Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DENDRON COLLEGE.
Advertisements

Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Dyslexie de baas! Ouderavond 2
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
HET DENDRON COLLEGE.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Inzet ICT-middelen
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Les 5: orde en klassenmanagement
Sociale media op school
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
 Rik van Gerven  Mark Bogers Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Jeannette van Nieuwkoop
MEESTERPROJECT. Welkom Ronnie Peters | VL1A Joris Houben | VL1B Marcel Craenmehr | VB1A
Bijeenkomst September 2015
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
 Week 5 te doen: Bespreken toetsopzet Bespreken hoofdstuk 3 reader. Debatje: hoever wil je gaan met invloeden aanwijzen (case) Rapporteren ideeën onderzoek.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Thema Roos van Leary in de klas
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Slimme kinderen en dyslexie. Wat is uw associatie?
Thema 6: Wet- en regelgeving omtrent dyslexie. Plaats hier uw stelling.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Relaties. 1 Op YouTube kun je lekker haten, zonder te reageren.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ouderavond over pesten op de basisschool
Oudertevredenheidsonderzoek:
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Communicatie 7e les.
Passend onderwijs.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
welkom op onze Koffieochtend Plagen & Pesten
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Differentiatie in de klas
Welkom 9/19/2018.
Pedagogische relatie in VO en MBO
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding (aangepast door José Bruining, ) Dit college gaat over het ondersteunen.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Leerling- kenmerken Motivatie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
BOM-model PV 25/03/2014.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding

Basisbehoeften

Accepteer dyslexie als handicap Weet wat dyslexie inhoudt Weet welke leerlingen dyslectisch zijn en laat dit merken aan leerlingen Reageer op negatieve benadering (door docenten en leerlingen) Bespreek dyslexie met de klas, in overleg met de dyslectische leerling

Behoefte aan relatie Veilig leerklimaat Investeren in een goede relatie Startpunt: positieve houding

Positieve houding inzicht vaardigheid zichtbaar gedrag attitude

Oplossingsgericht werken Kort gesprek met leerling Ik weet dat je dyslexie hebt; waar loop je bij mijn vak het meest tegenaan? Wat heeft je in het verleden het meeste geholpen en waar zou je NU het meest mee geholpen zijn? Wat heb je tot nu toe zelf gedaan en wat denk je daarvan te blijven doen?

Een casus P. heeft een dyslexieverklaring gekregen in groep 3, maar de leraren op de basisschool hebben nooit rekening met hem gehouden. De hulp buiten de klas was op de basisschool minimaal: elke week 10 minuten dicteewoorden oefenen op de gang. Dat heeft niet geholpen. Hij zit nu twee weken in de brugklas en heeft grote problemen met (vul het vak in waarin de student lesgeeft). Hij is erg negatief over zijn kansen in de brugklas: het gaat vast niet lukken, want op de basisschool was er ook niemand om je te helpen.

Voorbeeldgespreksvragen Op welke manier vormt dyslexie een probleem voor jou bij mijn vak? Hoe heb je deze problemen tot nu toe kunnen oplossen / verminderen? Op een schaal van 1 tot 10, hoe vind je dat het gaat bij mijn vak? Licht je cijfer toe. Hoe kan ik je helpen dit cijfer te verhogen? Wat kun jij zelf doen om dit cijfer te verhogen?

Ouders Kort maar regelmatig Afspraken vastleggen Effectiviteit bepalen

Vakdocenten / zorgspecialisten Vastleggen en evalueren met de sectie In samenspraak werken met de zorgspecialist

Behoefte aan competentie Succesvolle leerervaringen Bron van frustratie Benoemen wat de leerling goed doet

Behoefte aan autonomie Zelfstandig zijn, onafhankelijk voelen Dyslexie > afhankelijkheid Stel de leerling centraal

Plaats hier uw stelling

Zelfstudie Henneman, K., Bekebrede, J., Cox, A., & Krosse, H. de. (2013). Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs. Handreiking voor directie, middenmanagement en docenten. Den Bosch: KPC Groep Hoofdstuk 5