Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Deadline week 8 •Alle producten moeten kant en klaar gepresenteerd worden •Tijdschriften in print en ingebonden •Films gemonteerd •Web applicaties online.
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Een wetenschappelijke houding in groep 4 ?
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Docent medmec = Wil Adolfs
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Velon conferentie “Kennis maken”
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
School-als-organisatie en schoolcultuur
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
De juiste student op de juiste plaats. Highlights presentatie werving & selectie We zijn begonnen met (de voorbereidingen voor) het nieuwe voorlichtingsplan.
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Onderzoekend vermogen in Hoger BeroepsOnderwijs
Liefde en relaties.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Toetsconferentie 2015 Script Concordance Test Fontys Lerarenopleiding Tilburg – Tom Adams.
Kinderen in de schoolleeftijd  worden kritisch naar hun ouders  kunnen steeds beter beargumenteren  willen op een gegeven moment niet meer in het openbaar.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Werken met groepen jonge kinderen
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
VU: Kristien Lammertyn en Marijke De Smet
Begeleiding bij Werkplekleren
Onderzoekscompetenties Vatbaar of glibberig?
Liefde en relaties.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn
Observeren en rapporteren
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Kansarmoede in de kleuterschool
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Praktijkgericht onderzoek
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Informatie OnderzoeksvaardighedeN
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink

Inhoud Aanleiding Onderzoekende houding Interventie Onderzoeksvraag Methode Resultaten Implicaties en discussie

Aanleiding Toekomstige leraren beschikken over een onderzoekende houding en zijn onderzoeksvaardig Dit vraagt aandacht op de lerarenopleiding primair onderwijs Ontwikkeling van de onderzoekende houding bij toekomstige leraren

De onderzoekende houding Generieke kenmerken (Bruggink & Harinck, 2012). Nieuwsgierig zijn / Je dingen afvragen Een open houding / Oordeel kunnen uitstellen Kritisch zijn: is het wel zo? / Zaken in twijfel trekken Willen begrijpen / Tot inzicht willen komen Bereid zijn tot perspectiefwisseling Distantie nemen van routines / Gebaande paden durven verlaten Gerichtheid op bronnen / Willen voortbouwen op eerdere opvattingen en ideeën Gerichtheid op zeker weten / Goede bronnen willen gebruiken Willen delen met anderen / Onderdeel willen zijn van leergemeenschappen. Kritisch zijn: is dat wel zo? Zaken in twijfel trekken. Kritisch zijn: is dat wel zo? Zaken in twijfel trekken.

De interventie Beroepstaak ‘Omgaan met verschillen’ Gedragen jongens en meisjes zich anders in de klas? Hoe reageert de leraar op het gedrag van jongens en meisjes? Studenten verzamelden data door middel van een observatie schema.

Onderzoeksvraag Heeft het uitvoeren van de beroepstaak ‘Omgaan met verschillen’ een positieve invloed op de ontwikkeling van een onderzoekende houding van pabostudenten?

Methode Voor- en nameting 2 opdrachten 1. Open vraag: Hoe kom je er in deze stageklas achter wie van de kinderen onzeker is over de eigen mogelijkheden? 2. Een vignet: Beschrijving van een situatie waarin de mentor vertelt over een groepje kinderen met gedragsproblemen. Wat ga je doen om kennis te maken?

Analyse Open antwoorden studenten (n=60) 3 categorieën per opdracht Niet kritisch: beschrijving van kinderen, kennismaking. Weinig kritisch: (onderzoeks)activiteiten doen voor extra informatie (observeren, gesprekje) Kritisch: eerst op zoek naar informatie (literatuur) Antwoorden werden gecategoriseerd per opdracht, voor én na.

Resultaten CategorieVoormeting (n=60) Nameting (n=60) Opdr. 1 Niet kritisch28 (46,7%)25 (41,7%) Weinig kritisch 32 (53,3%) Kritisch 0 (0,0%)3 (5,0%) Opdr. 2 Niet kritisch36 (60,0%)19 (31,7%) Weinig kritisch21 (35,0%)33 (55,0%) Kritisch3 (5,0%)8 (13,3%)

Ontwikkeling onderzoekende houding Categorie Aantal studenten (n=60) Ontwikkeling naar meer kritisch zijn: opdracht 1 16 Ontwikkeling naar meer kritisch zijn: opdracht 2 30 Ontwikkeling naar meer kritisch zijn bij allebei de opdrachten 11

Implicaties en discussie De beroepstaak droeg minder bij aan de ontwikkeling van de onderzoekende houding dan we hoopten… Dus: Studenten ontwikkelen niet automatisch een onderzoekende houding. Besteed hier meer expliciet aandacht aan.

Bedankt!