Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink
Inhoud Aanleiding Onderzoekende houding Interventie Onderzoeksvraag Methode Resultaten Implicaties en discussie
Aanleiding Toekomstige leraren beschikken over een onderzoekende houding en zijn onderzoeksvaardig Dit vraagt aandacht op de lerarenopleiding primair onderwijs Ontwikkeling van de onderzoekende houding bij toekomstige leraren
De onderzoekende houding Generieke kenmerken (Bruggink & Harinck, 2012). Nieuwsgierig zijn / Je dingen afvragen Een open houding / Oordeel kunnen uitstellen Kritisch zijn: is het wel zo? / Zaken in twijfel trekken Willen begrijpen / Tot inzicht willen komen Bereid zijn tot perspectiefwisseling Distantie nemen van routines / Gebaande paden durven verlaten Gerichtheid op bronnen / Willen voortbouwen op eerdere opvattingen en ideeën Gerichtheid op zeker weten / Goede bronnen willen gebruiken Willen delen met anderen / Onderdeel willen zijn van leergemeenschappen. Kritisch zijn: is dat wel zo? Zaken in twijfel trekken. Kritisch zijn: is dat wel zo? Zaken in twijfel trekken.
De interventie Beroepstaak ‘Omgaan met verschillen’ Gedragen jongens en meisjes zich anders in de klas? Hoe reageert de leraar op het gedrag van jongens en meisjes? Studenten verzamelden data door middel van een observatie schema.
Onderzoeksvraag Heeft het uitvoeren van de beroepstaak ‘Omgaan met verschillen’ een positieve invloed op de ontwikkeling van een onderzoekende houding van pabostudenten?
Methode Voor- en nameting 2 opdrachten 1. Open vraag: Hoe kom je er in deze stageklas achter wie van de kinderen onzeker is over de eigen mogelijkheden? 2. Een vignet: Beschrijving van een situatie waarin de mentor vertelt over een groepje kinderen met gedragsproblemen. Wat ga je doen om kennis te maken?
Analyse Open antwoorden studenten (n=60) 3 categorieën per opdracht Niet kritisch: beschrijving van kinderen, kennismaking. Weinig kritisch: (onderzoeks)activiteiten doen voor extra informatie (observeren, gesprekje) Kritisch: eerst op zoek naar informatie (literatuur) Antwoorden werden gecategoriseerd per opdracht, voor én na.
Resultaten CategorieVoormeting (n=60) Nameting (n=60) Opdr. 1 Niet kritisch28 (46,7%)25 (41,7%) Weinig kritisch 32 (53,3%) Kritisch 0 (0,0%)3 (5,0%) Opdr. 2 Niet kritisch36 (60,0%)19 (31,7%) Weinig kritisch21 (35,0%)33 (55,0%) Kritisch3 (5,0%)8 (13,3%)
Ontwikkeling onderzoekende houding Categorie Aantal studenten (n=60) Ontwikkeling naar meer kritisch zijn: opdracht 1 16 Ontwikkeling naar meer kritisch zijn: opdracht 2 30 Ontwikkeling naar meer kritisch zijn bij allebei de opdrachten 11
Implicaties en discussie De beroepstaak droeg minder bij aan de ontwikkeling van de onderzoekende houding dan we hoopten… Dus: Studenten ontwikkelen niet automatisch een onderzoekende houding. Besteed hier meer expliciet aandacht aan.
Bedankt!