Over inspraak en participatie 18 mei 2014 Gent. Wat gaan we doen? Snelle kennismakingsronde Wat is er, waar komt dat vandaan en waar willen we naartoe?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een kijkje in de schatkist…
Advertisements

Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Naar fair en effectief toezicht Jan Maas, Maas Bestuursvraagstukken Landelijke bijeenkomst Kinderopvang 5 november 2009.
STRATEGISCHE PLANNING
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
1.
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
Workshop opstellen adviesrapport
Het toepassen van bruin papier voor procesbeschrijvingen in workshops
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“In den beginne schiep God de hemel en de aarde …”
Jongeren Preventie Team
Collegagroep PW 3 april Gasten Fred Dhont, directeur Socius Mien Quartier, stafmedewerker Femma Walter Van Wouwe, projectmedewerker Clemensprovincie.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Hoe brei een team?.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Workshop “Beoordelen”
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Projectgroep: Gender en onderwijs. Actieplan 2014 Organisatie van de jaarlijkse conferentie rond “Gender mainstreaming in education”  concrete en praktische.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Meer zeggenschap bewoners Wat kan de corporatie doen? Samen op zoek naar de juiste voedingsbodem! Congres Corpovenista, 17 maart 2015, 1931 Congrescentrum.
Met de Kennisbasis in zee!
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Informatie voor de Raad Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Baarn Beleidsvisie en uitvoeringsprogramma 2012 – 2016, gemeente Baarn Informatie voor de.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Meedenken & meedoen! Dialoog over participatie Contactavonden De Driehoek 2013 De Driehoek 2013: Meedenken en meedoen!
Identiteit en Zelfregie
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
SET schrijfvaardigheid H5
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
Laagveengebied Groningen
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Communicatie 7e les.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Bijeenkomst startende mentoren
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
De veranderende rol van de IB
Omschrijvingen en definities
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Interactief oefenen, formatief toetsen
Kwaliteit meet je zo?! Bouw mee aan kwaliteit...aan de tekentafel!
Coaching.
Programma van vandaag uur ABCD-opdracht (2-tallen)
Werkmethode Bouwstenen voor familiebeleid KansPlus en ‘s Heerenloo
Toetsing Vakdidactiek 2.
WIJKCAFE LEEFBAARHEID EN VEILIGheID OKTOBER 2017
Welkom bij DAIly NURSE.
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Actieonderzoek.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
Hulpmiddel versterken medezeggenschap
Transcript van de presentatie:

Over inspraak en participatie 18 mei 2014 Gent

Wat gaan we doen? Snelle kennismakingsronde Wat is er, waar komt dat vandaan en waar willen we naartoe? Reflecteren op en verrijken van wat er is Aanbevelingen formuleren Wat gaan we met die aanbevelingen doen? Afsluiting

SNELLE KENNISMAKINGSRONDE. Ik ben …. Mijn rol binnen Voedselteams is …. Inspraak en/of participatie bij Voedselteams is voor mij… Korte en kernachtige antwoorden aub !!!!!

In trapjes denken over inspraak & participatie De “participatieladder” Van deelnemen naar deelhebben Mee weten: informeren = context geven en informatie uitwisselen voor een beter begrip Mee denken: consulteren = verwerven van inzicht in wat er leeft Mee praten: adviseren = al dan niet bindende aanbevelingen vragen Mee beslissen: participeren = samen beslissen en/of mee uitvoeren

Participatieladder

Bouwstenen voor inspraak & participatie structuur / cultuur WIE heeft welke BEVOEGDHEID over WAT in welke VORM?

Onze bouwstenen in relatie tot het BESTAANDE

Reflecteren op en verrijken wat er is = behouden “Dit vind ik sterk/dit spreekt me aan want …” = verbeteren “Om dit nog sterker/beter/innovatiever te maken zou ik dit …. aanvullen” = veranderen “Ik mis hier …; ik vind dit geen goede oplossing want …”

Aanbevelingen formuleren FEITEN (dit is wat er gezegd werd): CONCLUSIE (als dit is wat er werd gezegd, dan concluderen we daar het volgende uit…): AANBEVELING (op basis van deze conclusie(s), doen we volgende aanbeveling aan de Raad van Bestuur: HOE PAKKEN WE DAT DAN CONCREET AAN? Geef deze aanbeveling ‘handen en voeten’; maw geef de Raad van bestuur een idee van de manier waarop dit moet worden uitgevoerd. Vb. wie doet wat, wat moet er veranderd worden…

“Het laatste woord” Wat is inspraak en participatie nà deze workshop voor u? Graag een ander woord dan in het begin;-) Alle verdere input en vragen: