Taalakkoord: Zet in op Taal!. Teksten begrijpen Hoeveel van een tekst moet je begrijpen om de inhoud te snappen? A. 70% B. 90% C. 100% Bron:www.makkelijklezen.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

Wat is VLM? Succesvol ondernemen met je medewerkers
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Flow als sturingsprincipe
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
Pedagogisch Sociaal Werk Stichting Midden-Limburg
Workshop Taalscholing op de werkvloer
Implementeren doe je samen
Hogescholen in Dialoog
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
De kop in het zand? functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces.
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
Kansen bieden als werkgever / opdrachtgever & wijkeconomie - meedoen en vooruitkomen bij Portaal - VSS Enschede, leren & werken, 7 juni 2012, Guus Haest.
Inburgeren op het werkplein
Begeleidingsplannen GGZ
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
DE WERELD IS STRAKS VAN ONS!!! AAN HET EINDE VAN DE WORKSHOP: Weet jij wat typerend is voor de generatie Z. Weet jij wat de generatie Z wil. Weet jij.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
De start * 2010 * Initiatief: NIGZ (CBO),NHG, LHV, Pharos, AMC, NIVEL, Stichting Lezen & Schrijven *Intentieverklaring ondertekend door 30 organisaties.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Laaggeletterden herkennen en dan?
Met taal versta je elkaar
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Nu: Wajongers Kosten:€ 2 miljard In 2020: Wajongers Kosten: € 5 miljard OPLOSSING MEER WAJONGERS AAN HET WERK!
Effectmeting met het SIT instrument. Hoe kan een effectmeting met het SIT instrument een bijdrage leveren bij de overgang naar 2015.
Participatie in de praktijk
Clarine van Ommeren Stichting Lezen & Schrijven
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
Laaggeletterdheid in de zorg
Taalakkoord: Zet in op Taal!.
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
Laaggeletterdheid en werk
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Medezeggenschap & ARBO Het bedrijf ziet Arbo alleen als kostenpost en wil er niet in investeren. Het bedrijf stelt zich ten doel om te voldoen aan de.
Camille Coussée 1 BaTP B2 DEPRESSIE PREVENTIE.  Betekenis: voorkomen van een ziekte  Doel:  meer kwaliteit van leven  mensen minder/korter ziek 
Programma Groepsontwikkeling Naam groep Datum presentatie.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Voorschotbenadering risicokleuters
Les 1. die ik met vallen en opstaan leerde: Als je iets wilt bereiken, moet je je focussen, keuzes maken én doorzetten.
<plaats en datum>
Campagne taalvaardigheid
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Het Taalakkoord is een initiatief van ministerie SZW
Lage gezondheidsvaardigheden en laaggeletterdheid
Teambarometer.
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Uitdagingen voor lokale overheden
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Aanpak van laaggeletterdheid
Taalvaardigheid is geen doel op zich!
Laaggeletterdheid in Nederland
<plaats en datum>
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Ontwikkeling, wij als EBS
Business case Overgang
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Cliëntenraad als aanjager van cliëntenparticipatie
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Taalakkoord: Zet in op Taal!

Teksten begrijpen Hoeveel van een tekst moet je begrijpen om de inhoud te snappen? A. 70% B. 90% C. 100% Bron:

70% Binnen ons - moeten regelmatig- van de ene – de andere - -worden. -, zoals de -, nemen die zware – van ons over. Om te zorgen voor je - - en die van de - die je onderweg -, zijn er – gemaakt voor het gebruik. De meest belangrijke interne – zijn: Kijk uit voor – - geen - op de - of - Zet - vast met - van -.

90% Binnen ons gebouw moeten regelmatig - van de ene naar de andere plek vervoerd worden. -, zoals de palletwagen, nemen die zware last van ons over. Om te zorgen voor je eigen - en die van de mensen die je onderweg tegenkomt, zijn er afspraken gemaakt voor het gebruik. De meest belangrijke interne - zijn: Kijk uit voor -. Vervoer geen personen op de palletwagen of heftruck. Zet - vast met behulp van -.

100% Binnen ons gebouw moeten regelmatig spullen van de ene naar de andere plek vervoerd worden. Transportmiddelen, zoals de palletwagen, nemen die zware last van ons over. Om te zorgen voor je eigen veiligheid en die van de mensen die je onderweg tegenkomt, zijn er afspraken gemaakt voor het gebruik. De meest belangrijke interne verkeersregels zijn: Kijk uit voor voetgangers. Vervoer geen personen op de palletwagen of heftruck. Zet materiaal vast met behulp van banden.

Taalvaardigheid = werknemersvaardigheid Beperkte taalvaardigheid heeft gevolgen voor het werk. Miscommunicatie, gebrek aan of beperkte communicatie-(vaardigheden), in woord en geschrift, kunnen zorgen voor lagere productivi- teit, meer ziekteverzuim, moeizamere klantcontacten, veiligheidsproblemen, beperkte bij- en opscholingsmogelijkheden, etc.

Enkele cijfers Moeite met lezen, schrijven, communiceren: 1½ mln. mensen de helft werkt in verschillende branches Niet alleen mensen met lage opleiding: (bron: feiten en cijfers geletterdheid. Stichting Lezen en Schrijven)

Categorie Kosten op jaarbasis 1. Gezondheidszorg € 127 miljoen 2. Productiviteit € 353 miljoen 3. Sociale zekerheid € 76 miljoen 4. Criminaliteit € 0,4 miljoen Kwaliteit van leven -- Maatschappelijke participatie -- Laaggeletterdheid kost Nederland een half miljard euro per jaar PwC 2013

Investeren in taal levert medewerkers en bedrijven veel op… 3 cases schoonmaaksector 9 Betrokkenheid bij organisatie Klanttevredenheid Effectievere communicatie Medewerkerstevredenheid Werkdruk en stress Ziekteverzuim Fouten en herstel Klachten Personeelsverloop Productie Enthousiasme voor het werk Teamgevoel Zelfvertrouwen Ontwikkelingsmogelijkheden Trots en plezier Kansen op arbeidsmarkt Zelfstandigheid Durf om vragen te stellen B ATEN VOOR MEDEWERKERS B ATEN VOOR BEDRIJVEN in euro’s uitgedrukte baten Capgemini 2015

Taalakkoord: Zet in op Taal! Werkgevers en rijksoverheid samen voor het belang van taalvaardigheid op het werk Taalakkoord onderdeel van bredere interdepartementale (OCW, VWS, SZW) inzet op Taal: Tel mee met taal

1 e ondertekening: januari 2015

Wie kunnen zich aansluiten bij het Taalakkoord? werkgevers branche- en koepelorganisaties taalaanbieders

Redenen om mee te doen: vergroten veiligheid Vergroten klanttevredenheid Verbeteren onderlinge communicatie/werksfeer verminderen fouten/minder herstel/verhoging productiviteit Vergroten op- en omscholingsmogelijkheden Maatschappelijk verantwoord ondernemen Verlagen ziekteverzuim

Redenen om niet mee te doen:

Wat levert het mij op? U werkt aan een belangrijke werknemervaardigheid die zowel uw bedrijf, als uw medewerkers veel oplevert. Uw organisatie/ambities staan op U bent lid van een groep bedrijven en branches/koepelorganisaties die kennis en ervaring uitwisselt over Nederlands op de werkvloer U kunt steun inroepen van de taaladviseur U kunt bijeenkomsten voor kennisdeling bijwonen

Hoe sluit ik mij aan? ondertekenen intentieverklaring: onderschrijven visie en inzet Taalakkoord Maken ambitiedocument: concrete uitwerking/acties

Hartelijk dank voor uw aandacht !