HR business partner netwerk 8 september 2016. Agenda HR BP netwerk 23/06 8u30-9u00 Ontvangst met koffie 9u00-9u15 Welkom, agenda en mededelingen 9u15-9u35.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beleids- en Beheerscyclus
Advertisements

1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Veranderingstraject Fed Pol
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Exit-onderzoek. 1. Waarom? Verlies van competentie uit entiteit –Toekomstig vrijwillig vertrek opvangen –Twee kernvragen: wie en waarom? Let op: ligt.
Beleidscyclus P&O. Planning beleidsrapport P&O 2003.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
HR-netwerk Hoe de waarden van de Vlaamse overheid doen leven in jouw organisatie 29/11/ april 2017.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Tellen van het aantal personen uit de kansengroepen in het personeelsbestand vrijwillige registratie Kaat Matthys.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Getuigenis piloot eHR Stafdienst P&O, 26 mei.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Samen sterk in verandering
WAT GEBEURT ER NU MET WERVINGEN EN SELECTIES IN DE VLAAMSE OVERHEID ? Transitie Jobpunt Vlaanderen HR-netwerk 21/11/2014.
Project Proceshuis Road show
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Info- & discussiesessie m.b.t. het BUE-project 2004 over werkjaar 2003
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Infosessie Topambtenaren Vlaamse Overheid 13 juni 2003 Een managementcode voor Personeel & Organisatie.
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
HRM/thema/functiegebouw1 Project functiefamilies Vlaamse overheid Voorstel september 2003.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Functiefamilies Vlaamse overheid
HR netwerk 30 januari Programma ‘PLOEG proeftuinen’ Bestemd voor elke entiteit die werk wil maken van PLOEG op maat.
Lekker kopje welzijn en integriteit Donderdag 15 oktober 2015
Hoe stemmen we de dienstverlening af op onze klanten en hun noden? HR-deelnetwerk Dienstencentrum Personeelsadministratie 16/11/2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Algemeen PTOW: een verhaal van … 7 B’s Bricks Bytes (Brains &) Behaviour Bills Business Buy-in Benefits.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Rapportering en security Rapportering & toegangsbeleid Gijs Martens Afdeling HR Technologie & Data HRBP-netwerk, 08/09/2016 Agentschap Overheidspersoneel.
Rapportering en security Plan van aanpak vanuit de nieuwe context Wout Van der Auwermeulen, Luk Verschooren Gijs Martens Afdeling HR Technologie & Data.
1 Vlaams Proceshuis Toelichting en demo Wegwijs Proces Anneleen Vanden Boer Thomas D’haenens.
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Generieke rapportering AgO
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Actieplan Welzijn DR 31 maart EOC 19 april.
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
Generieke rapportering AgO
Slimme Subsidies Broodje Burger 12/10/2017.
Projectmanagement in de Vo
Talent management Personeelpunt
Samenwerking Wave 0.
Demo rapportering Traject
Algemeen beleid Update “Beleidsplan Sint-Vincentiusregio ” dd
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Loopbaan in eigen handen? We werken er aan!
Agenda Agentschap Overheidspersoneel
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Functiebeschrijvingen beheren
Transcript van de presentatie:

HR business partner netwerk 8 september 2016

Agenda HR BP netwerk 23/06 8u30-9u00 Ontvangst met koffie 9u00-9u15 Welkom, agenda en mededelingen 9u15-9u35 Personeelsadministratie en –systeem: aansluitingen 9u35-9u55 In, door- en uitstroom: INFORMEREN Toelichting over de werking en resultaten van de werkgroep 9u55 -11u00 In, door- en uitstroom: COCREËREN Interactief deel over het verhogen van de doorstroom 11u00-11u15 Pauze 11u15-11u45 Rapportering en toegangsbeleid 11u45-12u00 Voorbereiding HRBP Seminarie van 8 en 9 december 12u00-13u00 Lunch

Dienstmededelingen  Volgende netwerken 2016 zijn ‘speciallekes’  28/10 – volledige dag in combinatie met talent event – Plantentuin Meise  8 en 9 december – 1,5 daags seminarie – Houffalize  Coachende vaardigheden HRBP: warme oproep  22/9, 17/10 en 7/11  Beleidsbrief Bestuurszaken – hoofdstuk Een modern HR-beleid  Via HRBP werkgroepen

Aansluitingen personeelsadministratie en -systeem

Situering Beslissing VR 25/04/2014 Implementatie gemeenschappelijk personeelssysteem Beslissing VR 06/03/2015 Conceptnota gemeenschappelijke dienstencentra Doelstellingen transitie: Verhoogde kwaliteit van de dienstverlening Klant centraal Efficiëntiewinsten Beslissing VR 17/07/2015 Referentiekader voor de drie dienstencentra Mededeling Voorzitterscollege 21/04/2016 Rapportering stand van zaken dienstencentra Beslissing VR 13/05/2016 Personeelpunt (financieringsmodel – vertrouwelijk)

Aansluitingen 2017 en 2018 Doel = geslaagde aansluiting van klantentiteiten bij de HR- dienstverlening en/of –systemen van AgO, via geïntegreerde projecten.

Doel aansluitingen 2017 en 2018 Getransfereerde klantenentiteit (eventueel met aansluiting personeelssysteem Vlimpers) Overtuigde, tevreden klant (management, leidinggevende, personeelslid) Duidelijke afspraken over specifieke dienstverlening Duidelijke afspraken over specifieke aansluitings-/integratievereisten Getransfereerde MOD / Personeelsdienst Overtuigde, goed opgeleide, betrokken personeelsleden Bijdragen aan Gereorganiseerde klantenentiteit en MOD Gereorganiseerd AgO (aangepaste operationele dienstverlening)

Projectorganisatie

Betrokkenheid HR BPs Personeels administratie Kris & Koen In-, door- en uitstroom Jonas & Koen Welzijn Jessy & Evelien Organisatie ontwikkeling Helena & Liesbet Talent en ontwikkeling Sandra & Wendy Loopbaan-en beloning Kato & Evelien Leiderschap Brunhilde & Wendy

Samengevat: elke werkgroep bestaat uit: Beleidstrekker en betrokken projectleider(s) Inhoudelijke spoor vanuit een VO-breed perspectief HR BP AgO HR BPs entiteiten Perspectief klantentiteiten Vertegenwoordiging Juridisch Kenniscentrum en HR Technologie & Data Juridische en technische mogelijkheden of implicaties Rapportering Eén uitzondering: Personeelsadministratie Afdelingshoofden MODs en HR BPs van Entiteiten voor aansluiting in 2017 Vanaf half 2016: ook entiteiten voor aansluiting in 2018 Al deze HR BPs zijn ook aan een inhoudelijke werkgroep van eigen keuze toegevoegd Deze werkgroep is tweemaal samengekomen met aansluiters 2017 (in mei en juni) Betrokkenheid HR BPs

De werkgroep HR BP Personeelsadministratie wordt geschrapt Geen beleid Overgenomen door aansluitingsproject en programma: Gezamenlijke kick-off Betrokkenheid in werkpakketten Voor systeem vb. functionele analyse en business case Voor dienstverlening vb. transitie: afspraken over dienstverlening en overdracht van mensen en middelen Betrokkenheid HR BPs

Eerstvolgende stappen Communicatie en participatie: Voltallige HR BP netwerk 8 september: Kort voorstellen projectaanpak Programma vervangt werkgroep HR BP over personeelsadministratie Kick-off alle betrokken HR BPs en afdelingshoofden MODs/personeelsdiensten half oktober: Informeren systeem en dienstverlening Gedetailleerd voorstellen programma- en projectaanpak voor aansluiting Eigen rol in transitietraject en engagement voor deelname aan project (werkpakketten) Afspraken over infosessie personeelsleden MODs/personeelsdiensten Infosessie personeelsleden MODs/personeelsdiensten begin/half november Systeem: functionele analyse Dienstverlening: analyse processen

In-, door- en uitstroom

Specialistennetwerk R&S integriteit 8/11

In-, door- en uitstroom Beleid(sbrief)

Visie & knelpunten Globale pijlers HR BP werkgroep IDU Insteek beleidsbrief Kabinet Bestuurszaken AgO Richting door netwerk Concretiseren door WG HR BP WG & netwerk HR-beleid entiteiten Acties AgO Acties WG IDU VO

Mobiliteit verhogen

Inhoud beleidsbrief 1. Instroom 1. Breder inzetbare profielen 2. Doorstroom 1. Focus op intern potentieel benutten 2. Transparant aanbod 3. Intern potentieel actiever zoeken 4. Verbeteren monitoring & analyse 3. Uitstroom 1. Uitstroommogelijkheden verruimen 2. Monitoren exits – exitbeleid

Meanwhile in de werkgroep… Modulaire selectie (nieuwe loopbaanbeleid) Evaluatie & optimalisatie van de omzendbrief Interne & externe arbeidsmarktcommunicatie Uitzendarbeid Instroom kansengroepen Selectieprocedure topkader

Visie & knelpunten Globale pijlers HR BP werkgroep IDU Insteek beleidsbrief Kabinet Bestuurszaken AgO Richting door netwerk Concretiseren door WG HR BP WG & netwerk HR-beleid entiteiten Acties AgO Acties WG IDU VO

5 pistes pitchen om de doorstroom te verhogen

Breder inzetbare profielen

Jobbeurzen

Interne search

Jobaanbod en herscholing

WERVINGS -

1. Kies een groep 1. Breder inzetbare profielen (Liesbet) 2. Jobbeurzen (Eva) 3. Interne search (Wendy) 4. Actieve herscholingstrajecten (Sandra) 5. Wervingsstop (Karien) 2. Brainstorm 1. Nadelen of moeilijkheden… 2. …en hoe deze te vermijden 3. Prioriteit geven 4. Hoe ver willen we springen?

pauze

Rapportering en toegangsbeleid

Context HRBP-netwerken van 19/02 & 28/04: Voorstel van generieke aanpak mbt: Security & toegangsbeheer Rapportering Gebruik personeelsdata in eigen randsystemen Zodat HRBP’s & HR-specialisten Toegang hebben tot individuele gegevens Op hun behoeften afgestemde generieke rapportering opzoeken en nakijken Beoogde meerwaarde: Voor jullie: versterking van HR BP-rol Voor de VO: efficiëntere organisatie (cfr. nota’s VR) Conform (privacy-)wetgeving en ifv goed beheer

Eerst nog dit Weddebudgetrapportering blijft prioritair Stappen vooruit gezet Stand van zaken: Structurele opbouw: Veel aandacht voor goede fundamenten Aanrekeningscodes, looncodes, overeenkomst Orafin, … Opvang urgente behoeften: 12 financiële rapporten in rapportenshop Infosessie op 29/09 voor alle entiteiten: Hoe op basis van deze rapporten zelf zicht verwerven over de evolutie van wedde-uitgaven van uw entiteit ?

Rapportering Rapportenshop Ontsluiting Verdere rapporteringsbehoeften

Rapportenshop (1) Ong. 100 rapporten in 10 rubrieken bin/cognosisapi.dll?b_action=xts.run&m=portal/main.xts&startwel=yes

Rapportenshop (2)

Rapportenshop (3)

Ontsluiting (1) Stapsgewijs naar grotere toegankelijkheid: Uitbouw van website ‘rapportering’: Algemene toelichting over rapportering Inhoudelijk overzicht over beschikbare rapporten Toegangspoort naar de rapporten zelf: Meer operationele duiding: Duidelijkere titels van rapporten Zo veel mogelijk uitleg in rapporten zelf Aanduiding van ‘Nieuw’ bij rapporten Verder op de planning: Item op HR-specialistennetwerken (bv. welzijn) Uitwerking opleiding mbt ‘HR & Infosystemen’

Ontsluiting (2)

Rapporteringsbehoeften (1) Context: Aanpak: In elke HRBP-werkgroep: bepaling van rapporterings-behoeften voor eigen thema Ifv opmaak van hierop afgestemde entiteitsrapporten Voorbije traject: In mei/juni: sessies in 5+1 HRBP-werkgroepen In juli/augustus: verwerking deze sessies Inhoudelijke doorvertaling naar concrete rapporten Functionele vergelijking met bestaande MOD-rapporten => Bundeling tot samenhangend geheel Geen analyse van vroegere/entiteitsgebonden lijsten

Rapporteringsbehoeften (2) Resultaten: behoefte aan 40 rapporten 13 overzichts- & 27 specifieke rapporten In vergelijking met bestaand aanbod: 15 al (minstens gedeeltelijk) in rapportenshop 12 (minstens gedeeltelijk) in MOD-rapporten 13 volledig nieuw te ontwikkelen Analoge oefening in werkgroep ‘weddebudget-rapportering’ (cfr. ‘urgente rapporten’). Deels al gerealiseerd: cfr. 12 financiële rapporten Op dit moment: Omzetting naar andere RSZ-categorieën dan ‘050’ Ordonnanceringsrapporten (obv rapporten Go!) Endogene groei (obv bestaand rapport)

Rapporteringsbehoeften (3)

Rapporteringsbehoeften (4) Opmerkingen: Bij uitvoering: aantal nog licht fluctueren Rapporteringsbehoefte soms opgenomen in ander rapport en/of in ander thema Enkele basisrapporten: mogelijks nog apart Bv. personeelsaantal, -beschikbaarheid, -aanwezigheid Enkele behoeften niet opgenomen: Juridisch niet mogelijk (PLOEG-scores, aanvaarde evaluaties) Gegevens niet in Vlimpers (MOF, ziektebeelden, Traject) Ten slotte: Ook opmerkingen ontvangen mbt vorm & layout Wordt zo veel mogelijk mee rekening gehouden

Rapporteringsbehoeften (5) Voorstel van verder traject: Algemeen: streven naar voortdurende wisselwerking Concreet: Nu: Afsluiting 1 ste behoefteronde Start opmaak nieuwe rapporten Als rapporten klaar: Publicatie in rapportenshop Bespreking in HRBP-werkgroepen => captatie van wijzigingen & ev. nieuwe behoeften Bijwerking rapporten Vooropgesteld: tegen 1/10/2017

Vragen ?

Toegangsbeleid Situatie-analyse Voorstel van aanpak & implicaties Timing

Toegangsbeleid (1) Context: Stand van zaken: historisch gegroeid kluwen Inconsistent Niet geactualiseerd Niet afgestemd Mogelijke juridische vraagtekens => Nood aan stroomlijning Principes voor toegangsbeleid: Geïntegreerd toegangsbeheer (Vlimpers & Cognos) Uniform over entiteiten (lezen vs ontwikkelen) Afgestemd op functionele behoeften Enkel data waarvoor gerechtigd

Toegangsbeleid (2) Analyse van situatie: Voor wie: verschillende finaliteiten & doelgroepen Voor HR in de entiteit & Ago (cfr. EC’s): Ifv monitoring personeelsbeleid VO Nood aan gegevens uit Vlimpers & datastromen Voor HRBP’s en HR-specialisten Ifv inzicht in interne werking & ondersteuning management bij besluitvorming Voor Dienstencentrum Personeelsadministratie Ifv opvolging & controle op registraties Voor Sociale Dienst, GDPB, R&S, Vorming, … Ifv opvolging operationele werking & monitoring eigen beleidsthema Voor Go!, MODs, Kanselarij & Audit Vlaanderen

Toegangsbeleid (3) Over wie: verschillen binnen huidige Vlimpers-groep Verschillende posities van de entiteiten in VO: Overzicht op dit moment: Verschillende personeelsstatuten: Bv. privé-statuut, buitenlandpersoneel, gouverneurs, arrondissementscomissarisen Vraag: wie heeft welke toegang tot welke rapporten?

Toegangsbeleid (4) Voorstel van aanpak: Ambitie: transparante & uniforme rapportering voor alle doelgroepen over alle Vlimpers-entiteiten Hoe waarmaken? Van elk rapport 1 versie op 1 plaats over iedereen Mbt toegangen: Enkel brede HR-groep: rechtstreeks toegang tot Cognos (ook als nu nog geen Vlimpers-entiteit). Iedereen met Cognos-toegang: minimaal toegang (met leesrechten) tot gehele rapportenshop. DCPA & horizontale diensten hebben bijkomende toegang tot extra benodigde rapportering. Overige entiteiten: apart verder af te stemmen

Toegangsbeleid (5) Mbt inhoud van rapporten: In rapportenshop zijn alle rapporten voor ‘HR in de entiteit’ en personeelsbeleid VO opgenomen. In zoverre gegevens beschikbaar, worden alle perso-neelsleden van alle Vlimpers-entiteiten opgenomen in alle rapporten van rapportenshop. Elke Vlimpers-entiteit ziet enkel gegevens van entiteit(en) waarvoor gerechtigd.

Toegangsbeleid (6) Implicaties: Noodzakelijke randvoorwaarde: enkel afd. HRTD (Ago) heeft ontwikkelrechten in Cognos. Concentratie van alle beschikbare Cognos-expertise Noodzakelijk ihkv komende upgrade naar Personeelpunt Entiteit kan rapportering controleren door: In Cognos: in elk rapport wordt detail tot op persoons-niveau opgenomen (indien mogelijk). In Vlimpers: toegangsbeleid op rapportering afgestemd. Entiteit kan specifieke rapportering uitbouwen door: Gewenste Vlimpers-data langs MAGDA-platform binnen te halen volgens gewenst formaat (XML/ETL). Idem voor benodigde data ifv andere randsystemen of interne toepassingen. Verdere informatie: cfr. infosessie op 2/06 ifv afronding traject op 1/10/2017 (voor DCPA-entiteiten).

Toegangsbeleid (7) Voorstel van timing (voor DCPA-entiteiten): Principe: Als entiteiten goede rapportering ter beschikking Generiek langs rapportenshop en/of Ev. langs eigen specifieke rapportering Dan kunnen toegangen afgesloten worden: Afsluiting nog niet-gerechtigde toegangen Omzetting van ontwikkel- naar leesrechten Ambitie: tegen 1/10/2017 Entiteiten: tem 1/7/17 Vlimpers-data via Magda-platform aanvragen. HRTD: 2 afgewerkte behoefterondes vr Rapp.shop.

Toegangsbeleid (8)

Vragen ?

HRBP seminarie 8 en 9 december

lunch