6 interactievaardigheden Emotionele ondersteuning bieden (sensitieve responsiviteit, SR) Autonomie respecteren (RA) Leiding geven en structuur bieden (structureren en grenzen stellen, SG) Informatie en uitleg geven (praten en uitleggen, PU) Ontwikkeling stimuleren (OS) Interacties in de groep begeleiden (BI) 28-4-2017 www.hetabc.nl
Kwaliteitsmonitor kinderopvang 2012 28-4-2017 www.hetabc.nl
Conclusie Er is in 2012 (net als in 2008) een duidelijk verschil tussen de meer basale interactievaardigheden en de educatieve vaardigheden: De gemiddelde score op de drie basale interactievaardigheden zijn voldoende tot goed, terwijl die op de educatieve vaardigheden onvoldoende zijn. Voorlezen hoort bij de educatieve activiteiten. Belangrijk is te weten dat een grote groep leiders/pm-ers de interactie rond voorlezen lastig vindt. 28-4-2017 www.hetabc.nl
De educatieve vaardigheden en voorlezen Informatie en uitleg geven (praten en uitleggen, PU) Ontwikkeling stimuleren (OS) Interacties in de groep begeleiden (BI) De drie educatieve interactievaardigheden Hoe zie je de drie educatieve interactievaardigheden terug in het fragment? Noteer van elk minimaal 1 concreet voorbeeld. Opdracht bij fragment interactief voorlezen: 28-4-2017 www.hetabc.nl