Studiedag Howest 21 september 2016 Dirk Frimout
Onderwijs in Vlaanderen is academisch zeer hoogstaand Onze wereld verandert snel: – Sinds mijn ruimtevlucht: – Mobilofoon tot Smartphone 7 de generatie – Laptop op school – Internet geeft zicht op de wereld – Wikipedia – Sociale media: Facebook, twitter – Maatschappij is meer technologisch en digitaal geworden – Nood aan meer technisch en wetenschappelijk gevormden
Leefwereld van onze jeugd is veranderd: geinformatiseerd en gedigitaliseerd – Technologie maakt deel uit van hun leefwereld – Veelvuldig buiten-schoolse activiteiten – Zoeken naar avontuur en exploratie – Jongeren zoeken naar uitdaging : interesse voor vakoverschrijdende projecten – Meer aandacht voor STEM disciplines
Mentaliteit van de jongeren is verandert: – Jongeren zijn assertiever geworden – Jongeren zoeken naar een uitdaging – Kunnen zich moeilijker concentreren op hun studies
Nieuwe criteria voor beoordeling van jongeren: – Motivatie – Inzet – Teamwork – Creativiteit – Wat is hun toegevoegde waarde?
STEM Heel wat initiatieven wereldwijd om jongeren aan te moedigen voor STEM-disciplines Ook in Vlaanderen: Techniekacademie, STEM academie,enz.
Ruimtevaart en STEM Ruimtevaart is STEM – Science – Technology – Engeneering – Mathematics ESA en NASA hebben projecten toegankelijk voor onze scholen Maar projecten krijgen niet genoeg aandacht in Vlaanderen !!!
Educatieve waarde van Ruimte- onderzoek Ruimtevaart boeit de jongeren Is bijzonder motiverend en doet hen dromen omvat alle STEM-dissiplines ESA en NASA hebben heel wat educatieve programma’s Ruimtevaart is een gemakkelijke toegang tot de leefwereld van de jongeren
STEM Lessons From Space Science, Technology, Engineering and Mathematics Have you ever wondered what kind of STEM activities occur on the International Space Station? Follow astronauts as they demonstrate STEM concepts such as Newton’s Laws of Motion, surface tension and advances in technology. Select a topic below to go beyond textbooks, and use the videos and additional resources to supplement classroom activities.
Ruimteonderzoek voor jongeren 1. Aardobservatie 2. Atmosfeer: – Temperatuur/druk in functie van de hoogte – Samenstelling in functie van de hoogte Hoofdbestanddelen : O,N,Arg Minderheidsbestanddelen: Ozon,CO2, CO, N oxydes Magnetosfeer Straling: UV, IR, zonnestraling, kosmische stralen
3. Gewichtloosheid: – Gedurende parabolische vluchten – Droptower – Raketvluchten
Prijs Focus Aarde Jaarlijkse prijs uitgereikt door Koningin Paola Stichting en de Dirk Frimout Stichting Focus Aarde bekroont de beste GIP’s en vakoverschrijdende groepsprojecten (BuSO en CDO) die de aarde, de ruimte of de relatie mens-aarde tot onderwerp hebben Criteria: groepswerk, vakoverschrijdend De leerlingenteams en de school worden beloond met een geldbedrag en een diploma, overhandigd tijdens een officiële prijsuitreiking in het Paleis der Academiën. Verdere inlichtingen:
Leerlingen van 1 klas verzinnen samen met de leerkracht een experiment van maximum 150 gram om naar de ruimte te sturen met de ASGARD stratosfeerballon. De teams die door de jury geselecteerd worden, kunnen hun experiment vervolgens in mekaar knutselen, en in Brussel komen lanceren. Meer informatie: zie website: esero.be
CanSat, Europese competitie voor secundaire scholen van ESA Het project CanSat – CanSat is een simulatie van een echte satelliet, gebouwd in een blikje van frisdrank, en gelanceerd met een kleine raket. Verdere informatie: zie ESERO
Bifrost paraboolvluchten voor secundaire scholen in België Het project BIFROST – paraboolvluchten – laatstejaars-leerlingen secundair onderwijs kunnen wetenschappelijke experimenten uitdenken en realiseren in gewichtloosheid tijdens een paraboolvlucht. De leerlingen die deelnamen in 2014 ervaarden dit als de meest motiverende STEM activiteit uit hun hele schoolloopbaan. Verdere informatie: zie ESERO
Space Teachers Project van Eurospace Society in samenwerking met ESERO, Space Center Redu, Planetarium, Leraren die: – bijzondere interesse hebben voor Ruimtevaart en Ruimte onderzoek – die hebben deelgenomen aan ESA workshops of stages bij ESA – die een bijzondere ervaring hebben in verband met ruimte-experimenten Kunnen door lezingen of medewerking, collega’s bijstaan door raad en daad voor verwezenlijking van ruimte experimenten
De Prijs bekroont jaarlijks de beste geïntegreerde proeven (GIP) en vakoverschrijdende groepsprojecten (BuSO en DBSO) die de aarde of de ruimte(vaart) tot onderwerp hebben, gezien vanuit wetenschappelijke, technische, kunstzinnige, ecologische, sociaal-geografische of kosmologische hoek en die het welzijn bevorderen.
PRIJS FOCUS AARDE GIP mee voor de Prijs Focus Aarde! Je bent leerkracht, GIP-coördinator, technisch adviseur coördinator, pedagogisch begeleider ? GIP dan met je leerlingen mee voor de Prijs Focus Aarde! De Prijs Focus Aarde wordt door de Stichting Koningin Paola georganiseerd in nauwe samenwerking met de Stichting Dirk Frimout. De Prijs richt zich naar leerlingen uit het TSO, BSO, KSO, BuSO en CDO.
PRIJS FOCUS AARDE Focus Aarde bekroont de beste GIP’s en vakoverschrijdende groepsprojecten (BuSO en CDO) die de aarde, de ruimte of de relatie mens-aarde tot onderwerp hebben, Gezien vanuit wetenschappelijke, technische, kunstzinnige, ecologische, sociaal-geografisch of kosmologische hoek. Van de leerlingen wordt verwacht dat ze een GIP realiseren, vakoverschrijdend, volgens de regels van de GIP en in groep. De leerlingenteams en de school worden beloond met een geldbedrag en een diploma, overhandigd tijdens een officiële prijsuitreiking in het Paleis der Academiën. Verdere inlichtingen:
CanSat, Europese competitie voor secundaire scholen van ESA Bifrost paraboolvluchten voor secundaire scholen in België Het project CanSat – CanSat is een simulatie van een echte satelliet, gebouwd in een blikje van frisdrank, en gelanceerd met een kleine raket. Het project BIFROST – paraboolvluchten – laatstejaars-leerlingen secundair onderwijs kunnen wetenschappelijke experimenten uitdenken en realiseren in gewichtloosheid tijdens een paraboolvlucht. De leerlingen die deelnamen in 2014 ervaarden dit als de meest motiverende STEM activiteit uit hun hele schoolloopbaan.