Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties
Hulpmiddelen Remediërende hulp Compenserende hulp Dispenserende hulp
Hulpmiddelen Remediërende hulp Compenserende hulp - niet-technische compensaties - technische compensaties Dispenserende hulp - niet-technische compensaties - technische compensaties
Compenserende maatregelen Lezen: – Daisy-speler – Tekst-naar-spraaksoftware, digitale schoolboeken – Luisterboeken en e-boeken – Reading-pen
Compenserende maatregelen Schrijven: – Tekstverwerker – Toestaan van fonetisch opschrijven – Spelling- en grammaticacontrole – Woordvoorspeller – Tekst-naar-spraaksoftware – Regelkaart, woordenlijsten, electronisch woordenboek – Mindmapsoftware – Spraakherkenningssoftware – Livescribe smartpen
Compenserende maatregelen Toetsen: – Tijdverlenging – Luistertoetsen – Mondeling toetsen – Aantekeningen inspreken – Beoordeling spelling aanpassen
Dispensatie Een leerling wordt vrijgesteld van bepaalde geldende eisen.
Dispenserende maatregelen Vrijstelling voorleesbeurten Vrijstelling spellingtoetsen Omvang boekenlijst verminderen Vrijstelling Duits of Frans (onderbouw vmbo)
Effect Tijdverlenging, mondeling overhoren en ondersteunende technologie hebben positief effect op: – Leerresultaten – Vaardigheid in technisch lezen en schrijven – Zelfwerkzaamheid – Motivatie – Competentiegevoel – Concentratie Bron: Lovett, 2010; Rolak & Henneman, 2010
Keuze ondersteunende technologie
Waarom moet ik als docent op de hoogte zijn van ict hulpmiddelen? Middelen structureel inzetten tijdens de vakles Integratie software, hardware en uitleg docent Terugkoppeling
Zelfstudie Henneman, K., Bekebrede, J., Cox, A., & Krosse, H. de. (2013). Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs. Handreiking voor directie, middenmanagement en docenten. Den Bosch: KPC Groep Hoofdstuk 9