6 interactievaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedragsproblemen
Advertisements

Pedagogische kwaliteit BSO
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Ontwikkelingstraject kinderen
Lineair curriculum concentrisch.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
“Ik moet eindeloos praten om tot inzichten te komen.”
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Communicatie Training Leerjaar 1 Periode 1.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Oktober 2013 Thuisbegeleiding Zorgconsulentschap.
Informatie- avond groep 6
 Goede communicatieve vaardigheden hebben.  Als goede ICT-Beheerder moet je de Nederlandse en Engelse taal kunnen beheersen.  Kunnen functioneren in.
Sectie natuurkunde – College Den Hulster - Venlo
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Morele ontwikkeling en opvoeding

LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Presentatie Bijeenkomst 2
Laat deze trainingsdag niet op zichzelf staan, maar werk daarna verder aan het ontwikkelen van je interactievaardigheden. De Kinderopvang Academie doet.
Presentatie Bijeenkomst 1
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën
Praktijkervaring en reflectie
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Welkom op de informatie-avond Havo /2013. Programma Deel 1  uur, aula Afdelingsleider: Mw. Meinema Decaan: Dhr. Jonkers Coördinatoren.
Hoe pedagogisch handelen?
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Hoe pedagogisch handelen?
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Hans Meij (powerpoint by Maxim Van Colen). inleiding pedagogische basisdoelen opvoedingsvaardigheden interactievaardigheden overige vaardigheden ontwikkelingsopgaven.
(Religieuze) feesten onderbreken de dagelijkse sleur en zijn daarom noodzakelijk binnen onze school.
Interactief voorlezen in de kinderopvang aan 0 – 4 jarigen Training.
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Schoolopbouwwerk Menen
Voorleescoördinator voor de kinderopvang
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Voorlezen in de kinderopvang
Na deze les kun je: Uitleggen wat er in een receptuur moet staan
Praktijk Opleiders Cursus
CKG de kleine parachute
Schoolgroepbijeenkomst
PROEVERIJ.
Begeleiden Les 7.
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
WAARDERING: +++ ZEER GOED
Ruzies om gebieden Rusland
Transcript van de presentatie:

6 interactievaardigheden Emotionele ondersteuning bieden (sensitieve responsiviteit, SR) Autonomie respecteren (RA) Leiding geven en structuur bieden (structureren en grenzen stellen, SG) Informatie en uitleg geven (praten en uitleggen, PU) Ontwikkeling stimuleren (OS) Interacties in de groep begeleiden (BI) 28-4-2017 www.hetabc.nl

Kwaliteitsmonitor kinderopvang 2012 28-4-2017 www.hetabc.nl

Conclusie Er is in 2012 (net als in 2008) een duidelijk verschil tussen de meer basale interactievaardigheden en de educatieve vaardigheden: De gemiddelde score op de drie basale interactievaardigheden zijn voldoende tot goed, terwijl die op de educatieve vaardigheden onvoldoende zijn. Voorlezen hoort bij de educatieve activiteiten. Belangrijk is te weten dat een grote groep leiders/pm-ers de interactie rond voorlezen lastig vindt. 28-4-2017 www.hetabc.nl

De educatieve vaardigheden en voorlezen Informatie en uitleg geven (praten en uitleggen, PU) Ontwikkeling stimuleren (OS) Interacties in de groep begeleiden (BI) De drie educatieve interactievaardigheden Hoe zie je de drie educatieve interactievaardigheden terug in het fragment? Noteer van elk minimaal 1 concreet voorbeeld. Opdracht bij fragment interactief voorlezen: 28-4-2017 www.hetabc.nl