Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
De “ leraar” als rolmodel
Een (gans)andere kijk op ... high performance
Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1.
Een wetenschappelijke houding in groep 4 ?
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
3 havo Klimaatverandering § 2
Succesanalyse. Succesanalyse 1440 cliënten Trajectopstart periode Algemene vaststelling:  56% doorstroming naar opleiding,… - 75% tewerkstelling.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Procedurele adviesmodellen en het effect op de ontwikkeling van ‘self-assessment’ en taakselectie vaardigheden en domein- specifieke vaardigheden Bettine.
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
Referentiekader voor het onderwijs
1. EVEN VOORSTELLEN… LEERDOELEN Je weet wat een bank is en doet. Je kent de (financiële) gevolgen van rood staan, kopen op afbetaling en een lening afsluiten.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Weet jij hoeveel geld je op dit moment hebt op je rekening?
Thema 2 Periode 1 KOP
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Na vandaag… Weet je wat een bank is en doet. Weet je waarom inzicht in je bankzaken belangrijk is Ken je de (financiële)
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Loopbaancompetenties
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
What is the meaning of? Student centered learning
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Diepteverwerking Vragenlijst Modern Leerlinggestuurd Onderwijs
3L week 16: ‘Wij kijken naar de natuur op tv’ © JL
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Leiding geven aan school ontwikkeling
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Activernde didactiek & passende werkvormen
Wetenschappelijk en significantie
Slim tellen.
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Gedragsproblemen en stoornissen
Slim tellen.
Drie richtinggevende vragen: 1
Roundtable Diversiteitsbeleid: Hoe werkt het wèl?
Gezond financieel ondernemen!
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek

Wat hebben we aan wetenschappelijk onderzoek binnen onze rol als ontwerper? Wat zijn effectieve werkvormen, didactische strategieën en aanpakken

Het Visible Learning onderzoek Hoe werkt het en wat zegt het? Professor John Hattie De University van Melbourne Senior Onderzoeksconsultant (Visible Learning) Wat is nu het gemiddelde effect over 800+ meta-analyses 50,000+ studies 250+ miljoen leerlingen?

Onderwijsonderzoek Wat doet er toe? John Hattie: Wanneer doet iets er toe?

Op zoek naar: Wat werkt het beste?

Opdracht Bekijk de werkvormen, didactische strategieën en aanpakken en bepaal of deze een laag, gemiddeld of hoog effect hebben op de prestaties van de leerling.

Natuurlijk leren Kijk naar de factoren met een hoge invloed Kun je die kwijt in je ontwerp? En die met een medium effect? Kijk daar eens kritisch naar. Succes met ontwerpen! Medium effect Hoog effect