Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding
Basisbehoeften
Accepteer dyslexie als handicap Weet wat dyslexie inhoudt Weet welke leerlingen dyslectisch zijn en laat dit merken aan leerlingen Reageer op negatieve benadering (door docenten en leerlingen) Bespreek dyslexie met de klas, in overleg met de dyslectische leerling
Behoefte aan relatie Veilig leerklimaat Investeren in een goede relatie Startpunt: positieve houding
Positieve houding inzicht vaardigheid zichtbaar gedrag attitude
Oplossingsgericht werken Kort gesprek met leerling Ik weet dat je dyslexie hebt; waar loop je bij mijn vak het meest tegenaan? Wat heeft je in het verleden het meeste geholpen en waar zou je NU het meest mee geholpen zijn? Wat heb je tot nu toe zelf gedaan en wat denk je daarvan te blijven doen?
Een casus P. heeft een dyslexieverklaring gekregen in groep 3, maar de leraren op de basisschool hebben nooit rekening met hem gehouden. De hulp buiten de klas was op de basisschool minimaal: elke week 10 minuten dicteewoorden oefenen op de gang. Dat heeft niet geholpen. Hij zit nu twee weken in de brugklas en heeft grote problemen met (vul het vak in waarin de student lesgeeft). Hij is erg negatief over zijn kansen in de brugklas: het gaat vast niet lukken, want op de basisschool was er ook niemand om je te helpen.
Voorbeeldgespreksvragen Op welke manier vormt dyslexie een probleem voor jou bij mijn vak? Hoe heb je deze problemen tot nu toe kunnen oplossen / verminderen? Op een schaal van 1 tot 10, hoe vind je dat het gaat bij mijn vak? Licht je cijfer toe. Hoe kan ik je helpen dit cijfer te verhogen? Wat kun jij zelf doen om dit cijfer te verhogen?
Ouders Kort maar regelmatig Afspraken vastleggen Effectiviteit bepalen
Vakdocenten / zorgspecialisten Vastleggen en evalueren met de sectie In samenspraak werken met de zorgspecialist
Behoefte aan competentie Succesvolle leerervaringen Bron van frustratie Benoemen wat de leerling goed doet
Behoefte aan autonomie Zelfstandig zijn, onafhankelijk voelen Dyslexie > afhankelijkheid Stel de leerling centraal
Plaats hier uw stelling
Zelfstudie Henneman, K., Bekebrede, J., Cox, A., & Krosse, H. de. (2013). Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs. Handreiking voor directie, middenmanagement en docenten. Den Bosch: KPC Groep Hoofdstuk 5