Beeldend klas 2 hoofdstuk 1 - Vorm. Vorm letters In deze lessen kijk je naar vormeigenschappen van letters. Je leert lettertypes herkennen. Je leert wat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
Advertisements

Boeken voordat de drukpers werd uitgevonden
Logotypes Woord- en beeldmerken.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Beeldende aspecten Vorm
Lesgeven en begeleiden
Vorm en Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Thema: mijn schaduw verrast me
Fauvisme = Kijk naar het filmpje. Wat valt op? Let het kleurgebruik, manier van afbeelden (als een foto of juist niet), vormen, etc.
Functionaliteit en decoratie Interactieve les 17 juni 2009 Gemeente Museum Den Haag Leo van Rutten – rk basisschool De Fontein.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
B OEKDRUKKUNST 2 rootje ‘ Verandering ’ Bron afbeelding achtergrond : http :// www. clipartpal. com / clipart _ pd / education / openbook 1. html http.
Een werkstuk maken.
3e jaar Blok 3: tekenen en handvaardigheid
M IJ N I M M E R S I V E S P A C E ( Scenario ). Beschrijf de wereld die je wilt maken Wat is jouw visie op die wereld? Wat wil je overbrengen? Maak je.
Beroepen.
Reclame Masters | Ik en reclame!
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
Peter Diem Koeien. Wie is die Peter? Kunstenaar uit Nederland. Veel voorkomend thema in zijn werk: koeien. Gebruikt veel felle kleuren, geen wit meer.
Gebruik alleen kleine letters en kies voor Opslaan als. Sla daarna bijvoorbeeld op als frans.html.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Lekker hangen! Een hangplek in schutkleuren of signaalkleuren Blz
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted Noten (design) i.s.m. Stedelijk Museum Amsterdam Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted.
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 2 Structuur DAL/RvP 2014.
Hans Innemee Drieluik in de stijl van…. Over Hans Innemee Een Nederlands kunstenaar. Studeerde grafische technieken. werkte geruime tijd als tekenleraar.
Graffiti Eind jaren 60 tot Heden.
COMPOSITIE Wat is compositie?.
Kubisme Een stroming in de kunst vanaf 1900 tot ongeveer 1920
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Portret in beeld THTEX.
ME, YOU: KUNSTCREW! KUNSTPROJECT MET MUSEUM KRANENBURGH IN BERGEN
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
“Maar het huis blijft staan, want het is stevig gebouwd.”
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 1 Vorm
Piet Mondriaan
Songtekst in beeld   Muziek kan dienen om een boodschap te vertellen… vaak gaat dat door middel van songteksten. Met foto’s kun je een beeldend verhaal.
Huiswerkopdracht Politiek
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Tekenen in zicht DEEL 2 HOOFDSTUK 1 Vorm
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
NSCCT Instructie groep 7
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 1 Vorm
Losse onderdelen die samen één geheel vormen
NSCCT Instructie groep 6
Dit was Piet Mondriaan. Hij is een hele beroemde Nederlandse schilder
volgende bladzijde terug
Transport middel van de toekomst
Art & Design Gt 1 Architectuur: Torens
BRUGGEN Art & Design opdracht ‘Architectuur’ - GT1
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
Art & Design Productvormgeving.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
Wat gaan we doen? 1. Introductie CKV 2. Opdracht kunstdossier 1.
Vincent van Gogh.
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
voorbeeld volgende bladzijde terug
Art & Design Grafisch vormgeven
voorbeeld volgende bladzijde terug
Art & Design Grafisch vormgeven
volgende bladzijde terug
voorbeeld volgende bladzijde terug
voorbeeld volgende bladzijde terug
voorbeeld volgende bladzijde terug
voorbeeld volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

beeldend klas 2 hoofdstuk 1 - Vorm

Vorm letters In deze lessen kijk je naar vormeigenschappen van letters. Je leert lettertypes herkennen. Je leert wat een “logo” en een Wat een “pictogram” is. Je leert letters te tekenen. Je leert wat “typografie” is. Je leert over de geschiedenis van letters in de kunst.

overal letters om je heen…

met letters kun je communiceren Als je op school een werkstuk maakt, kies je altijd een lettertype dat je gewoon mooi vindt, goed leesbaar is, sierlijk is, krachtig is… Heb je zelf een voorkeur voor een bepaald L e t t e r t y p e? “ Lettervormen worden symbolen met betekenissen ” Op een computer kun je heel veel kiezen maar waar is het eigenlijk begonnen?

hiëroglyfen Hiëroglyfen waren een van de eerste zichtbare vormen van communicatie. De vormen stellen plaatjes voor in een steen die verwijzen naar woorden of klanken. Tijd: 3100 v. Chr. Plaats:Egypte,Midden-Oosten China

steen van Rosetta De “steen van Rosetta” werd ontdekt in Egypte. Hiermee werd het mogelijk om hiëroglyfen te “ontcijferen”. De Fransman Jean-Francois Champollion lukte het in 1822.

kleitablet Ongeveer 4000 v. Chr. Werkten volkeren in het Midden-Oosten met “kleitabletten”. Op die kleitabletten werd “tekst” aangebracht.

middeleeuwen In de Middeleeuwen werden boeken gekopieerd door ze over te schrijven. Monniken kopieerden zo onder meer de Bijbel of andere belangrijke boeken. Het beroep dat de monnik uitoefende heette: “kopiist”.

blokdruk Eerste helft van de 15 e eeuw werd gebruik gemaakt van blokdruk. De vormen worden uit hout gesneden. De blokken worden ingerold met druk- inkt. Het papier wordt gelegd op het blok. Aan de achterkant van het papier wordt gewreven waardoor de kopie ontstaat. De kwaliteit nam wel snel af na elke drukgang.

filmpje boekdrukkunst

filmpje typografie

Vormeigenschappen

Das Bauhaus

Jugendstil of “art-deco” Jan Toorop “slaoliestijl” Gestileerde lettervormen Afficheontwerp voor de Delftse Slaoliefabriek De NOF Calvé-Delft

typografie Willem Sandberg Nederlands typograaf Directeur Stedelijk Museum Amsterdam van 1945 tot 1963.

praktijkopdracht 1 “letters sjabloneren” Kies een aantal voor jou interessante lettervormen. Het aantal letters ongeveer 4 tot 5. Je mag de vormen zoeken in een tijdschrift of je zoekt ze op op je device. Sla de letters wel op! Maak van de letters een “sjabloon”. Dat is een letter die je eerst netjes natekent op dik papier of karton. Daarna snijd of knip je de letter uit. Gebruik de sjablonen meerdere keren om een stapeling van letters te maken.

praktijkopdracht 2 letters “logo ontwerpen” Schets (4 stuks) een voor jou favoriet voorwerp. Denk hierbij aan jouw sport, jouw hobby, een huisdier, muziekinstrument enz. Vereenvoudig de schetsen zodat je een mooie krachtige vorm overhoudt. Maak hiervan een persoonlijk logo dat je kunt gebruiken op een visitekaartje, sticker, op je agenda enz. Eis: letters, lettervorm of woord + vormschets voorwerp samenvoegen in je ontwerp van het logo.

voorbeelden logo’s

praktijkopdracht 3 letters “vrije compositie typografie” Op een wit vel tekenpapier van 25X32,5 cm maak je een “typografische compositie” van letters en lettervormen. Teken eerst met potlood de letters op en over elkaar. Zorg voor “overlap”. Bepaal welke vormen zwart moeten worden en welke vormen wit blijven. Let erop dat je compositie, de manier waarop je vormen op het vlak plaatst, interessant is om naar te kijken. Zorg voor groot verschil formaat letters. Schilder vervolgens heel strak en netjes de letters of lettervormen in zwart en wit met Oostindische inkt. Eventueel mag je werken met nog één grijstint.

praktijkopdracht 4 letters “emotieposter” Maak een poster die uit letters en lettervormen bestaat. De letters drukken door hun vormgeving emoties uit zoals: verliefd, boos, agressie, uitgeput, wanhoop… Door beeldende middelen zoals vorm, kleur en decoratie beeldt je gevoelens uit.

digitale huiswerkopdrachten (2) Eerste opdracht (praktijk) Voor de praktijkopdrachten zoek je naar lettertypes en letters die je kunt gebruiken voor de praktijkopdrachten. Sla de bestanden op in de map “beeldende vorming”. Tweede opdracht (theorie) Maak een werkstuk – poster waarin je het werk beschrijft van een kunstenaar die vooral veel doet of gedaan heeft met letters en lettervormen. Een typgraaf. Minimaal 1 A4 tekst net passende afbeeldingen/voorbeelden. Welke stijlkenmerken kun je vinden? Je mag het maken in een powerpoint, prezi of in een grafisch tekenprogramma.

begrippen pagina 1 van 3 Lettertype: een set tekens die (stilistisch) samenhang hebben door hun vormgeving. Stilitisch: de stijl, kenmerkende eigenschappen van een stijl. Typografie: vormgeving van tekst en/of letters Hiëroglyfen: schrift van de oude Egyptenaren Kleitablet: tablet uit klei met schrifttekens ongeveer 4000 v. Chr. Kopiist: een monnik die boeken overschreef. Blokdruk: een blok hout waaruit letters en vormen gesneden zijn die meermaals afgedrukt kan worden. Boekdrukkunst: het vermenigvuldigen van boeken door gebruik te maken een nieuwe reproductietechniek waarbij losse letters vaak gebruikt worden.

begrippen pagina 2 van 3 Sjabloneren: een vorm die je meermalen gebruikt, met open vormen waardoor de verf of pigment gewreven (tamponeren) wordt. Kapitaal en onderkastletter: in de typografie is kaitaal een “hoofdletter” tegenover onderkastletter als kleine letter. Let op: het heeft niet te maken met de afmeting van de letter! Stileren: vereenvoudigen en ook sierlijker of eleganter maken door vereenvoudiging van vormen. Decoratief: versierend. Restvorm: de omringende ruimte. De negatieve vorm die de ruimte omsluit.

begrippen pagina 3 van 3 Vormeigenschap: kenmerk van een vorm (open-gesloten, recht, cursief, schreef- en schreefloos enz.) Schreef: horizontale of verticale dwarsstreepjes aan de uiteinden van een drukletter. Bauhaus: Duitse school voor kunst van 1919 tot Jugendstil-art-deco: kunststroming tussen 1880 en Ornamenten, versieringen en sierlijkheid als beeldkenmerken.

handige links