etiquette Wat wel en wat niet te doen bij het gebruik van .

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Sprint Jabbla.
ongewenste indringers op de computer
VEILIG ONLINE Filmpje.
Briefconventies 6 januari 2014
Verborgen vormen van pesten
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
Internet fun & veilig! titeldia.
F. Juffer, M. Bakermans-Kranenburg
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Kinderen online.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Holly Cheung, Mellissa Geustskens, Cindy de Gilder en Cleo Graaf klas Groen.
TOTALE COMMUNICATIE.
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Ik hoop dat je dit terug stuurt
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Een elfje maken over Canada
Zakelijk lezen Nederlands.
Jo David. programma’s Microsoft: Outlook Netscape: Messenger andere.
MLA Bewaren van resultaten: mailen, printen, opslaan Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Efficiënter omgaan met
Mail Extra uitleg. aan In het filmpje zag je waar aan stond een adres word gezet dat adres bepaalt naar wie het word gestuurd.
Online via een forum Focusgroepen;. Indeling 1.Waarom een forum ipv een face-to-face FG? 2.Een kijkje in de keuken! 3.Voordelen 4.Nadelen  5.Praktisch.
Animatie uit de boeken Film wordt geladen… klik op de film om te starten.
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Gebruik OUTLOOK Inloggen Mail Agenda.
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
De dag van het solliciteren Blok 1
I LONA D UIVENVOORDE. 1. I NTERPERSOONLIJK COMPETENT Kindvriendelijk. Luisterend oor. Vertrouwen bij leerlingen. Laat niet over me heen lopen. Bewaak.
Ethiek en besturen.
Samenvatting Havo 5.
Spanning en spel in de hulpverlening. Spanning verzekerd Beïnvloeding van hulpverlener en hulpvrager door vroegere ervaringen en leefwereld Hulpverleningsrelatie.
voor familie en vrienden van
Waaraan moet een goede presentatie voldoen??
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Beroepshouding en beroepscode
Examen schrijven Kan de volgende tekstsoorten bevatten:
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
WhatsApp-groep GB Welkom bij de bijeenkomst: WhatsApp-groep Veiligheid Gemert-Bakel.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Een datalek, wat nu?! De Wet bescherming persoonsgegevens,
Examenvoorbereiding schrijfexamen.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
© snvl.be 2014 Veilig internetbankieren € €€€. Doel van de Workshop  Waarom bankieren via het internet?  Overzicht brengen van de mogelijkheden en de.
SCHRIJVEN 1.5 ZAKELIJKE EN PERSOONLIJKE BRIEF. VERSCHILLEN ZAKELIJKE BRIEF Officiële brief Verzoek Klacht Mededeling Gericht aan een persoon die je niet.
“Eind goed al goed….” Jona gaat aftellen  “Hij had er een hut gebouwd om in de schaduw af te wachten wat er met de stad zou gebeuren.”  Loofhut: God.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE BRIEF. WAT GA JE LEREN? Wat een zakelijke brief is. Hoe een zakelijke brief is ingedeeld: briefconventies. Hoe je een zakelijke brief.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE . WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Sociale media inzetten
Getuigenis re-integratie
eHealth Box Wolf Wauters Project Manager eHealth platform
De Geleide samenvatting
Hoe kan ik weten wat naar Gods wil is?
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Omgaan met vertrouwelijke informatie, waar we ons in ieder geval aan houden Wees kritisch als je gegevens van leden opslaat en streef naar het minimum.
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Schrijven Zakelijke brief.
HUISSTIJL.
department Educational studies
Wat leer je allemaal op school?
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Doel van deze les: Een brief schrijven op een officiële manier.
Grote Vergadering Veerle
Transcript van de presentatie:

etiquette Wat wel en wat niet te doen bij het gebruik van

Programma clubavond etiquette (Theo) etiquette (Theo) Waarom etiquette Waarom etiquette Regels etiquette Regels etiquette Gevolgen van etiquette Gevolgen van etiquette Spambestrijding (Ruud & Twan) Spambestrijding (Ruud & Twan) Gezellig bijkletsen Gezellig bijkletsen

Waarom etiquette? lijkt op gesprek lijkt op gesprek Overeenkomsten en gesprek Overeenkomsten en gesprek Officieel gesprek tot kletspraat Officieel gesprek tot kletspraat Van persoon naar persoon gericht Van persoon naar persoon gericht Verschillen en gesprek Verschillen en gesprek mist emotie, verbale signalen mist emotie, verbale signalen blijft langer behouden blijft langer behouden

Regels etiquette Let op: etiquette is niet dwingend! Let op: etiquette is niet dwingend! Gebruik je gezond verstand….. Gebruik je gezond verstand….. Twee sets met regels: Twee sets met regels: Dingen die je vooral moet doen Dingen die je vooral moet doen Dingen die je vooral moet laten Dingen die je vooral moet laten

Wat moet je vooral doen? Nadenken over de inhoud Nadenken over de inhoud Nadenken aan wie je de mail stuurt Nadenken aan wie je de mail stuurt Op tijd reageren Op tijd reageren Beleefd blijven Beleefd blijven Opletten met “quoten” Opletten met “quoten” Matig gebruik emoticons / afko’s Matig gebruik emoticons / afko’s Relevant “onderwerp” invullen Relevant “onderwerp” invullen

Wat moet je vooral doen? Geduldig blijven Geduldig blijven Handtekeningen gebruiken Handtekeningen gebruiken Opletten bij antwoorden / doorsturen Opletten bij antwoorden / doorsturen Type van een attachment vermelden Type van een attachment vermelden Vertellen als je doorstuurt Vertellen als je doorstuurt Opletten met benadrukken Opletten met benadrukken Mail doorlezen voor versturen Mail doorlezen voor versturen

Wat moet je vooral laten? Reageren als je kwaad bent Reageren als je kwaad bent ALLES IN HOOFDLETTERS SCHRIJVEN ALLES IN HOOFDLETTERS SCHRIJVEN Zinloos reageren Zinloos reageren Grote / onnodige attachments versturen Grote / onnodige attachments versturen Excessief mailen (reply to all) Excessief mailen (reply to all) Hoaxes / kettingbrieven doorsturen Hoaxes / kettingbrieven doorsturen Vertrouwelijke informatie versturen Vertrouwelijke informatie versturen

Wat moet je vooral laten? Kritiek uiten op schrijfwijze Kritiek uiten op schrijfwijze Discussies starten op een mailinglist Discussies starten op een mailinglist “Flamen” “Flamen” Kritiek geven op derden Kritiek geven op derden Al je als belangrijk markeren Al je als belangrijk markeren Je adres overal laten slingeren Je adres overal laten slingeren Reageren op spam Reageren op spam

Gevolgen van etiquette Bevordering professionele aanpak Bevordering professionele aanpak Bevordering efficiency Bevordering efficiency Voorkomen van problemen achteraf Voorkomen van problemen achteraf Voorkomen van spam Voorkomen van spam

Nog vragen? Happy mailing! Woord aan Ruud en Twan