Hanzehogeschool en ondernemerschap Positionering van de HG vanuit o.a. AvG, SP Noord en ministerie van EZ/AgNL als ‘leading’ op thema ondernemerschap in N-NL Strategisch plan HG ‘Koers op Kwaliteit‘ met ondernemerschap ondersteunend aan topsectoren Healthy Ageing en Energie Center of Entrepreneurship VALUE050 o.l.v. HG onderdeel van Consortium voor Valorisatie en Ondernemerschap Groningen Hoofdlijnenakkoord OC&W en HBO Raad waaronder indicatoren voor valorisatie en ondernemerschap ‘Excellent’ prestatiecontract HG met ministerie van OC&W met afspraken borging ondernemerschap in alle opleidingen per 2015 NVAO Bijzonder instellingskenmerk Ondernemerschap in voorbereiding i.c.m. in 2013 verkregen instellingsaccreditatie Positionering van de HG vanuit o.a. AvG, SP Noord en ministerie van EZ/AgNL als ‘leading’ op thema ondernemerschap in N-NL Strategisch plan HG ‘Koers op Kwaliteit‘ met ondernemerschap ondersteunend aan topsectoren Healthy Ageing en Energie Center of Entrepreneurship VALUE050 o.l.v. HG onderdeel van Consortium voor Valorisatie en Ondernemerschap Groningen Hoofdlijnenakkoord OC&W en HBO Raad waaronder indicatoren voor valorisatie en ondernemerschap ‘Excellent’ prestatiecontract HG met ministerie van OC&W met afspraken borging ondernemerschap in alle opleidingen per 2015 NVAO Bijzonder instellingskenmerk Ondernemerschap in voorbereiding i.c.m. in 2013 verkregen instellingsaccreditatie
Onderwijs en ondersteuning /value050 Kennis Onderwijs Onderneming Groei & innovatie Onderwijs extracurriculair
Onderwijs - ontwikkelingsfasen ‘Groninger Model’ voor ondernemerschaponderwijs en ondersteuning 1.ontwikkeling tot ondernemende persoon (awareness sessies/workshops/…) 2.ontwikkeling tot ondernemende professional (BaMa curricula/student companies/…) 3.ontwikkeling tot professionele ondernemer (minoren/specialisaties/via050/…) 4.ontwikkeling van innovatieve onderneming (honours minoren/afstuderen/cube050/…) ‘Groninger Model’ voor ondernemerschaponderwijs en ondersteuning 1.ontwikkeling tot ondernemende persoon (awareness sessies/workshops/…) 2.ontwikkeling tot ondernemende professional (BaMa curricula/student companies/…) 3.ontwikkeling tot professionele ondernemer (minoren/specialisaties/via050/…) 4.ontwikkeling van innovatieve onderneming (honours minoren/afstuderen/cube050/…)
Onderwijs - leermodellen
Onderwijs - gouden route /value050 teach the teacher /value05 0 advisering & planvorming
Succes!
Effectuation ‘What makes entrepreneurs entrepreneurial?’ Saras Sarasvathy Eric Welp Immo Dijkma
Aan de slag met Effectuation. Een model over ondernemend gedrag. Start van een Hanze netwerk ondernemen / onderwijs. Begin van een idee.
De student heeft een idee De docent vindt er wat van. De baas wil wat Met effectuation kun je wat. De onderwijs- ondernemer heeft een manier
De student heeft een idee
De docent vindt er wat van. Opdracht: Help de student op weg 20 minuten
De docent vindt er wat van II. Opdracht W elke waarde heb je toegevoegd? - Aan het idee? - Aan de student? - Welke vraag wil je aan de student en/of de groep voorleggen?
Met effectuation kun je wat. Effectuation ‘What makes entrepreneurs entrepreneurial?’ Saras Sarasvathy
leveraging constraints and new information.