Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Advertisements

Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
Preventieve instructiemethodiek
Groepsbijeenkomst Geheime handshake.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Welkom op de infoavond eerste leerjaar
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Informatie-avond Groep 3/4
Wat gebeurt er dit komend jaar?
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
ouderavond groep 3 - lezen
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Welkom in groep 5!.
Leerlijnen in relatie met de methode
Informatie- avond groep 6
Visie: rapport en portfolio
Infoavond groep 4.
Informatieavond groep 4
Structureel Coöperatief Leren
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Informatieavond groep 4
Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp. Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp.
WELKOM.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Welkom in het eerste leerjaar!
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Lees- en schrijfvoorwaarden
Visie van de Trekvogel De Trekvogel is de openbare basisschool in IJsselstein waar iedereen zichzelf mag zijn met respect voor elkaar. Waar elk kind gezien.
Basisschool Op De Horst
Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries. Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries.
Juf Miranda Molengraaf
INFO – AVOND 10 – VIERDE LEERJAAR.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Informatieavond Woensdag 23 september 2015.
ouderavond groep 3 - lezen
WELKOM bij de informatie-avond van groep 5.
Informatieavond groep 3
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Dyscalculie uit:
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Voorschotbenadering risicokleuters
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
Welkom.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Hoe leert u kind rekenen/schrijven?.
Informatieavond groep 3
Luisteren en begrijpen
Informatieavond groep 5
inoefenen van woordbeeld: visueel en auditief
Welkom in groep 6 Voorstellen Algemene zaken Toelichting vakken Vragen.
Circuit en hoeken.
Vrijdag 17 februari 2017.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Info-avond 2018 Juf Karen.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Transcript van de presentatie:

Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en taalschat

1 Lezen 1.1 Aanvankelijk lezen Hoe leren lezen? Stap 1 steunwoorden Stap 2 letters losmaken = analyse Stap 3 letters leren en onderscheiden Stap 4 letters opnieuw samenvoegen tot nieuwe woorden = echte lezen = synthese  auditief, visueel of beide  willen leren lezen = motivatie

1 Lezen 1.1 Aanvankelijk lezen Twee belangrijke opmerkingen Opmerking 1 de wisselrijtjes en het lezen met lettergroepjes Opmerking 2 zingend lezen = lezen met verlengde klankwaarde

1 Lezen 1.1 Aanvankelijk lezen Hoe kun je thuis helpen? 1 Lees elke dag! 2 Hou korte leesmomenten. 3 Hou het leuk, vermijd de sleur!  Spelletjes spelen geeft afwisseling. 4 Durf gerust eens meelezen als het wat moeizaam gaat.

1 Lezen 1.1 Aanvankelijk lezen Oefenen: met welke materialen?  Uit de klas -lezertjes -stappertjes en lopertjes -leesboek uit de klas -lees-cd uit de klas -doosje met letters en woorden

1 Lezen 1.1 Aanvankelijk lezen Oefenen: met welke materialen?  Aanvullend - de drie leesboxen ‘ik lees meer met mol en beer’ -de oefen-cd-rom -de tien krantjes van mol en beer -de drie kwartetspelen

1.2 Voortgezet technisch lezen -leestechniek verder blijven trainen -begrijpend lezen wordt belangrijker -leren samen lezen -plezier van het lezen ontdekken  Als ik kan lezen, gaat er een heel nieuwe wereld open! -differentiatie: het groene en het blauwe blik  verschillen tussen kinderen opvangen met aangepast oefenmateriaal

2 Schrijven 2.1 Spelling -letters/woorden kopiëren -letters/woorden kopiëren naar voorbeeld van juf/meester -letters/woorden zelfstandig schrijven (geautomatiseerd)  fouten voorkomen belangrijk daarom  als we oefenen, beter juist afschrijven dan fouten maken om die achteraf te verbeteren Ook thuis!!

2 Schrijven 2.2 Schrijfbeweging -van verticale (bord) naar horizontale vlak (blad) -van groot naar klein: beweging vanuit de schouder, vanuit de elleboog, vanuit de pols, met de vingers  groot belang van schrijfhouding, bladligging, pengreep -eerst zonder steunlijnen, daarna binnen lijntjes -afzonderlijke aanpak en schriftjes voor links- en rechtshandigen

2 Schrijven Oefenen? Spellen -met de cd-rom -met de schrijvertjes Schrijfbeweging -fijne motoriek evolueert -thuis ook letten op schrijfhouding, bladligging, pengreep

3 Luisteren en spreken -specifieke oefeningen -specifieke afspraken

4 Stellen -eerst mondeling -daarna eenvoudige zinnetjes en tekstjes

5 Taalbeschouwing 5.1 Taalsystematiek ontdekken hoe onze taal in elkaar zit: klanken, letters, woorden, zinnen… 5.2 Taalschat nieuwe woorden, uitdrukkingen leren kennen en gebruiken