Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Techniek en Twente (W&T) een vakoverstijgend project
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Schoolcijfers, een tweede natuur
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
De kwaliteit van de opleidingsschool
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
“Van data naar didactiek”
HAN Faculteit Educatie.
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Introductie workshop 1.
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
Leren van lerarenopleiders
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Begeleidingsplannen GGZ
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Wat is effectieve nascholing
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Leren door visiteren Donderdag 10 april 2008 Nieuwegein
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Samenwerken aan praktijkonderzoek in de academische opleidingsschool Anje Ros, Lector Fontys Hogeschool Kind en Educatie Linda van den Bergh, onderzoeker.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Praktijk.
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Bijeenkomst September 2015
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
Begeleiding bij Werkplekleren
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Ouders en school samen Maart 2016
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Van Eiland naar wijland
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van der Waarde

Professionaliseringsbijeenkomsten Schoolopleiders en directeuren (N= 14) ondersteunen in beter kunnen begeleiden van pabostudenten bij het formuleren van onderzoeksvragen. Vijf werkbijeenkomsten van 2 ½ uur verspreid over twee schooljaren. Kenmerken van effectieve professionalisering (Van Veen, Zwart, Meirink, & Verloop, 2010) voor vormgeving.

Data verzameling en analyse Leeropbrengsten en leeractiviteiten bevraagd middels Learner Reports na elke bijeenkomst. Uitspraken Learner Reports in matrices per bijeenkomst. Analyse in 3 fasen: Fase 1: twee onderzoekers elk analyse volgens de grounded theorie benadering Fase 2: delen categorieën,komend tot coderingssysteem Fase 3: hercodering en bespreking tot overeenstemming (3 onderzoekers) is bereikt en beantwoording onderzoeksvragen.

Resultaten Leeropbrengsten

Resultaten Leeractiviteiten

Bijdrage aan onderzoekende houding

Conclusies Schoolopleiders en directeuren voelen zich beter in staat om studenten te begeleiden bij het formuleren van hun onderzoeksvraag. Schoolopleiders en directeuren voelen zich beter in staat om de onderzoeksvragen te laten voortvloeien uit het schoolbeleid en draagvlak te creëren binnen het team om de onderzoeksvragen en resultaten te laten bijdragen aan schoolontwikkeling. Flankerend onderzoek doen draagt bij aan onderzoeksmatig werken van schoolopleider en directeur (n=2).

Conclusies Kenmerken effectieve professionalisering lijken te hebben bijgedragen aan professionalisering schoolleider en schoolopleider Aanwijzingen/opmerkingen en vragen van de trainer’ (vergelijk kwaliteit van de input) Met collega’s samen werken en sparren’ (actief en onderzoekend leren en collectiviteit) Focus op de dagelijkse praktijk helpt onderzoek af te stemmen op het schoolbeleid.

Vervolgacties Vervolgonderzoek: relateren leeropbrengsten en leeractiviteiten resultaten ook inzetten als didactisch instrument gebruik maken van model Clark en Hollingsworth (2002) professionele half jaar na professionaliseringsprogramma interviews doen stand van zaken onderzoeksvragen formuleren en begeleiden studenten. Professionalisering: samenwerking tussen scholen mbt onderzoeksvragen formuleren blijven organiseren formuleren programmalijnen binnen bestuur voor student- onderzoek, gerelateerd aan meerjaren beleid van de scholen.

Professionaliseringsbijeenkomsten Van Veen e.a. Focus op dagelijks lespraktijk: vakinhoud en vakdidactiek Onderzoeksthema’s richten zich hierop (onderzoek door Pabo-studenten), gerelateerd aan het schoolbeleid. Kwaliteit van de input Komen tot formuleren onderzoeksvraag van thema via onderzoekscyclus met inbreng trainer van belang van belangrijkste theoretische begrippen. Samenhang met beleid en Theory of improvement Deelnemers zijn steeds uitgedaagd om de onderzoeksvraag te koppelen aan de gewenste opbrengsten of doelen uit het schoolbeleid. Actief en onderzoekend leren en Collectiviteit Professionaliseringsbijeenkomsten zijn vormgegeven als werkbijeenkomsten. Deelnemers van zelfde school werken in tweetallen samen met tweetallen van andere school. Duur en permanentheid De werkbijeenkomsten zijn verspreid over twee schooljaren vormgegeven.