Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Olyfnadleerlingen ? Oolyfnaat ollifamt oleivant olievamdOoleifand
Advertisements

Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Dyslexie & ICT Een presentatie door Nancy Verbeten
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Instrumenten en observeren Het gebeurt nog zeer regelmatig dat leerlingen in het basisonderwijs niet als.
presentatie dyslexiebeleid 20 november 2012
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Dyscalculie.
Apps en websites voor leerlingzorg
Hulpmiddelen.
Het Assink Lyceum.
DYSLEXIE VOORLICHTING
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Inzet ICT-middelen
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Leren met effect “Taaltuin”
Ondersteuning leerlingen met dyslexie in de vakles
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Welkom.
Toetsen bij de methode… ‘My name is tom’?
ICT voor de klas Hoofdstuk 6: ICT op maat.
Afvinken of aanvonken.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
jaarlijkse ouderavond dyslexie 25 november 2014
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Welkom! Faciliteiten in het examenjaar. Officieel Toestemming directeur Deskundigenoordeel orthopedagoog of psycholoog (bv. dyslexieverklaring) Melding.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
1 INFORMATIE AVOND Overstap Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs Havo-Vwo-Gymnasium.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Voorlichting Dyslexie 18 april 2016 Passie als kompas! kompas!
ICT in het vo Frans Peeters
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Sleutel tot succes Workshop remediëren en dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Thema 6: Wet- en regelgeving omtrent dyslexie. Plaats hier uw stelling.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Spelling & Dyslexie 2 week
Studiekeuzes van uw kind
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Pedagogisch-didactische begeleiding In dit college wordt ingegaan op de zorgniveaus, de integrale aanpak.
Rekenen en ICT Basisonderwijs
Mobiel woordjes leren in en buiten de les
Zorgbeleid Zorgbeleid.
INFORMATIEAVOND GROEP 8
Informatieavond Kurzweil (basis).
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
VMBO Modulair E&O – HBR – D&P – Z&W.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding (aangepast door José Bruining, ) Dit college gaat over het ondersteunen.
Voorlichtingsavond Dyslexie
Studiekeuzes van uw kind
week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie
Voorlichting Dyslexie
Dyslexiebeleid Open Huis.
Transcript van de presentatie:

Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties

Hulpmiddelen Remediërende hulp Compenserende hulp Dispenserende hulp

Hulpmiddelen Remediërende hulp Compenserende hulp - niet-technische compensaties - technische compensaties Dispenserende hulp - niet-technische compensaties - technische compensaties

Compenserende maatregelen Lezen: – Daisy-speler – Tekst-naar-spraaksoftware, digitale schoolboeken – Luisterboeken en e-boeken – Reading-pen

Compenserende maatregelen Schrijven: – Tekstverwerker – Toestaan van fonetisch opschrijven – Spelling- en grammaticacontrole – Woordvoorspeller – Tekst-naar-spraaksoftware – Regelkaart, woordenlijsten, electronisch woordenboek – Mindmapsoftware – Spraakherkenningssoftware – Livescribe smartpen

Compenserende maatregelen Toetsen: – Tijdverlenging – Luistertoetsen – Mondeling toetsen – Aantekeningen inspreken – Beoordeling spelling aanpassen

Dispensatie Een leerling wordt vrijgesteld van bepaalde geldende eisen.

Dispenserende maatregelen Vrijstelling voorleesbeurten Vrijstelling spellingtoetsen Omvang boekenlijst verminderen Vrijstelling Duits of Frans (onderbouw vmbo)

Effect Tijdverlenging, mondeling overhoren en ondersteunende technologie hebben positief effect op: – Leerresultaten – Vaardigheid in technisch lezen en schrijven – Zelfwerkzaamheid – Motivatie – Competentiegevoel – Concentratie Bron: Lovett, 2010; Rolak & Henneman, 2010

Keuze ondersteunende technologie

Waarom moet ik als docent op de hoogte zijn van ict hulpmiddelen? Middelen structureel inzetten tijdens de vakles Integratie software, hardware en uitleg docent Terugkoppeling

Zelfstudie Henneman, K., Bekebrede, J., Cox, A., & Krosse, H. de. (2013). Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs. Handreiking voor directie, middenmanagement en docenten. Den Bosch: KPC Groep Hoofdstuk 9