Hoe organiseer je de vraagkant? Balanceren tussen flexibiliteit en bureaucratie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers 1.
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
De levenscyclus van een informatiesysteem
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Informatiediensten bij DNB Heterdaadsessie Papieren Tijger Netwerk 29 september 2009.
Intergemeentelijke samenwerking en HR
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten KMO.
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Grote Ondernemingen.
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Zorgnetwerk Midden-Brabant. Inwoners: Zorgnetwerk Midden- Brabant Historie 28 december februari 2003.
Medewerkersdag 10 juli 2007 Afdelingen Communicatie.
Organisatie(s) van betekenis
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Producten & Werkprocessen
Communicatie met ouders
Van elkaar leren besparen
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Ontvlechting Brandweer Zorgvuldige ontvlechting dienst BW Randvoorwaarden gemeenteraad leidend Betrokken diensten: BW, BCD (pers., fin., jur), DO, SO,
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
1 Rol van de UB Pitch 2: Wageningen. Dienstverlening onderzoeksdata Gezamenlijke aanpak Juridisch, Bibliotheek en IT De Wageningen UR case: Data Management.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Business en IT Consulting
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
Startbijeenkomst Harmonisatie arbeidsvoorwaarden Werken voor de Twentse Overheid
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
1 Samenwerking in de regio Leiden Secretarissenkring Holland Rijnland 15 november 2007.
Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid ‘Samen voor Het Groene Woud’ Anja Verweij, Bart van Nuland.
Ketenzorg of netwerkzorg voor COPD patiënten Philip de Roos Voorzitter SEZ.
Voorstellen Henk Post Teammanager staf ISZF Opdrachtnemer, personeelslid ISZF Adviseur, security officer, bedrijfanalist.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Ervaringen vanuit het veld Presentatie Martin Smit Senior Planning & Control Stichting Philadelphia Zorg Wat wordt er van u verwacht VGN Benchmark januari.
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Multi-disciplinaire invoering e-HRM Een case Jacques J.A. Hylkema Arnout Esser.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Regionale raadsbijeenkomst
Duurzaam HRM Uitgangspunten en projecten 23 april 2014
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Aanbesteding IJssportcentrum Eindhoven Informatie-bijeenkomst 15 april 2016.
De bestuurlijke organisatie van een zorggroep
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Afdeling in de steigers… Jan Kappers
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Uitdagingen voor lokale overheden
Het E-depot van Rotterdam
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Waarde(n)vol werk in uitvoering
DUURZAME INZETBAARHEID Voorlichtingsbijeenkomst ESF subsidie
Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid
Datum: Door: Iwan Valk & Ilse Bronwasser
Andries Reinhart 3 maart 2019
Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019
Judith van Hooijdonk Oostende, Informatie aan Zee,
Transcript van de presentatie:

Hoe organiseer je de vraagkant? Balanceren tussen flexibiliteit en bureaucratie

2 Wat hebben we nu georganiseerd? Dienstverlenings- overeenkomst over de basisdienstverleni ng Verrekening van kosten KPI’s Dienstverlenings- overeenkomsten voor aanvullende dienstverlening Verrekening van kosten KPI’s Intern Dienstencentrum Shared service center: Facilities & huisvesting Automatisering Personeels- salarisadministratie Intern Dienstencentrum Shared service center: Facilities & huisvesting Automatisering Personeels- salarisadministratie

3 Verschillende rollen

4 Wat hebben we nu georganiseerd? Dienstverlenings- overeenkomst over de basisdienstverleni ng Verrekening van kosten KPI’s Dienstverlenings- overeenkomsten voor aanvullende dienstverlening Verrekening van kosten KPI’s (Klanten)raden: Automatisering Personeel Facilitair Integrale klantenraad Opdrachtgeversberaad (Klanten)raden: Automatisering Personeel Facilitair Integrale klantenraad Opdrachtgeversberaad Accountmanagement Verschillende niveau’s bij het IDC Gesprekspartners bij de diensten Accountmanagement Verschillende niveau’s bij het IDC Gesprekspartners bij de diensten Intern Dienstencentrum Shared service center: Facilities & huisvesting Automatisering Personeels- salarisadministratie Intern Dienstencentrum Shared service center: Facilities & huisvesting Automatisering Personeels- salarisadministratie

5 Wat is de context? Tot nu toeWat willlen we nu doen? Shared service gestart in 2008Verdere bundeling van ondersteunende activiteiten in 2017 Uitgangspunten waren ‘wederzijds vertrouwen’ en ‘partnerschap’ Basiswaarden: partnerschap en vertrouwen Veel energie gaan zitten in DVO’s en verrekening Eenvoudige werkafspraken en stoppen met verrekenen Gesprekken vonden vooral plaats binnen de bedrijfsvoering Gesprek moet plaats vinden met het management dat wordt ondersteund Veel afstemmingsgremiaEenvoudige inrichting ‘governance’

6 Wat hebben we tot nu bedacht? Bedrijfsvoerings- expertisecentrum Gebundelde organisatie voor advies en expertise (voorlopig naast IDC) Opdrachtgevers- beraad Directeuren uit de diensten, bestuursdienst, shared services Afstemming dienstverlening Aansluiten bij bestaande processen; adviseurs dichtbij de dienst Afspraken over dienstverlening Werkafspraken die ruimte laten voor flexibiliteit

7 Hoe gaan we het in praktijk brengen? Hoe zorg je voor afstemming zonder meteen in (functies van) account- en demandmanagement terecht te komen? Hoe kan je werkafspraken maken zonder allemaal (formeel) vooroverleg nodig te hebben? Welke afspraken maak je als je niet meer verrekend? Hoe zorg je tegelijkertijd voor voldoende ‘houvast’; duidelijkheid in afspraken en wat men kan verwachten?