Over inspraak en participatie 18 mei 2014 Gent
Wat gaan we doen? Snelle kennismakingsronde Wat is er, waar komt dat vandaan en waar willen we naartoe? Reflecteren op en verrijken van wat er is Aanbevelingen formuleren Wat gaan we met die aanbevelingen doen? Afsluiting
SNELLE KENNISMAKINGSRONDE. Ik ben …. Mijn rol binnen Voedselteams is …. Inspraak en/of participatie bij Voedselteams is voor mij… Korte en kernachtige antwoorden aub !!!!!
In trapjes denken over inspraak & participatie De “participatieladder” Van deelnemen naar deelhebben Mee weten: informeren = context geven en informatie uitwisselen voor een beter begrip Mee denken: consulteren = verwerven van inzicht in wat er leeft Mee praten: adviseren = al dan niet bindende aanbevelingen vragen Mee beslissen: participeren = samen beslissen en/of mee uitvoeren
Participatieladder
Bouwstenen voor inspraak & participatie structuur / cultuur WIE heeft welke BEVOEGDHEID over WAT in welke VORM?
Onze bouwstenen in relatie tot het BESTAANDE
Reflecteren op en verrijken wat er is = behouden “Dit vind ik sterk/dit spreekt me aan want …” = verbeteren “Om dit nog sterker/beter/innovatiever te maken zou ik dit …. aanvullen” = veranderen “Ik mis hier …; ik vind dit geen goede oplossing want …”
Aanbevelingen formuleren FEITEN (dit is wat er gezegd werd): CONCLUSIE (als dit is wat er werd gezegd, dan concluderen we daar het volgende uit…): AANBEVELING (op basis van deze conclusie(s), doen we volgende aanbeveling aan de Raad van Bestuur: HOE PAKKEN WE DAT DAN CONCREET AAN? Geef deze aanbeveling ‘handen en voeten’; maw geef de Raad van bestuur een idee van de manier waarop dit moet worden uitgevoerd. Vb. wie doet wat, wat moet er veranderd worden…
“Het laatste woord” Wat is inspraak en participatie nà deze workshop voor u? Graag een ander woord dan in het begin;-) Alle verdere input en vragen: