.Contacteer juryleden en sprekers 6.Communiceer naar studenten 7.Voer kennismakingsgesprekken 8.Doe de briefings en zet alles klaar 9.Vertrek op bootcamp, olé! 10.Evalueer en voorzie nazorg
Tot slot... Hulp nodig bij het creëren van je eigen bootcamp? We denken graag mee! Pieter Werrebrouck Coördinator bedrijfsadvies 09/