Presentatie Informatiebeleids- en realisatieplan e-overheidsvoorzieningen Fred Trimp e-adviseur EGEM-I Gemeenten Gulpen-Wittem, Voerendaal en Vaals.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Exxellence Group Maarten van der Hoek.
Advertisements

Dienstverlening en ICT in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Records management en informatie-architectuur
NGI 30 maart 2011 Kadaster als informatiefabriek !
Wegwijzerdementie.
Digitale dienstverlening
Zaakgericht Werken.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Zaakgericht werken in samenhang
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid Burger en bedrijf centraal.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Amsterdam virtueel Ruimtelijke plannen in 3D als onderdeel van Bouw Informatie Modellering (BIM) IBA / PMB en OGA – OntwikkelingsAlliantie (OA) Bas Vroon.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Algemene inleiding Wabo
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
afkijken, nadoen, egemwijs
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Elektronische dienstverlening in de lift
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Enterprise Document Management Fase
1e gebruikersgroep, 6 januari 2015
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
Rob van de Velde, Geonovum Geeft GIDEON de samenhang die nodig is voor samenwerken ? Doelmonitoring GIDEON, 14 oktober 2009.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Richard vd Kroft Portfoliomanagement bij VenJ
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
SAMENHANG DOOR SAMENWERKING VOOR SAMENLEVING Wijnand van Lieshout, EGEM-i adviseur.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Van ‘Nee, tenzij’ naar ‘Ja, mits’ Over de Omgevingswet, waterbeheerders en het digitale stelsel Dick Takkebos, Rho adviseurs.
ICT plan 4 september i-NUP I-NUP bouwt voort op het NUP, het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid. Aan dit programma lag.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Basisregistratie Grootschalige Topografie. Programma Stelsel van Basisregistraties Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) De BGT keten Bronbestanden.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Stand van zaken organisatieontwikkeling Voorbereidende raadsvergadering 7 december 2011.
Dienstverleningsconcept Giessenlanden, Leerdam en Zederik.
Openbaar Lichaam Bonaire
Organisatieontwikkeling
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Module Archiefinnovatie no mei 2017
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Het E-depot van Rotterdam
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Vergunningenmanagement
“Omgeving in beweging”
Transcript van de presentatie:

Presentatie Informatiebeleids- en realisatieplan e-overheidsvoorzieningen Fred Trimp e-adviseur EGEM-I Gemeenten Gulpen-Wittem, Voerendaal en Vaals

Aanleiding: Kabinet wil dienstverlening moderniseren In % dienstverlening via internet Vermindering administratieve lasten en regeldruk Eenmalige gegevensverstrekking aan de overheid Verbetering kwaliteit dienstverlening afrekenen op prestaties benchmarking

Dat leidt tot wettelijke verplichtingen Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) Omgevingsvergunning (WABO) Digitale Uitwisseling Ruimtelijke Plannen (DURP) Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (Wkpb) Aansluiting op landelijke basisregistraties 65% dienstverlening digitaal EU-dienstenrichtlijn Wet Dwangsom en samenhangende besluiten AWB Etc.

Basisregistraties Eénmalige opvraging Eén registratiehouder per basisregistratie Gemeente: Personen, Adressen en Gebouwen Verplicht gebruik (intern en extern) Terugmeldplicht Zelfde definities en begrippen

Welke Basisregistraties  Personen  Gebouwen  Adressen  Bedrijven  Kadaster  Topografie Toekomst  WOZ  Voertuigen  Lonen, uitkeringen, diensten  Inkomen en vermogen Kanshebbers  Niet-ingezetenen  Grootschalige Basiskaart Nederland  Ondergrond en bodem  Polisadministratie

Wat levert het op? Burger en Bedrijfsleven Betere dienstverlening Gemeenten Betere kwaliteit van de gegevens Samenleving Helder beeld van de actuele situatie

4: Realisatie 5: Gebruik 0: Fase 0 2: Inven tarisatie 2: Inven tarisatie 3: Ontwerp Draagvlak, programma, budget en organisatie Beheerd en gebruikt ontwerp Inzicht in bestaande situatie Ontwerp, inzicht in fit/gap en realisatieplan Gerealiseerd ontwerp Informatie & ICT Processen Aspectgebieden per fase: Personeel & Organisatie Regelgeving Verandermanagement & Communicatie Besturing 1: Voor- bereiding Intake, propositie Egem-i: Welke stappen zijn genomen

Dienstverlening Zaken doen met de gemeente ook via internet Informatieverstrekking Informatie breed toegankelijk (intern en extern) Integrale informatievoorziening Gegevens eenmalig vastleggen Digitalisering Opslaan en archivering van digitale documenten Wat moeten de drie gemeenten bereiken?

Hoe gaan we dit bereiken Beleidsvoering Vernieuwde dienstverlening en inzet van ICT Bedrijfsvoering Efficiënt en elektronisch Samenwerking Ontwikkeling en uitvoering, zo veel mogelijk samen doen Veranderproces Begeleiden en trainen

De I-visie

I-visie en maatschappij de gemeenten willen bevorderen dat iedereen toegang heeft tot de (digitale) gemeentelijke informatie. de gemeenten bieden de informatie integraal en via alle kanalen aan; de gemeenten voorzien in mogelijkheden voor social networking

I-visie en bestuur informatievoorziening wordt als hulpmiddel ingezet om de politiek dichter bij de burger te brengen; informatievoorziening wordt ten volle benut bij de interactieve beleidsvorming (burger participatie); bestuurlijke informatie (documenten, audio en video) wordt digitaal ontsloten en beschikbaar gesteld.

I-visie en dienstverlening informatievoorziening wordt als strategisch middel ingezet bij de vraaggerichte en centrale dienstverlening; de gemeente volgt het ontwikkelingstraject zoals aangegeven in Antwoord© klanten kunnen aanvragen 24 uur per dag digitaal indienen, de status volgen en ontvangen; gegevens mogen slechts éénmalig aan klanten worden gevraagd; dienstverlening aan de centrale balie en via de telefoon wordt optimaal door informatievoorziening ondersteund; informatievoorziening levert een bijdrage aan de kwaliteitbewaking van de dienstverlening.

De dienstverlening gaat dus veranderen! I.Burger naar fysieke gemeente II.Scheiding in BO en FO; alle burgercontacten gescheiden van productie(medewerkers) III.Digitale FO naar kant van de burger IV.Burger kan ook veel zelf doen

Antwoord©

Elektronische Dienstverlening Doel: Hoogwaardige kwaliteit van dienstverlening afgestemd op de behoefte van de burger Voorwaarde: Elektronisch portaal Digitaliseren van de processtromen en een goed gegevens- en documentbeheer; Opnieuw bezien van werkprocessen; Motiveren en ondersteunen van personeel

I-visie en bedrijfsvoering Het digitale loket maakt integraal onderdeel uit van de interne processen Informatievoorziening ondersteunt een efficiënte en transparante interne organisatie Er is een vergaande digitalisering van documenten en gebruik van workflow

Elektronische Bedrijfsvoering Procesmanagement Documentmanagement Gegevensmanagement (basisregistraties, document- en procesgegevens.) Elektronisch portaal (burgers, organisatie en baliemedewerker) Management- en stuurinformatie Nieuwe competenties

Kernpunten van het informatiebeleid Informatiseringprojecten zijn altijd gerelateerd aan en af te leiden van strategische nota’s betreffende de bedrijfvoering en de I-visie. Projecten voortkomend uit landelijke programma’s dienen binnen de wettelijke termijnen te worden gerealiseerd naar schaal en maat van de gemeente. Bij de projecten en acties, voortvloeiend uit dit Informatiebeleidsplan wordt gestreefd naar een gezond evenwicht tussen afdelingspecifieke belangen en gemeentebrede belangen. Indachtig de I-visie dient de uitvoering van het informatiseringbeleid gericht te zijn op realisatie van de ambities, rekening houdend met de uitgangspunten en de hier genoemde kernpunten van informatiebeleid. Het informatiebeleid en de jaarlijks voortschrijdende beleid- en projectenplannen moeten in de reguliere planning & controlcycli worden meegenomen, waarbij de beleidsdoelen en projectenplanning telkens opnieuw worden beoordeeld en indien nodig bijgesteld, met de I-visie als uitgangspunt. De verantwoordelijkheid voor het informatiebeleid en het geven van uitvoering daaraan ligt op managementniveau.

bedrijfs voering verbetering bestaande ICT bedrijfs voering verbetering processen door ICT strategische inzet ICT bedrijfs voering automatiserings- fase informatiserings- fase bedrijfs- fase Veranderende rol ICT in bedrijfsvoering

Opslag & Verwerking Toepassingen Communicatie Gegevens Organisatie & Regelgeving Aspecten I&A Processen Producten Overige aspecten Taakgebieden Exploitatie & Beheer Ontwikkeling & Onderhoud Planning & Control Beleid & Strategie Aspecten bedrijfsvoering Automatiseringsfase Informatiseringsfase Bedrijfsfase Andere aspecten Ontwikkeling van de I-functie

Ontwerpmodel I-functie

Beleid op totale informatiearchitectuur

Beleidsuitgangspunten Applicaties Gegevens Applicaties Gegevens Techniek Beveiliging en privacy Regelgeving

zoeken naar het juiste evenwicht De realisatieplannen: wat is haalbaar? wat kunnen we bereiken? wat willen we bereiken?

I-visie Wat willen wij in bereikt hebben? - Verordeningen en vergunningen - Alle bestemmingsplannen -Antwoord voor bedrijven -EU-dienstenrichtlijn - Poll en forum voor raadsleden - Raadsvergadering op internet - Agenda’s en stukken - Extranet - Audio- en videonotulering - Nieuwe servicenormen - Klant Contact Centrum - Digitale productaanvraag en afhandeling - Centraal meldpunt - Statusinformatie - PIP - Digitale documenten en afhandeling - Eenmalig gebruik van gegevens in front, -mid- en backoffice - Aansluiting op landelijke registers - Kaartinfo opvraagbaar

Welke stappen gaan wij nemen: Projectoverzicht

Gezamenlijke aanpak en aansturing

Een voorbeeld van een persoonlijke internetpagina

Uw gemeente heeft de eerste stappen al gemaakt!

Vragen?