Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Informatieavond Leerlingenzorg.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Instrumenten en observeren Het gebeurt nog zeer regelmatig dat leerlingen in het basisonderwijs niet als.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Inzet ICT-middelen
Welkom collega’s!.
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Vergoedingsregeling dyslexie
Een gezamenlijke uitdaging!
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Dyslexiemarkt Voortgezet Onderwijs Regio West-Friesland 14 maart 2007
Testprogramma’s en het VO-protocol. 2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase.
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Welkom collega’s!.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Overgang po-vo
Onderwijs Transparant
Van Primair naar Voortgezet onderwijs in Noord Kennemerland
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Kwaliteitsbeleid.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
LDOS PO-VO BEPO december 2014.
Informatie avond Voortgezet Onderwijs Openbare basisschool de Wizard.
POVO bijeenkomst 4 november 2015 Centraal Digitaal Systeem (Onderwijs Transparant)
Project 3 Week 6 Plan van aanpak af! * Wegens ziekte van Irene zijn workshops verplaatst naar week 7.
Van Primair naar Voortgezet onderwijs in Noord Kennemerland
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
Keuzethema: differentiatie
Voorlichtingsavond. Groep 8 8 september Agendapunten: Welkom. Info over agenda/huiswerk/weektaak. Korte info over het voortgezet onderwijs en de.
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Thema 6: Wet- en regelgeving omtrent dyslexie. Plaats hier uw stelling.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Tevredenheidsonderzoek 2017
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
informatie avond 23 januari 2017
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Pedagogisch-didactische begeleiding In dit college wordt ingegaan op de zorgniveaus, de integrale aanpak.
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Drempelonderzoek en Nio en (voormalig) LWOO en PrO-procedures.
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek
Doubleren.
Het programma opent met de mapjes ‘jaaropbrengsten’, ‘handleiding’ en ‘knoppenblad’
Het programma opent met de mapjes ‘jaaropbrengsten’, ‘handleiding’ en ‘knoppenblad’
Advisering, ophoging en druk van ouders
OP WEG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS (VO)
Doubleren.
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie

Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in regionale samenwerkingsverbanden Signaleren van belang

Signaleren Overdracht po-vo Signaleringsinstrumenten Observaties

Overdracht po-vo Wat doet de school aan dyslexie? Hebben de docenten voldoende kennis? Maar ook van essentieel belang: goede gegevensoverdracht po–vo

Doorstroom dyslectische leerlingen Leergeschiedenis lezen en spellen –Vragenlijst leergeschiedenis lees- en spellingvaardigheid Protocollen dyslexie

Koude versus warme overdracht Koude overdracht: gegevens via formulieren en dossiers uitgewisseld Warme overdracht: uitwisseling via gesprekken: 1.Vo bezoekt po school (vooraf) 2.Aanvullend telefonisch contact (RT-vo met IB-po) 3.Aanvullende vragenlijst (schriftelijk) vanuit het vo (als gegevens niet duidelijk zijn) 4.Contact met ouders en leerling over plan van aanpak (soms met leerkracht po) Bron: Kleijnen, Klein, Förrer & Schoots, 2006

Maar ook…. Leerkracht groep 8 wordt uitgenodigd op vo → na enkele maanden onderwijs Telefonische terugkoppeling naar po → eind eerste schooljaar

Knelpunten Poelman en Van den Dries (2005) geven de volgende knelpunten aan bij de overdracht: Onvoldoende aandacht voor en kennis over dyslexie op scholen Verschillende overdrachtsprocedures, onderwijsrapporten en leerlingdossiers Soms alleen maar koude overdracht

Hebben we bij betere vormgeving van de overdracht en expliciete uitwisseling van dossiergegevens de garantie dat de leerling de benodigde hulp krijgt?

Signaleringsinstrumenten Zinnendictee Stilleestoets

Zinnendictee Het wonderlijke weer Spellingvaardigheid bij brugklasleerlingen 10 zinnen (differentiatie naar schooltype) Score: aantal fout geschreven woorden

Stilleestoets Hoe gevaarlijk is een tekenbeet? Stilleessnelheid bij brugklasleerlingen Per minuut wordt een rondje om het laatst geschreven woord gezet (totale tijd: 3 minuten) Score: gemiddeld aantal gelezen woorden in 1 minuut Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs – Bijlage 17 [niet de herziene versie]

Interpretatie scores Behoort de leerling tot de 10 à 25 procent zwakst scorenden (vergelijkbaar met E- en D scores van het CITO), dan is er reden om deze leerling individueel verder te onderzoeken.

Observaties Observeren als aanvulling op eerdere gegevens Meer tijdsintensief Maar daarentegen: wel daadwerkelijk zicht op de problemen in de klassensituatie Observatielijst lees- en spellingproblemen (Protocol Dyslexie VO – Bijlage 7)

Signalenlijst lees- en spellingproblemen In te zetten in de klassensituatie Bestaat uit 7 categorieën Niet alleen product-, maar ook procesgericht

Signalering van dyslexie in de hogere leerjaren Werktempo Cijfers en inzet Huiswerk Gedrag Faalangst en vermijdingsgedrag

Traject Stap 1: Signaleringsfase Stap 2: Intakefase Stap 3: Strategiefase Stap 4: Onderzoeksfase Stap 5: Integratie- en indiceringsfase Stap 6: Adviesfase

Zelfstudie Poelman, E., & Dries, E. van den (2005). Perspectieven voor de overdracht. Remediaal, 5(6), Henneman, K., Bekebrede, J., Cox, A., Krosse, H. de. (2013). Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs. Handreiking voor directie, middenmanagement en docenten. Den Bosch: KPC Groep Hoofdstuk 4