Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Inleiding Goed toezicht = bewust keuzes maken in een veranderende omgeving Trends, dilemma’s en keuzes in het toezicht: Risico-oriëntatie Integriteit Open.
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
Wettelijk kader onderwijstijd
Rol en positie van de toekomstige Raad Koos van Dijken Senior-onderzoeker en projectleider Debat Binnenlands Bestuur, 27 februari 2014.
2010 CENTRAAL FONDS VOLKSHUISVESTING Beelden over de SRR vanuit de informatie bij het CVF Inleiding door Harry Derksen District adviseur Centraal Fonds.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat?
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Overijssel december 2010.
Van tweeluik naar driehoeken
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
ERRY STOOVÉ.
Taakinvulling door de rekenkamer
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Zorgen rond informatica De Codi omscholing is een project Geen structurele lerarenopleiding Geen onderzoek en ontwikkeling van vakdidactiek Weinig structurele.
Samenwerking werkveld - HAN
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Belangenbehartiging door de VELON
Professionele ruimte versus verantwoordingsdruk Levenslang leren Faciliteren van leren Vertrouwen in de lerarenopleidingen De toekomst? Dilemma’s ten aanzien.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
TOEZICHT OP ONDERWIJSKWALITEIT
Betere wetgevers, betere wetgeving
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Training examencommissies
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Studienamiddag “Learning Outcomes” VLIR - VLHORA STUURGROEP Johan Cloet.
Directiedag CLB 12 februari 2015
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Op school en in de scholengemeenschap
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Van tweeluik naar driehoeken
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
NVAO: kwaliteitszorg en accreditatie
Resultaten Accreditatie t/m najaar 2014
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Clustergewijs accrediteren Bijeenkomst 17 maart 2014 Utrecht.
Examencommissies in accreditatiekader 6 juni 2011 Fred Mulder.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Handreiking examencommissies mr. Philip Coté MBA, Dag van de examencommissie, 6 april 2011.
Instellingsreview Studentenraad KU Leuven. Kwaliteitszorg en –controle Kwaliteitszorg Interne kwaliteitsstelsels Externe kwaliteitsstelsels Verbeter-
Multiple politica Tegendemocratie Vertegenwoordigende democratie
Bijeenkomst 3 Bespreking huiswerkopdracht week 2: invloed burgers/organisaties op besluit van een gemeente Taken en rollen van de gemeenteraad De gereedschapskist.
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
LECTORAAT END OF LIFE CARE
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Nieuwe onderzoekskaders
Innovatie in het onderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
OER Sterk OER Sterk OER Sterk
De beoordeling van scripties en werkstukken
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Werksessie Verslaglegging van examencommissies
Instituut voor pensioeneducatie
De toren van Babel Spraakverwarring in toezichtland
Experiment instellingsaccreditatie – lichtere opleidingsaccreditatie
Transcript van de presentatie:

Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?

Autonomie ~ Verantwoordingsplicht 2

Perspectief Het Rekenhof ondersteunt het parlementaire toezicht Zorg voor democratische legitimering 3

Bedenking vooraf Een centraliserende en distantiërende visie op de overheid? Tegenover wie verantwoording afleggen? 4

Rekenhofrapport over de kwaliteitsbewaking in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen (Stuk 37-J ( ) – Nr. 1) een spanningsveld? 5

Daarnaast acht de Algemene Rekenkamer het van belang dat de instellingen en opleidingen zelf meer inzicht bieden in geleverde onderwijskwaliteit en zich hierover openbaar verantwoorden. Het is immers de verantwoordelijkheid van de instellingen zelf om zich te verantwoorden over datgene wat zij hebben bereikt en bijgedragen aan de leeropbrengsten van hun studenten. 6

Context: Incidenten bij Nederlandse, geaccrediteerde opleidingen Aanpassing van accreditatiestelsel voor tweede ronde van accreditaties Nederlands wetsvoorstel versterking kwaliteitswaarborgen hoger onderwijs 7

Twee pijlers van de externe kwaliteitsbewaking Oordeel van peers (visitaties) Oordeel van onafhankelijk orgaan (accreditatie door NVAO) 8

Beoordeling door peers Beoordelingskader: drie generieke kwaliteitswaarborgen of standaarden, onderverdeeld in criteria: grote vrijheidvervlakking ? Derde ronde: zonder visitaties Instellingsreviews: oordeel mogelijk zonder sturing van het beleid van de instelling? 9

Beoordeling door NVAO NVAO mag niet te afhankelijk zijn van het oordeel van de visitatiecommissies Sterke rol van NVAO in Nederland (samenstelling commissies, tussentijds onderzoek, …) Groot vertrouwen in VLUHR 10

Overheid voldoende aanwezig in kwaliteitsbewaking? Nederland: NVAO en onderwijsinspectie Vlaanderen: voldoende instrumenten? 11

Conclusie Moeilijk evenwicht tussen verantwoordelijkheid instellingen en sturing kwaliteitsbewaking door de overheid Nood aan voldoende maatschappelijk debat over de kwaliteit van het onderwijs 12